Opony letnie a zimowe różnica

Przed nami kolejny sezon zimowy. Przyszedł więc czas na zmianę opon. Jednak czy zdajemy sobie sprawę czym tak naprawdę różnią się opony letnie od zimowych? Czy warto je zmieniać i co nam taka zmiana da tego dowiecie się z najnowszego artykułu.

Co prawo mówi o zmianie opon?

W wielu europejskich krajach jazda na oponach zimowy podczas niskich temperatur jest ściśle uregulowana przez prawo. Ma to miejsce między innymi w państwach, takich jak Szwecja, Rumunia, Łotwa, Litwa czy Finlandia. W naszym kraju nie ma żadnego prawa czy wymogu, które byłyby określone przez kodeks ruchu drogowego. Mimo wszystko wielu ekspertów od bezpieczeństwa stanowczo zaleca sezonową wymianę opon.

Różnice

Opony zimowe a letnie – jaka jest między nimi różnica? Różnią się one między innymi bieżnikiem opony. W zimowych jest ona gęsto pokryta lamelami, dzięki czemu bez problemu może niejako wgryźć się w gęsty śnieg na drodze. Właśnie dlatego można zauważyć na nich symbol alpejski oraz oznaczenie m+s, co oznacza w tłumaczeniu z angielskiego “błoto i śnieg”. Bieżnik opony zimowej sprawia, że wyróżnia się ona doskonałą przyczepnością na śniegu lub błotnistych drogach, zapewniając kierowcy i innym uczestników ruchu zarówno bezpieczeństwo, jak i większy komfort jazdy. Natomiast rzeźba bieżnika w letnim ogumieniu ma o wiele mniejszą liczbę lamelek, co pozwala na większą powierzchnię styku z nawierzchnią i tym samym umożliwia większą prędkość.

Materiał

Wzór bieżnika to jednak niejedyne różnice między tymi dwoma rodzajami ogumienia. Wykonane są one z innej mieszanki gum, co jest bezpośrednio związane z warunkami atmosferycznymi na zewnątrz. Zimówki zawierają o wiele więcej domieszek związku krzemu i dodatków polimerowych, co zapewnia im elastyczność nawet, gdy temperatura spada poniżej zera. Natomiast opony letnie w zimie twardnieją, co pogarsza ich przyczepność oraz odbija się negatywnie na komforcie jazdy.

Co więcej, miękkie mieszanki zimowe bardzo szybko zużywają się podczas jazdy na ciepłym asfalcie oraz mają wyższe opory toczenia – warto więc zdecydować się na ich wymianę, kierując się nie tylko bezpieczeństwem, ale też oszczędnościami.

Trakcja

Jak widać, opony letnie są twarde oraz mają mniejszy bieżnik niż zimowe. Jaki wpływ ma to na bezpieczeństwo kierowców? Chociaż zapewniają one bezpieczną i komfortową jazdę latem, to już zimą nie są w stanie zagwarantować właściwego poziomu trakcji – cierpi na tym zwłaszcza droga hamowania. Liczne badania pokazują, że zimowe opony pozwalają na jej skrócenie nawet o kilkadziesiąt metrów – różnica jest odczuwalna zarówno na mokrym asfalcie, jak i na śniegu. W tym ostatnim przypadku zimowe opony są w stanie zatrzymać samochód nawet o 31 metrów wcześniej niż ogumienie letnie. Nic dziwnego, że świadomi kierowcy decydują się na ich okresową wymianę!

Opony całoroczne

Opony zimowe a letnie – zastanawiasz się co wybrać? Niektórzy kierowcy idą na kompromis i postanawiają wyposażyć samochód w jeszcze inny rodzaj ogumienia – opony całoroczne, które sprawdzają się na suchej i mokrej powierzchni. Czy to dobre rozwiązanie? I tak i nie, ale postaram się to opisać szerzej w osobnym artykule.

Podsumowanie

Opony zimowe

  • Odznaczają się też głębokim bieżnikiem. Śnieg dostaje się do środka, a nic nie daje lepszej przyczepności do śniegu niż śnieg. Ubity śnieg jeszcze bardziej ją zwiększa na śnieżnych i oblodzonych drogach.
  • Bieżnik opon zimowych składa się tysięcy wąskich szczelin/rowków w blokach bieżnika rozpraszających wodę i zapobiegających zjawisku aquaplaningu. Rowki te wgryzają się w śnieg, lód i błoto, zapewniając optymalną przyczepność na drodze.

Opony letnie

  • Opony letnie zapewniają lepsze osiągi w cieplejszych miesiącach. Opony te odznaczają się względnie twardą mieszanką, która staje się bardziej miękka w umiarkowanych, dodatnich temperaturach, co umożliwia dostosowanie się do zarówno suchych jak i mokrych nawierzchni.
  • Opony letnie posiadają mniej rowków niż zimowe, jednak specjalne żebra bieżnika ograniczają zjawisko aquaplaningu. W wyższych temperaturach zapewniają one lepszą przyczepność wzdłużną i poprzeczną zarówno na mokrych jak i na suchych drogach.
  • Odznaczają się twardszą mieszanką kauczukową i mniejszą zawartością naturalnego kauczuku niż opony zimowe, więc zaczynają twardnieć i mogą stać się kruche poniżej +7 C.
  • Opony letnie mają zwykle prosty blokowy wzór bieżnika i dużą powierzchnię styku z drogą. Zwiększa to znacznie sterowność pojazdu i wydatnie skraca drogę hamowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *