Co kryje się za skrótem OHC

Silniki OHC, czyli Overhead Camshaft to rodzaj silników, w których wałek rozrządu znajduje się nad głowicą cylindrów, a nie pod nią jak w silnikach OHV (Overhead Valve). Silniki OHC są uważane za bardziej zaawansowane technicznie od silników OHV, ponieważ posiadają lepszą wentylację cylindrów, co przekłada się na większą moc i sprawność.

Rodzaje

Silniki OHC mogą być jedno- lub dwuwałkowe. Silniki jednowałkowe OHC są częściej stosowane w samochodach osobowych i motocyklach, podczas gdy silniki dwuwałkowe OHC są bardziej powszechne w samochodach ciężarowych i ciągnikach.

Zalety

Silniki OHC zapewniają lepszą wentylację cylindrów, ponieważ wałek rozrządu znajduje się nad głowicą cylindrów, co pozwala na bezpośrednie sterowanie zaworami bez konieczności przenoszenia ruchu za pośrednictwem dźwigienek zaworowych. Dzięki temu silniki te są w stanie osiągać większe obroty niż silniki OHV o podobnym pojemności skokowej, co przekłada się na większą moc i sprawność. OHC są również bardziej kompaktowe niż silniki OHV co pozwala na umieszczenie cylindrów bliżej siebie. Dzięki temu silniki OHC są bardziej wydajne przy niższych obrotach i mogą być stosowane w samochodach o mniejszej pojemności skokowej.

Wady

Pomimo wielu zalet, silniki OHC również posiadają pewne wady. Są one bardziej skomplikowane i droższe w produkcji niż silniki OHV, co przekłada się na wyższe koszty zakupu i serwisowania samochodu z silnikiem OHC. Ponadto silniki OHC są mniej odporne na wysokie temperatury i zanieczyszczenia niż silniki OHV, co wymaga regularnej konserwacji i wymiany filtrów i oleju. Istnieją również inne rodzaje silników OHC, takie jak silniki DOHC (Double Overhead Camshaft) i VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control).

Silniki DOHC posiadają dwa wałki rozrządu, jeden dla górnych, a drugi dla dolnych zaworów. Dzięki temu mogą one osiągać jeszcze wyższe obroty i generować więcej mocy niż silniki OHC jednowałkowe. Silniki DOHC są często stosowane w samochodach sportowych i luksusowych, ponieważ pozwalają na uzyskanie dużej mocy i wysokiej sprawności przy niskim spalaniu paliwa.

VTEC to system zmiennych faz rozrządu i podnoszenia zaworów, który jest stosowany w silnikach OHC i DOHC Honda. System VTEC pozwala na zmianę charakterystyki pracy zaworów w zależności od obrotów silnika, co pozwala na uzyskanie lepszej elastyczności i mocy przy wysokich obrotach oraz niższego spalania paliwa przy niższych obrotach.

Podsumowanie

Podsumowując, silniki OHC to rodzaj silników, w których wałek rozrządu znajduje się nad głowicą cylindrów. Są one bardziej zaawansowane technicznie i wydajne niż silniki OHV, ale są również droższe w produkcji i konserwacji. Istnieją również inne rodzaje silników OHC, takie jak silniki DOHC i VTEC, które pozwalają na uzyskanie jeszcze większej mocy i sprawności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *