1.6 HDI czy idealny diesel istnieje?

Nowoczesne silniki diesla nie słyną z bezawaryjności. Wysoka kultura pracy, niskie spalanie i spełnianie norm ekologicznych spowodowało, iż nowe jednostki wymagają dużo większej uwagi. Są jednak pewne wyjątki i takim wyjątkiem jest francuski silnik 1.6 HDI.

Historia

Jednostka te jest produkowana od 2002 roku. Montowana była nie tylko w samochodach koncernu PSA ale również w Fordach, Volvo czy BMW. Nie jest ona wolna od wad jednak na tle konkurencji wypada nad wyraz interesująco.

Dlaczego silnik 1.6 HDI jest tak popularny? Otóż dlatego że spala mało paliwa, ma całkiem niezłe osiągi, ale to raczej w mocniejszych wersjach, ceny napraw nie są wygórowane a części są dostępne bez żadnego problemu, co spowodowane jest niesłabnącą popularnością aut z tym silnikiem na rynku wtórnym. Konstrukcja 1.6 HDI swoją popularność zawdzięcza też szerokiej gamie marek, które mają ją w swoich szeregach. Zaliczają się do nich Citroen, Peugeot, Ford, BMW, Mazda i Volvo.

Podział

Jednostka jest modernizowana od lat. Główny podział można zaobserwować przez podział na budowę głowicy. Produkcja rozpoczęła się w 2002 roku, gdzie montowana była głowica 16 zaworowa. Silnik wyposażony był w turbosprężarkę bez zmiennej geometrii. Auta nie posiadały również koła dwumasowego ani DPFu. To są najlepsze wersje, jeśli szukamy najtańszego w utrzymaniu samochodu. Od 2010 roku na rynku zaczęły pojawiać się wersje 8-zaworowe z opcjonalnie zamontowanym filtrem DPF i zostały wykorzystane w takich modelach, jak np. Volvo S80. Wszystkie konstrukcje bez wyjątku, zarówno 16 jak i 8-zaworowe wykorzystują do zasilania jednostki system common rail.

Trwałość

Silniki 1.6 HDI słyną z trwałości. Przy umiejętnej jeździe i regularnych interwałach olejowych 300 -400 tysięcy kilometrów nie stanowi dla tej jednostki większego problemu. Silniki mogą przetrwać bez poważnych usterek jeszcze więcej, jednak potrzebne są do tego rozsądek i umiejętne obchodzenie się z samochodem. Spore znaczenie dla niskich kosztów związanych z eksploatacją tej jednostki ma fakt instalowania bardzo dobrej jakości wtryskiwaczy elektromagnetycznych Bosch. Przed zakupem sprawdź numer VIN, by być pewnym dokładnej specyfikacji danego modelu. W niektórych bowiem montowane były również systemy zasilania od Siemensa. Nie mają one tak dobrych recenzji jak części Boscha.

Serwis

Serwis tych jednostek nie powinien przysporzyć wielu problemów na rynku istnieje mnóstwo zamienników. Nie oznacza to jednak, że ich ceny są przystępne. W tym jednak przypadku można powiedzieć o stosunkowo niewielkich kosztach związanych z wymianą poszczególnych podzespołów. Jak już zdążyłeś zauważyć, silniki 1.6 HDI wyposażone są w system common rail, jednak regeneracja wtryskiwaczy jest w tym przypadku możliwa. Nawet wymiana elementu nie jest zbyt droga, bo pojedynczy wtryskiwacz nie kosztuje więcej niż 1000 zł.

Problematyczną kwestią jest sprawa rozrządu. W wersji 16-zaworowej wykorzystuje pasek i łańcuch jednocześnie, natomiast w wersji 8-zaworowej fabrycznie montowany był jedynie pasek zębaty. Takie rozwiązanie i prosta budowa napędu rozrządu powoduje, że koszt części to ok. 400-500 zł.

Same części do 1.6 HDI potrzebne do wymiany napędu rozrządu to koszt kilkuset złotych. Producent zaleca wymianę co 240 tysięcy kilometrów, jednak w praktyce nie warto przekraczać 150 tysięcy kilometrów przy spokojnej jeździe. Niektórzy kierowcy skracają interwał nawet o połowę. Na zużycie paska rozrządu ma wpływ nie tylko styl jazdy i ogólny przebieg jednostki, ale też czas. Pasek składa się w dużej mierze z gumy, a ta pod wpływem zmiennych temperatur i starości traci swoje właściwości.

Czujnik ciśnienia paliwa 1.6 HDI. Uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa 1.6 HDI wydziela silny zapach niespalonego paliwa. Objawem usterki jest też spadek mocy. Nie oczekuj, że zobaczysz na desce rozdzielczej dodatkowych komunikatów. Dla pewności możesz podpiąć samochód pod komputer diagnostyczny i przekonać się, jaki wyskakuje błąd.

Podsumowanie

Jak widzicie silnik ten jest trwały, pozbawiony większych wad, zużywa niewielkie ilości paliwa a ceny napraw są niskie. Pamiętajmy jednak o jednej kwestii. To nadal jest silnik diesla i jeżeli poprzedni właściciele o niego nie dbali to możemy wydać dużo pieniędzy a nasza eksploatacja zamieni się w koszmar.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *