2.0 CDTi koniec złotej ery

Silnik 2.0 CDTi najczęściej spotkać możemy w Oplach jednak został zaprojektowany przez Fiata. Funkcjonuje również pod nazwą z przyrostkiem MultiJet, Ecotec oraz TiD4 w zależności od marki auta, w której został zamontowany.

2.0 CDTi jest jedną z najpopularniejszych jednostek napędowych montowanych w autach GM. Do producentów General Motors, którzy używają go w swoich produktach, należą Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Saab, Chevrolet, Lancia, MG, a także Suzuki i Tata. Terminu CDTi używa się przede wszystkim w modelach Opla. Przedstawiamy najważniejsze informacje o odmianie 2.0!

Która odmiana jest najlepsza ?

Jednym z najbardziej poszukiwanych odmian, jest wersja o mocy 110 KM przy 4000 obr/.min. Cechuje się dobrymi osiągami i relatywnie niskim spalaniem. Jej kod seryjny to A20DTL a całkowita pojemność skokowa równa się 1956 cm3. Wyposażono ją w cztery cylindry w układzie rzędowym o średnicy 83 mm i skoku tłoka 90,4 mm z kompresją na poziomie 16.5.

Spalanie jednostki napędowej plasuje się w granicach 4.4l na 100 km przy emisji CO2 116g na kilometr. Diesel spełnia tym samym normy standardu emisji spalin Euro 5. Rozpędza auto do 12.1 sekundy. Dane pochodzą z modelu Opel Insignia I z 2010 roku.

Jednak jednostka napędowa dostępna jest również w rozmaitych wariantach mocy. Silnik 2.0 CDTi może mieć moc na poziomie 110, 120, 130, 160 I 195 km. Do charakterystycznych rozwiązań, należy zastosowanie systemu Common Rail ze wtryskiwaczami Bosch, turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek, a także spora moc, jaką jest w stanie wygenerować jednostka napędowa.

Wady silnika

Niestety motor ma kilka wad, które są związane przede wszystkim z dość awaryjnym układem FAP/DPF, a także dwumasą. Z tego powodu, szukając dobrego, używanego auta z tym silnikiem, należy zwrócić szczególną uwagę na stan techniczny – nie tylko pojazdu, ale i motoru.

Użytkowanie silnika 2.0 CDTi będzie wiązało się z konkretnymi obowiązkami, szczególnie jeżeli ktoś posiada starszy model motoru. Kluczową kwestią jest regularne serwisowanie jednostki napędowej. Konieczna jest okresowa wymiana paska rozrządu w silniku, co 140 tys. km.

Do podstawowych środków zapobiegawczych zalicza się także regularną wymianę oleju. Zalecenia producenta mówią o przeprowadzeniu tej czynności serwisowej przynajmniej raz w roku lub co 15 tys. km.

Usterki

Do często przydarzających się awarii, należy też usterka zaworu EGR. Po pewnym czasie, na komponencie zaczyna zalegać sadza, a ze względu na to, że jest dość trudny do zdemontowania i wyczyszczenia, sprawia problemy w naprawie.

W silniku 2.0 CDTi szwankował też system chłodzenia. Dotyczyło to nie tylko Opla Insignii, ale także aut Fiata, Lancii i Alfa Romeo, które były wyposażone w tę jednostkę napędową. Powodem była niedopracowana konstrukcja pompy wody i substancji chłodzącej.

Objawem było to, że wskaźnik temperatury motoru niekontrolowanie zmieniał swoje położenie w trakcie jazdy, a w zbiorniku wyrównawczym zaczynało brakować płynu chłodzącego. Przyczyną usterki jest najczęściej wadliwe żeberko chłodnicy, przeciekający uszczelniacz i uszkodzone łopatki pompy wodnej.

Należy także pilnować, aby nie przeciążać poszczególnych elementów konstrukcyjnych silnika. Użytkownik powinien używać paliwa możliwie najlepszej jakości, a także pilnować, aby dynamika jazdy nie stała na wysokim poziomie od początku trasy – w przypadku nagłego hamowania, w takich okolicznościach, koło dwumasowe może ulec przeciążeniu i znacznie skrócić swoją żywotność.

Do najczęściej pojawiających się usterek zalicza się wadliwy filtr cząstek stałych, a także system sterujący, który może wydawać mylne komunikaty. Była to na tyle duża wada, że w swoim czasie producent zorganizował akcję, podczas której aktualizował układ sterowania silnikiem i DPF.Obok zawieszającego się oprogramowania, filtr DPF był problematyczny ze względu na zatykające się zawory. Do oznak należał wydobywający się biały dym, wzrost poziomu oleju i zbyt duże zużycie paliwa.

Podsumowanie

Czy 2.0 CDTi to dobry motor? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Nie jest to już tak trwała jednostka jak legendarne 1.9 CDTi. Dodatkowo biorąc pod uwagę współczesne jednostki diesla to nie grzeszy również kulturą pracy ani niskim spalaniem. Czy warto zatem nabyć auto z tym właśnie silnikiem? Raczej tak o ile jesteśmy pewni jego stanu technicznego oraz nie mamy do wyboru lepszej jednostki napędowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *