1.5 EcoBoost rewolucja czy ewolucja?

W wielu nowszych Fordach możemy znaleźć silnik 1.5 ecoboost. Miał on zastąpić stare wysłużone jednostki oferując niezłe osiągi i niskie spalanie. Jak w praktyce wygląda eksploatacja takiego samochodu? Wszystkiego dowiedzie się z artykułu.

Podstawowe informacje

Premiera silnika 1.5 l Ecoboost została zaplanowana na 2013 rok. Konstrukcja samej jednostki ma wiele podobieństw z modelem o mniejszej pojemności – 1,0 l. Projektanci wyciągnęli też wnioski z błędów popełnionych podczas opracowywania egzemplarza 1,6 l Ecoboost. Mowa tutaj o problemach związanych z układem chłodzenia. Model 1.5l wkrótce całkowicie zastąpił wadliwą jednostkę.

Budowa

Jednostka zawiera podstawowe rozwiązania, charakteryzujące rodzinę Ecoboost – m.in. bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie.

Rzędowa, czterocylindrowa jednostka została wyposażona w układ paliwowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Średnica każdego cylindra wynosi 79.0 mm a skok tłoka 76.4 mm. Dokładna pojemność skokowa silnika to 1498 cc.

W silniku 1.5 Ecoboost zastosowano blok cylindrów wykonany z aluminium i z żeliwnymi tulejami. Projektanci zdecydowali się na otwartą konstrukcję – miało to zapewnić efektywne chłodzenie. Całość uzupełniał zupełnie nowy, żeliwny wał korbowy z 4 przeciwwagami i 5 łożyskami głównymi.

Jednostka z układem cylindrów DOHC ma stopień sprężania 10,0:1 i zapewnia moc 148-181 KM, a moment obrotowy sięga 240 Nm. Do prawidłowej obsługi motoru 1.5 l Ecoboost, jest niezbędny olej silnikowy o masie SAE 5W-20. Z kolei pojemność samego zbiornika to 4,1 l, a wymiana specyfiku powinna odbywać się co 15 tys. km lub 12 miesięcy.

Motor rozgrzewa się szybko i stabilnie pracuje. Stoją za tym konkretne zabiegi projektantów Jeżeli chodzi o pierwszy aspekt, kluczowe znaczenie miało zastosowanie całkowicie przeprojektowanej, aluminiowej głowicy cylindrów wraz ze zintegrowanym kolektorem wydechowym. Sprawia to, że ciepło spalin nagrzewa jednostkę napędową. Jednocześnie relatywnie niska temperatura oparów wydłuża żywotność turbosprężarki.

1.5 EcoBoost na codzień

Jak wspomniano wcześniej, silnik 1.5 Ecoboost ma wiele wspólnego z modelem 1.0. Dotyczy to m.in. nowoczesnego układu napędu wałka rozrządu, który został zapożyczony właśnie z trzycylindrowej jednostki o mniejszej pojemności.

Oprócz tego w 1.5 l zamontowano również pasek rozrządu, który pracuje w oleju silnikowym. Wpływa to na niską emisję hałasu. Dzięki temu cała konstrukcja jest też trwalsza. Projektanci modelu z rodziny Ecoboost zdecydowali się także na elektronicznie sterowaną pompę olejową.

Silnik 1,5 l Ecoboost jest ekonomiczny. Osiągnięto to za sprawą połączenia wysokowydajnej turbosprężarki Borg Warner o niskiej bezwładności z zaworem wastegate, a także chłodnicy międzystopniowej typu woda-powietrze. Drugi komponent jest zintegrowany z kolektorem dolotowym z tworzywa sztucznego.

Ford stworzył stabilnie działającą jednostkę napędową, która nie generuje dużych kosztów. Użytkownicy doceniają silnik 1.5 Ecoboost za brak problemów związanych z działaniem układu chłodzenia – naprawiono błędy popełnione przy opracowywaniu modelu 1.6 l – silnik się nie przegrzewa. Dzięki temu zarówno turbosprężarka, jak i katalizator się nie psują.

Podsumowanie

Jak widzimy jest to kolejna godna polecenia jednostka z serii ecoboost. Projektanci postarali się, aby wyeliminować błędy poprzedników. Warto jednak pamiętać, aby stosować paliwo wysokiej jakości a olej wymieniać nawet częściej niż wszyscy mówią około 10 tys km. Dzięki temu do 200 – 250 tys km przebiegu nie powinniśmy mieć większych problemów z tym silnikiem.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *