DPF wszyscy mówią, że to zło ale czym właściwie jest

DPF, czyli filtr cząstek stałych, to urządzenie, które zostało zaprojektowane w celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery podczas spalania paliw kopalnych, takich jak benzyna lub olej napędowy. Filtr ten został wprowadzony po raz pierwszy w Europie w roku 1993, a od roku 2009 jest obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w Unii Europejskiej.

Historia

Historia filtra DPF sięga jednak dużo dalej niż rok 1993. Koncepcja ograniczenia emisji szkodliwych spalin pojawiła się już w latach 50. XX wieku, kiedy to zaczęto badać sposoby na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i innych substancji szkodliwych do atmosfery. W latach 70. XX wieku zaczęto wprowadzać pierwsze filtry cząstek stałych do samochodów ciężarowych i autobusów, a w kolejnych dekadach rozwinęły się one również dla samochodów osobowych. Obecnie filtry DPF są stosowane w wielu krajach na całym świecie, w tym w USA i Japonii, choć wymagania dotyczące emisji spalin mogą się różnić w poszczególnych krajach.

Budowa

Budowa filtra DPF opiera się na specjalnym, ceramicznym lub metalowym elementem filtracyjnym, który jest umieszczony w układzie wydechowym samochodu. Filtr ten zbiera szkodliwe cząstki stałe, takie jak sadza i pyły, które powstają podczas. Aby utrzymać skuteczność filtra, niezbędne jest regularne jego oczyszczanie, które może odbywać się poprzez różne metody, takie jak termiczne spalenie cząstek stałych lub mechaniczne usuwanie ich z filtra.

Podział

Istnieją różne rodzaje filtrów DPF, które różnią sią się między innymi materiałem z jakiego są wykonane oraz sposobem oczyszczania. Filtry ceramiczne są najczęściej stosowane w samochodach osobowych, ponieważ są one trwalsze i bardziej odporne na uszkodzenia niż filtry metalowe. Filtry metalowe z kolei są częściej stosowane w samochodach ciężarowych i autobusach, ponieważ są one bardziej odporne na wysokie temperatury i mogą pracować przy większych obciążeniach. Filtr DPF można podzielić ze względu na metody oczyszczania na trzy główne rodzaje:

  • Filtr DPF z oczyszczaniem termicznym: Ten rodzaj filtra oczyszczany jest poprzez podgrzanie elementu filtracyjnego do wysokich temperatur, co powoduje spalenie zgromadzonych w nim cząstek stałych. Oczyszczanie termiczne może odbywać się poprzez różne metody, takie jak podgrzewanie filtra podczas jazdy lub specjalne urządzenie do oczyszczania filtra, które wymaga demontażu filtra z samochodu.
  • Filtr DPF z oczyszczaniem chemicznym: Ten rodzaj filtra oczyszczany jest poprzez zastosowanie specjalnych chemikaliów, które rozpuszczają lub rozkładają zgromadzone w nim cząstki stałe. Najlepszym przykładem są auta z filtrami z adblue
  • Filtr DPF z oczyszczaniem mechanicznym: Ten rodzaj filtra oczyszczany jest poprzez mechaniczne usunięcie zgromadzonych w nim cząstek stałych. Oczyszczanie mechaniczne może odbywać się poprzez różne metody, takie jak czyszczenie strumieniem wody lub specjalnym urządzeniem do oczyszczania filtra, które wymaga demontażu filtra z samochodu.
Awaryjność

Jeśli chodzi o awaryjność filtrów DPF, należy pamiętać, że są one elementem podatnym na zużycie i mogą ulec awarii lub uszkodzeniu podczas eksploatacji. Jedną z najczęstszych przyczyn awarii filtrów DPF jest nieodpowiedni styl jazdy kierowcy, który prowadzi do niedostatecznego oczyszczania filtra podczas jazdy miejskiej lub krótkich tras. Inne przyczyny awarii filtrów DPF mogą obejmować nieodpowiedni rodzaj paliwa lub oleju silnikowego, a także brak regularnych przeglądów i serwisów. Należy również pamiętać, że awaria filtra DPF może prowadzić do poważniejszych problemów z układem wydechowym samochodu, takich jak uszkodzenie katalizatora lub innych elementów. Dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę na wszelkie niepokojące objawy, takie jak wzrost zużycia paliwa lub spadek mocy silnika, i niezwłocznie zgłosić się do mechanika w celu sprawdzenia stanu filtra DPF.

Nowości

W ostatnich latach pojawiły się również nowe rozwiązania, takie jak filtry cząstek stałych z wymiennymi elementami filtracyjnymi, które umożliwiają szybsze i łatwiejsze oczyszczanie filtra bez konieczności jego demontażu. Te rozwiązania są szczególnie przydatne w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów, które eksploatowane są w trudnych warunkach i mogą wymaga

Podsumowanie

Podsumowując, filtr DPF jest ważnym elementem układu wydechowego samochodu, który pomaga ograniczyć emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Choć jego obecność może być obciążeniem dla kierowcy z powodu konieczności regularnego serwisowania i ewentualnych awarii, jego rola w ochronie środowiska i zdrowia ludzi jest nieoceniona. Dlatego też, choć nie jest on konieczny dla wszystkich kierowców, jego obecność jest ważna dla ochrony środowiska i zdrowia ludzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *