1.9 TDI ASZ czyli legendarny silnik Diesla

Silnik Volkswagena 1.9 TDI jest najprawdopodobniej najpopularniejszym silnikiem Diesla jeżdżącym po naszych drogach. Cieszy się ogromną popularnością nie tylko w Polsce ale też np w Niemczech. Popularny jest w świecie Tuningu jak i wśród maszyn do offrodu.

Jednostki TDI dzielimy na te zasilane pompą wtryskową jak i na te zasilane pompowtryskiwaczami. ASZ należy do tej drugiej grupy. Silnik ten jest najsłabszy z najmocniejszych w tej grupie. Mamy jeszcze 150 km. ARL oraz 160 km BPX I BUK lecz one dostępne były głownie w Seacie Ibizie Cupra.

Ciekawostką jest oznaczanie przez producenta swoich jednostek na klapie bagażnika. A mianowicie model ARL miał wszystkie litery czerwone TDI a model ASZ tylko DI. Jednak ta sztuka zmieniła się po 2003 wtedy VW oznaczał wszystkie wersje w srebrnym kolorze.

materiały prasowe

Po wstępie zacznijmy od danych fabrycznych. Silnik generuje 130 km oraz 310 nm. Często zdarza się jednak że motor generuje większą fabryczną moc.

  • pojemność: 1896cm³
  • średnica cylindra: 79,5 mm.
  • skok tłoka: 95,5 mm.
  • stopień sprężania: 19,5.
  • układ cylindrów: rzędowy.
  • liczba cylindrów: 4.
  • liczba zaworów: 8.
  • układ wtryskowy: pompa rozdzielaczowa BOSCH VP37 montowane do 2004, pompowtryskiwacze 2000–2011.

Apropo tuningu. Co możemy uzyskać w tym silniku ? No to zacznijmy od początku.

  • Stage 0,5 lub jak ktoś woli 1.0 czyli zmiana samego oprogramowania już da nam 150 -160 km i solidną porcję Nm. To jest najbardziej polecana opcja bo już wtedy autko zyskuje nowe życie
  • Następnym etapem 1.0 lub 1.5 montujemy większy intercooler. Silniczki lubią się grzać i potrzebne jest jego schłodzenie. Jak chcemy iść w oryginały to montujemy IC z Ibizy Cupry z BPX. Można taką chłodnicę znaleźć nawet za 1000 zł jednak ma ona pewną wadę. Wlot i wylot powietrza znajduję się z jednej strony co może utrudnić montaż. Jeśli tego nie chcemy to możemy zamontować dowolny aftermarketowy sprzęt. Co osiągniemy ? Okolicę 175-180 km i kolejną porcję Nm. Wtedy autko odpycha się już zacnie. Pojawiać się zaczynają delikatne czarne chmurki
  • Jeśli komuś jest mało to należy zmienić turbosprężarkę czyli stage 2.0. Jeśli chcemy uniknąć przerabiania mocować to zakupmy turbo z ARL a najlepiej z Cupry. Wtedy możemy już osiągnąć okolicę 200 km. Przy zmienionym układzie wydechowym nawet 220km. Częstym zabiegiem jest montowanie turbin z 3.0 TDI lub 3.0 z BMW wtedy już trzeba dorabiać mocowania ale możemy osiągnąć nawet 240 – 250 km a wtedy z auta robi się już wariat. Czarnej chmury jest coraz więcej a przez duży NM samochód zaczyna gubić trakcję.
  • Kolejne zmiany to już fantazje tunerów. Należy wtedy wymieniać wtryski na 216. Turbinę przerabiać na hybrydową, zamontować kompletny przelot, nowy dolot, często też pompę paliwa a sprzęgło będzie trzeba obić kevlarem. Wypadałoby też założyć większe hamulce np od Audi S3. Wtedy 300 -400 km jest osiągalne ale tego już nie polecamy. Auto stanie się wysilone i awaryjne a podzespoły będą się szybko zużywały.

Jak widzicie potencjał tego silnika jest ogromy a ogranicza nas głownie wyobraźnia. Z własnego doświadczenia polecam dojść do około 175 km wtedy jazda sprawia mega przyjemność. Auto zużywa prawie tyle samo paliwa a jeszcze nie kopci jak stara ciężarówka.

Czy silnik jest drogi w utrzymaniu ?

Odpowiedz na to pytanie jest jedna. Nie. Największym problemem w tych silnikach jest upływ czasu. Większość samochodów ma już około 20 lat i przebiegi sięgające 400 tys km. To powoduje że nawet najtrwalsze podzespoły potrafią się zużyć. Jednak kosz ich wymian jest niewielki.

Z tego powodu warto szukać pojazdów od osoby, która o niego dbała. Najlepiej żeby było to auto z ,,forum,, gdzie użytkownik opisuje cała historię swoich napraw i modyfikacji. Warto również wziąć pod uwagę auta z niemiec ale nie od handlarza tylko bezpośrednio od Niemieckiego właściciela.

Po zakupie nie warto się zastanawiać i od razu wymienić kompletny rozrząd, będzie to koszt około 400-500 zł ale będziemy spać spokojnie. Przy okazji trzeba przyjrzeć się sprawą potencjalnych wycieków, wymienić olej na nowy, wyczyścić i sprawdzić stan wtryskiwaczy.

Jak w każdym nowoczesnym silniku wcześniej czy później wymiany wymagać będą podstawowe elementy takie jak przepływomierz, map sensor czy różnego rodzaju czujniki. Jednak ich ceny nie są wysokie a wahają się między 150 a 200 zł

Naprawa bądź wymiana turbosprężarki to około 1000 – 1500 zł. Jeżeli nasza okaże się wadliwa warto pomyśleć o zakupieniu większej z silnika ARL bądź BPX. Będzie mniej obciążona a jak zdecydujemy się na tuning będziemy mogli osiągnąć dużo lepsze wyniki.

Czasami zregenerować trzeba też skrzynię biegów ale kosztuje to około 500 – 600 zł co w porównaniu z automatami wydaje się śmieszną ceną. Droższa natomiast może okazać się wymiana sprzęgła z ,,dwumasą,, tutaj już możemy zapłacić nawet 1500 zł. Polecamy wtedy obić sprzęgło kevlarem. Koszt niewielki a wystarczy na lata.

Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *