Auta do 20 tys zł. Najlepsze propozycje aut miejskich w klasie A

Za nami cała seria artykułów o autach do 10 tys. Przyszedł czas podnieść nieco poprzeczkę. W tym zestawieniu skupię się na najlepszych propozycjach samochodów do 20 tys zł. Jako, że rynek trochę oszalał to i wybór jest bardziej ograniczony.

Kryterium na jakim chciałbym oprzeć powyższe zestawienie jest wybranie takich samochodów, które dadzą kierowcy chociaż trochę frajdy z jazdy, a wyposażenie będzie lepsze niż ABC (czyli absolutny brak czegokolwiek), dodatkowo silniki muszą mieć minimum 80 km

Ostatnim wyznacznikiem będzie wiek. Nie chciałbym, aby były to 20 letnie samochody, które z racji wieku będą miały ogromne przebiegi (mimo zapewnienia sprzedawców, że tak nie jest). Dlatego wiek pojazdu określiłem na minimum 2008 r.

Zanim przejdziemy do propozycji warto zaznaczyć iż większość zaproponowanych aut do 10 tys zł mieści się również w tym zestawieniu. Zwiększając kwotę możemy znaleźć samochody nowsze lub lepiej wyposażone. Skupię się więc na modelach, które znajdziemy jedynie w przedziale 10 – 20 tys zł.

Chevrolet Spark II (2009-2017)

Agresywna stylistyka, prosta mechanika i porównania z Matizem to cechy charakteryzujące Chevroleta Sparka drugiej generacji. Chevrolet Spark II, który pojawił się w salonach w 2009 r. Model o kodzie wewnętrznym M300 powstał pod skrzydłami koreańskiego przedstawicielstwa General Motors. Trzeba przyznać, że design auta do dzisiaj przykuwa uwagę za sprawą wyraźnie narysowanych reflektorów i podchodzącej dynamicznie ku górze linii okien.

Praktyczność

Wyłącznie 5-drzwiowe nadwozie jest funkcjonalne – zapewnia dobry dostęp do wnętrza, a dość wysoko poprowadzona linia dachu ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Dopóki mowa o pierwszym rzędzie siedzeń, w Sparku nie można narzekać na brak przestrzeni, chyba za jego sterami usiądą naprawdę wysokie osoby. Fotele nie zachwycają ani wyprofilowaniem boków, ani długością siedziska. Dostęp do kanapy umożliwiają niewielkie drzwi, niemniej dobrze, że w ogóle są (auto z daleka sprawia wrażenie 3-drzwiowego z uwagi na ukrytą w słupku klamkę). Zaledwie 237-centymetrowy rozstaw osi nie pozwolił wygospodarować tam ogromu przestrzeni. Plus za minimalny tunel środkowy, dzięki któremu przynajmniej w okolicach stóp panuje względny luz. Bagażnik ma pojemność 170 l, a przez wysoko umieszczony próg załadunkowy jest on dość głęboki. Sposób składania kanapy pozwala stworzyć w razie czego równą powierzchnię mieszczącą 568 l.

Wnętrze i wygląd

We wnętrzu Sparka odnajdziemy niecodzienny design kokpitu. Wykonanie śmiało możemy nazwać budżetowym a użyte materiały są niskiej jakości.  Obsługa urządzeń pokładowych nie nastręcza problemów, gdyż… nie ma tu zbyt wiele instrumentów uruchamianych przez kierowcę. Wygląd zestawu wskaźników pozostawimy indywidualnej ocenie czasami fani mówią, że przypominają te z motocykla. Widoczność do przodu prezentuje się imponująco (boczne szyby schodzą wyjątkowo nisko, niemal do linii reflektorów), w tył – już przeciętnie. Do samochodów montowano wyłącznie skrzynie ręczne o 5 przełożeniach. W podstawowych wersjach może brakować poprawiających komfort dodatków (np. klimatyzacji), ale pod względem bezpieczeństwa nie można niczego zarzucić. W standardzie montowano 6 poduszek powietrznych, z kolei ESP stanowił opcję dla wszystkich odmian wyposażeniowych.

Silniki benzynowe

W Europie Spark był oferowany z benzynowymi silnikami 1.0 oraz 1.2. Oba mają cztery cylindry, które zapewniają wysoką kulturę pracy. W USA dostępny był elektryczny Spark EV (130 KM) – na rynku wtórnym można trafić na pojedyncze egzemplarze z tym motorem jednak nie polecamy. Polecamy za to wybór mocniejszej jednostki 1.2

Awaryjność

Spark uznawany jest za samochód bezawaryjny.  Natomiast wszystkie naprawy są mało problematyczne i tanie w naprawie tak jak sprzęgło (nowe ok. 300-400 zł), klocki oraz tarcze hamulcowe (ok. tyle samo za wymianę na przedniej osi: w tylnej zastosowano jeszcze tańsze w naprawach hamulce bębnowe) i najbardziej czułe części zawieszenia/układu jezdnego, czyli łączniki stabilizatora albo sworznie wahaczy (osobno wymienne: kompletny wahacz kosztuje ok. 150 zł). W silnikach, mimo iż rozrząd napędzany jest łańcuchem to należy go wymienić przy około 200 tys km.  Na ewentualną wymianę musimy już przygotować 4-cyfrową kwotę, ale to zazwyczaj sprawa jednorazowa. Największe hurtownie w Internecie bez problemu dysponują większością części zamiennych do Sparka, także elementów blacharskich.

Podsumowanie

Jeśli szukacie taniego, bezawaryjnego i trwałego samochodu miejskiego to jest to idealny wybór. Musicie jedynie zaakceptować, że wnętrze wykonane jest tandetnie a prowadzenia nie możemy nazwać precyzyjnym. Jeżeli oba te warunki są dla was akceptowalne to nie ma się co zastanawiać.

Zalety

  • Agresywne nadwozie
  • bezawaryjne silniki benzynowe
  • tanie części zamienne
  • ciekawe zegary

Wady

  • niezbyt nadaje się na trasy
  • tanie materiały we wnętrzu
  • słabe wygłuszenie wnętrza
  • mała ilość silników

Używany Fiat 500 (2007-)

Są auta, które nigdy się nie starzeją. Są też takie, których produkcja trwa nieprzerwanie przez kilkanaście lat. Zarówno do jednej jak i do drugiej grupy możemy zaliczyć Fiata 500. Czy jest to udane wskrzeszenie marki czy tylko zabieg marketingowy?

Historia

O tym, że I generacja Fiat 500 cieszyła się dużą popularnością, świadczy prawie 4 000 000 sprzedanych egzemplarzy. Produkcja auta zakończyła się w 1975 roku, a przez kolejne lata na rynku pojawiały się takie modele jak: 126, Cinquecento (500) czy Seicento (600). Nazwy się zmieniały, ale każdy kolejny model spełniał to samo zadanie: był budżetowym autem dla klientów z niezbyt grubym portfelem. Model nawiązujący do legendarnej „pięćsetki” z lat pięćdziesiątych zadebiutował w 2007 r., 50 lat po premierze pierwszego Fiata 500. W bardzo udany sposób nawiązał kształtami do swego protoplasty, przez co został entuzjastycznie przyjęty na rynku. Wkrótce okazało się, że nowy „maluch” zbudowany na płycie podłogowej Pandy jest samochodem nie tylko ładnym, ale również poprawnie wykończonym, dopracowanym od strony technicznej i bezpiecznym. W niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek, choć długość jego nadwozia nieznacznie przekracza 3,5 m. Fiat 500 może pochwalić się również bardzo dobrymi własnościami jezdnymi i tytułem Samochodu Roku 2008, uzyskanym w najbardziej prestiżowym konkursie Car Of The Year.

Praktyczność

To nie jest raczej najważniejsza kwestia podczas wyboru takiego samochodu, jednak pięćsetka posiada całkiem pojemny 185l bagażnik. W zupełności wystarczający na cotygodniowe zakupy. W przednim rzędzie siedzeń jest zaskakująco wygodnie i przestronie. Z tyłu nie jest już tak kolorowo i większe osoby będą miały spory problem w komfortowym podróżowaniu. Wbrew pozorom duża zaletą jest pokrewieństwo z Fiatem Pandą po którym 500 odziedziczyła przestronność i przemyślane rozwiązania.

Wygląd i wnętrze

Auto ma dobrze zmontowane wnętrze, w którym zastosowano trwałe materiały. Za to zewnętrzne chromowane elementy czasami się łuszczą, a mocno szarpnięta klamka może zostać w dłoni. W Fiacie 500 nie występuje problem rdzy. Warto wspomnieć, że w środku na pierwszy rzut oka możemy poczuć się wręcz luksusowo. W bogatszych wersjach wyposażenia możemy uświadczyć piękną skórzaną kierownicę czy nawigację satelitarną. Jednak po pierwszych zachwytach zwrócimy uwagę na dosyć tandetne materiały na desce rozdzielczej. Nie zmienia to jednak faktu, że pomimo upływu lat Kokpit jest wciąż świeży i może się podobać.

Prowadzenie

Zawieszenie zapewnia przyzwoity komfort; autem wstrząsają tylko krótkie nierówności jezdni. Co innego Abarth – jego ekstremalnie twarde zawieszenie bardziej nadaje się na tor. Fiat 500 w zakrętach zachowuje się neutralnie, ma precyzyjny układ kierowniczy. Nie ma się też co oszukiwać autko raczej nie nadaje się na dłuższe trasy, we wnętrzu jest głośno a przy wyższych prędkościach standardowe wersje potrafią zachowywać się niezbyt pewnie

Silniki benzynowe

Gamę silników benzynowych otwiera leciwy już silnik 1.2 8V z rodziny Fire. Był bardzo długo w ofercie Fiata 500 (w latach 2007-2020), będąc pod tym względem rekordzistą. Nie należy oczekiwać od niego nadzwyczajnych osiągów, za to bezproblemowo współpracuje z instalacją gazową i zna ją każdy mechanik. Do usterek należy zaliczyć zatykającą się przepustnicę i możliwe spalanie oleju silnikowego. 8-zaworowy silnik 1.2 pozostawał w ofercie Fiata 500 do 2020 r. Innym wolnossącym silnikiem jest 100-konny 1.4 16V. Również go polecamy, ale wycofano go już w 2013 r. Turbodoładowana odmiana tej jednostki posłużyła jako napęd do usportowionego Fiata 500, czyli Abartha 500/595/695. W zależności od wersji generuje od 135 do nawet 190 KM. 1.4 T-Jet dał się poznać jako wydajny i trwały silnik. Dynamikę wersji 1.4 docenią osoby chcące użytkować Fiata 500 w trasie. W mieście ten silnik umożliwia sprawne przemieszczanie się od świateł do świateł. Popularnością podobną do 1.4, czyli wręcz znikomą, cieszy się też ciekawa odmiana 0.9 TwinAir. Ma 8 zaworów, 2 cylindry i turbodoładowanie. Charakterystyczny warkot pasuje do Fiata 500 jak do żadnego innego auta (przypomina jednostkę 499 cm³ z prekursora z lat 50), a przy odpowiednim użytkowaniu silnik zadowala parametrami przyspieszenia. Niestety dynamiczna jazda diametralnie zwiększa zużycie paliwa, stawiając pod znakiem zapytania przydatność tego silnika w mieście.

Silniki Diesla

Fiat w modelu 500 montował tylko jednego, 1.3 MultiJet w dwóch wersjach mocy: 75 i 95 KM. Wyposażenie go w 2009 r. w filtr cząstek stałych przekreśliło marzenia o bezproblemowej eksploatacji w warunkach miejskich. DPF miewał tendencję do zapychania się już przy niewielkich przebiegach. Filtr można co prawda niedrogo zregenerować, ale sens tej operacji jest mocno dyskusyjny. Mówimy przecież o samochodzie stworzonym do miasta. Era turbodiesli w Fiacie 500 zakończyła się w 2018 r. wraz z wycofaniem 95-konnej wersji silnika 1.3 MultiJet. Przeciętna opinia o nim wpływa na ograniczoną popularność na serwisach aukcyjnych.

Awaryjność

Kupując włoskiego malucha, trzeba zwrócić uwagę na stan gumowych osłon przegubów półosi napędowych, które potrafią pękać nawet przy niewielkich przebiegach. Sporadycznie zdarzają się drobne problemy z elektryką. Zawieszające się radio czy błędne komunikaty komputera pokładowego to najczęściej spotykane tego typu przypadłości. Na pochwałę zasługuje natomiast solidny lakier i dobre zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. Niestety, z układem wydechowym nie jest już tak różowo – bardzo szybko pojawia się rdza. Ogólnie w tym modelu rzadko zdarzają się poważne awarie. Prawie nigdy nie wydarzy się sytuacja, w której samochód zostanie unieruchomiony i nie wrócimy do domu. Jednak częstotliwość małych denerwujących usterek może przyprawić o ból głowy.

Podsumowanie

Fiat 500 jest ciekawym samochodem w klasie A aspirującym do aut klasy premium. Polecam szukać silnika 1.4, który jest idealnym kompromisem między osiągami, spalaniem i przyjemnością z jazdy. Musimy jednak wziąć pod uwagę drobne usterki, które potrafią występować nagminnie oraz to, że jest to samochód typowo miejski. Jeżeli te kwestie nam nie przeszkadzają a chcemy mieć auto ponadczasowe to Fiat 500 jest właśnie dla was.

Zalety:

  • Ponadczasowe nadwozie
  • ciekawe wnętrze
  • bezawaryjne silniki benzynowe
  • klasyczny wygląd
  • idealny do miasta

Wady:

  1. niezbyt nadaje się na trasy
  2. dobrze sprawdzi się jedynie dla 2 osób
  3. denerwujące drobne usterki
  4. słabe wygłuszenie wnętrza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *