Naprawa przebitego koła w rowerze czyli wymiana dętki

Niedzielne popołudnie po pysznym obiadku schodzimy do piwnicy, aby przejechać się na naszym ulubionym rowerze i zauważamy brak powietrza w kole. Mamy weekend więc żaden specjalista nie pracuje. Nie martwcie się. Jest to prosta naprawa i możemy wykonać ją sami.

Aby wykonać taką naprawę profesjonalnie wypadałoby w swojej sakwie posiadać chociaż łyżkę do opon i jest ona tym bardziej potrzebna im cieńszą mamy oponę. Cienkie opony są bardziej sztywne i ciężej jest je ściągnąć. Komplet metalowych łyżek kosztuje około 20 zł a plastikowe możemy kupić nawet za 5 zł. Warto się w takie wyposażyć, aby takie naprawy robić szybko i sprawnie. Kolejną rzeczą jaką potrzebujemy jest nowa dętka lub zestaw naprawczy. Zarówno jedno jak i drugie kosztuje około 10 zł i jeśli posiadamy rower warto posiadać kilka na wymianę.

Zaczynamy!

Na początek musimy ściągnąć koło. Jeśli nie posiadacie takie stojaka jak ja wystarczy obrócić rower do góry nogami (podstawcie coś pod kierownice i siodełko, aby ich nie zniszczyć). Następnie ściągamy koło. Jeśli uszkodzone jest przednie wystarczy poluzować samozamykacz i wyjąć koło. Jeżeli posiadamy mocowanie starego typu należy użyć klucza zwykle 14. W wypadku koła z tyłu jest troszkę więcej roboty. Na początek poluźniamy samozamykacz. Następnie naciągamy przerzutkę, aby mieć jak najwięcej miejsca i wtedy wyciągamy koło.

Kiedy mamy koło na stole lub podłodze musimy spuścić resztę powietrza o ile jakieś zostało.

W następnym kroku musimy ,,odkleić’’ oponę od rantów obręczy. Chwytamy oponę w obie dłonie i odginamy na zewnątrz.

Nadszedł moment na użycie łyżek do opon. Jeśli takich nie posiadamy możemy użyć płaskiego śrubokręta, tylko owińmy go wcześniej szmatką, aby nie uszkodzić dętki. Wkładamy łyżkę między oponę a obręcz i wyginamy ją na zewnątrz obręczy. I w tym momencie mamy dwie metody postępowania.

Pierwszą możemy wykorzystać, jeśli posiadamy więcej niż jedną łyżkę, wtedy trzymając odgiętą oponę wkładamy drugą łyżkę obok i wykonujemy taki sam ruch. Wtedy wyciągamy pierwszą i wkładamy dalej aż zdejmiemy całą oponę.

Drugą metodę możemy wykorzystać przy bardziej miękkich oponach lub jeśli mamy tylko jedną łyżkę lub śrubokręt. Po pierwszym odgięciu przeciągamy łyżkę wzdłuż całej obręczy. W tej metodzie musimy uważać, aby nie zniszczyć obręczy i dętki.

Wyciągamy dętkę zaczynając od wentylu. Teraz musimy albo ją naprawić albo wymienić na nową. W naszym wypadku wsadzimy nową. Zaczynamy od włożenia wentylu, Następnie układamy dętkę wewnątrz opony lub jeśli mamy szerszą obręcz możemy ułożyć ją na niej.

Chwytamy krawędź opony i naciągamy ją na obręcz. Postępujemy tak aż do momentu założenia całej opony na obręcz. Teraz musimy ułożyć oponę i dętkę razem. Pompujemy więc delikatnie koło i ruszając oponą w przód i w tył staramy się jak najlepiej dopasować ją do obręczy. Na koniec pompujemy koło do odpowiedniej wartości.

Gratuluje właśnie naprawiłeś/łaś przebite koło w rowerze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *