1.9 CDTI odwieczny rywal TDI

Tak jak 1.9 TDI od VW jest znane każdemu fanowi niemieckiej motoryzacji tak 1.9 CDTi powinno być znane każdemu właścicielowi Opli czy Fiata. Przez lata na temat tej jednostki narosło wiele mitów. Czy po latach ten silnik jest warty uwagi?

Historia

Po raz pierwszy silnik 1.9 CDTi został zamontowany w Alfie Romeo 156 z 1997 roku. Tamten silnik generował moc 104 KM (77 kW), co sprawiło, że wspomniany model auta był pierwszym samochodem osobowym na świecie z technologią Common Rail. Dzięki temu możliwe było stworzenie wysokoprężnej jednostki napędowej, która pracowała cicho, nie emitowała dymu, a także generowała optymalną moc i nie pobierała dużo paliwa. Z rozwiązań Fiata wkrótce zaczęli korzystać inni producenci – w tym Opel, zmieniając nazwę marketingową motoru z 1.9 JTD na 1,9 CDTi. Tutaj warto powiedzieć jedną rzecz. Z założenia silnik miał emitować dużo mniejszy hałas w praktyce jednak bywa z tym różnie. W Oplach silnik jest dosyć głośny a na zimno klekocze jak stary traktor.

Model pierwszej generacji powstał wskutek współpracy Fiata, Magneti, Marelli i Boscha. Jednostka napędowa zastąpiła wysłużoną 1.9 TD i była dostępna w wersjach o mocy: 80, 85, 100, 105, 110 i 115 KM. W przypadku trzech odmian wymienionych jako ostatnie, Fiat zdecydował się na montaż turbiny nie o stałej, jak ma to miejsce w pozostałych przypadkach, a o zmiennej geometrii.

Dwie generacje

Pokolenia silnika 1.9 CDTi można podzielić na dwie generacje. Pierwsza z nich była produkowana od 1997 do 2002 roku i były to jednostki z systemem Common Rail I, natomiast druga dystrybuowana od końca 2002 miała na wyposażeniu zmodernizowany system wtryskowy Common Rail.W drugiej generacji nowością było wyższe ciśnienie wtrysku paliwa, a w mocniejszych wersjach o mocy 140, 170 i 150 KM zamontowano cztery zawory i dwa wałki rozrządu oraz turbinę o zmiennej geometrii. W słabszych odmianach 105, 130 i 120 km zastosowano z kolei 8 zaworów. Na rynku pojawiła się również wersja z podwójnym doładowaniem w wariantach 180 i 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego przy 2000 obr. Zastosowano też nowe serwozawory, które znacząco podniosły precyzję kontrolowania ilości paliwa wtryskiwanego do komory spalania przez osiem kolejnych wtrysku. Zdecydowano się również dodać tryb wtrysku Injection Rate Shaping, co zapewniło lepszą kontrolę spalania, zredukowało generowany hałas podczas pracy jednostki, a także wpłynęło na ogólną efektywność funkcjonowania silnika.

Gdzie go znajdziemy?

Jednostkę napędową montowano w autach takich jak Opel Astra, Opel Vectra, Opel Vectra C i Zafira. Motory były też wykorzystywane w samochodach szwedzkiego producenta Saab 9-3, 9-5 Tid oraz TTiD, a także Cadillacu. Silnik 1.9 CDTi zastosowano też w modelu Suzuki SX4, przy którym pracował też Fiat.

Awarie i problemy

W przypadku silnika 1.9 CDTi pojawia się kilka problemów, które występują u większości użytkowników. Zalicza się do tego usterka kolektora wydechowego, awaria zaworu EGR, który można wyczyścić bądź zaślepić, problemy z klapkami wirowymi z którymi również można sobie poradzić, zapychający się dpf, niezbyt trwała turbosprężarka czy problemy z skrzynią automatyczną

Podsumowanie

Powyższe wady wystąpią wcześniej czy później w każdej jednostce, jednak nie należy się ich bać. Większość z nich można naprawić małym kosztem i cieszyć się dobrymi osiągami i niskim spalaniem. Jedyną rzeczą na jaką należy zwrócić szczególną uwagę to automatyczne skrzynie biegów. Większość z nich przy przebiegach między 200 a 300 tys km wymaga kosztownej regeneracji w okolicach 6 tys zł i na to należy być przygotowanym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *