Audi Quattro czyli największy konkurent Xdrive

System quattro to awangardowa technologia stosowana w samochodach Audi, która zapewnia optymalną trakcję na różnych nawierzchniach. Historia systemu quattro sięga lat 70. XX wieku, kiedy to inżynier Audi Jörg Bensinger zaprojektował układ napędowy, który miał zapewnić lepszą przyczepność niż dotychczas stosowane rozwiązania.

Historia

Pierwszym samochodem wyposażonym w system quattro był Audi Quattro, który został zaprezentowany w 1980 roku. Od tego czasu system quattro stał się charakterystycznym elementem wielu modeli Audi, a także został zaimplementowany w niektórych modelach innych marek należących do koncernu Volkswagen.

Budowa

System quattro składa się z kilku elementów, wśród których najważniejszą rolę odgrywa mechanizm różnicowy typu Torsen. Jest on odpowiedzialny za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy poszczególnymi kołami w zależności od ich przyczepności. Dzięki temu układowi samochód jest w stanie lepiej radzić sobie z nierównościami drogi oraz zapewnić lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.

Torsen

Mechanizm różnicowy typu Torsen to jeden z elementów składowych systemu quattro, który odpowiada za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy poszczególnymi kołami samochodu. Jego nazwa pochodzi od słów „torque sensing” (czyli „czujnik momentu obrotowego”), co odzwierciedla sposób działania tego układu. Torsen składa się z dwóch elementów – pary ślimaków o różnych skręcień oraz pary koła zębatego. Każda para ślimaków i koła zębatego jest umieszczona w osobnym koszu, a oba kosze są połączone ze sobą poprzez oś obrotu. Mechanizm działa w następujący sposób: gdy oba koła samochodu mają taką samą przyczepność, moment obrotowy jest rozdzielany równomiernie pomiędzy nie. Natomiast gdy jedno z koła traci przyczepność, mechanizm Torsen przekazuje więcej momentu obrotowego na to koło, które ma lepszą przyczepność. Dzięki temu samochód jest w stanie lepiej radzić sobie z nierównościami drogi oraz zapewnić lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych.

System quattro jest również wyposażony w elektroniczny układ sterowania, który dostosowuje pracę mechanizmu różnicowego do warunków panujących na drodze. Dzięki temu samochód jest w stanie szybciej reagować na zmiany warunków jazdy i zapewnić lepsze właściwości jezdne.

Quattro jest uważany za jeden z najbardziej niezawodnych układów napędowych stosowanych w samochodach. W porównaniu do innych rozwiązań, takich jak xDrive firmy BMW, system quattro charakteryzuje się większą wydajnością i lepszą przyczepnością na nierównych nawierzchniach.

Ewolucja

W ostatnich latach system quattro ewoluował i został udoskonalony, co pozwoliło na jego zastosowanie w coraz większej liczbie modeli samochodów Audi. Obecnie system quattro jest stosowany w wielu modelach marki, w tym w samochodach osobowych, sportowych i SUV-ach.

Ponadto system quattro jest również dostępny w wersji sportowej, zwanej quattro sport, która zapewnia jeszcze lepsze osiągi i przyczepność. W tej wersji system quattro jest wyposażony w elektroniczny układ sterowania osiągami, który pozwala na precyzyjne dostosowanie pracy układu do warunków jazdy.

System quattro jest również dostępny w wersji hybrydowej, zwanej e-tron quattro, która pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. W tej wersji system quattro jest wspomagany przez elektryczny silnik, co pozwala na jeszcze lepsze osiągi i wydajność.

Podsumowanie

Podsumowując, system quattro to niezawodny układ napędowy, który zapewnia lepsze właściwości jezdne i przyczepność na różnych nawierzchniach. Jest on stosowany w wielu modelach samochodów Audi i ciągle ewoluuje, aby zapewnić jeszcze lepsze osiągi i wydajność. W porównaniu do innych rozwiązań, takich jak xDrive firmy BMW, system quattro jest uważany za bardziej niezawodny i wydajny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *