S-Tronic ewolucja czy rewolucja

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów już na stałe weszły do kanonu motoryzacji. Kiedyś dostępne były tylko w najdroższych modelach samochodów takich jak Porsche czy Ferrari. Za sprawą koncernu VW skrzynie DSG trafiły do niemal wszystkich samochodów tej marki. Podobnie się ma ze skrzyniami typu S Tronic od Audi.

Historia

S Tronic to skrzynia dwusprzęgłowa, która jest montowana w samochodach marki Audi od 2005 roku. Zastąpiła ona wcześniejszą dwusprzęgłową przekładnię DSG, która używana jest przez koncern VAG, czyli Volkswagen Group (po raz pierwszy w Volkswagenie R32). Skrzynia S Tronic łączy w sobie zalety skrzyń automatycznych oraz manualnych. W efekcie kierowca może cieszyć się maksymalnym komfortem jazdy, a przy tym ma możliwość obsługiwać przekładnię Audi ręcznie. Skrzynie biegów S-Tronic są przystosowane do użytku w samochodach Audi, ponieważ mają zamontowaną jednostkę napędową w sposób poprzeczny. Niemieccy producenci montują w swoich samochodach skrzynie dwusprzęgłowe już od początku XXI wieku. Na początku zdecydowali się na sześciobiegowe mechanizmy DQ250, by po 2008 roku zamienić go na siedmiobiegowy DL501. W efekcie skrzynia dwusprzęgłowa może przenosić napęd zarówno na przednią oś, jak i na cztery koła. Sprawdzi się również zawsze, gdy moment obrotowy silnika nie przekracza 550 Nm. Dzięki temu był stosowany nie tylko w samochodach miejskich czy SUV-ach, ale również w sportowym Audi RS4.

Konstrukcja

Konstrukcja skrzyni biegów składa się na dwa wały główne, które posiadają biegi parzyste i nieparzyste. Każde z nich podporządkowane są konkretnemu sprzęgłu. W skrzyni S-Tronic znajdziesz mechanizm, który analizuje sygnały odczytywane przez czujniki w momencie wrzucenia biegu. Wybiera on bieg, który powinien zostać wrzucony w następnej kolejności.

DSG

Audi było jednym z pionierów w kwestii stosowania przekładni dwusprzęgłowych. Pierwszy automat typu DSG pojawił się w gamie marki w roku 2003. W skrócie mówiąc model TT otrzymał nowoczesną przekładnię praktycznie w tym samym momencie, w którym opcja pojawiła się w gamie Volkswagena Golfa R32. Skrzynia doprowadziła do dość ważnej zmiany myślenia. Pokazała, że automat nie tylko może szybciej zmieniać biegi od przekładni manualnej, ale też jest w stanie dbać o niskie zużycie paliwa. Te wszystkie czynniki sprawiły, że dwusprzęgłowy automat zyska rzeszę fanów i dziś jest naprawdę często wybierany w gamie np. Audi.

Rodzaje skrzyni

Wraz z upływem czasu Audi tworzyło coraz to nowsze i bardziej udoskonalone wersje swojej autorskiej skrzyni dwusprzęgłowej. Aktualnie wyszło 6 rodzajów przekładni S-Tronic:

  • DQ250, która powstała w 2003 roku. Obsługiwała 6 biegów, silniki o pojemności 3.2 litra, a maksymalny moment obrotowy wynosił 350 Nm. Montowana była m.in. w Audi TT, Audi A3 i Audi Q3, gdzie silnik umieszczony był poprzecznie;
  • DQ500 i DQ501, wyprodukowane w 2008 roku. Siedmiobiegowe skrzynie, które mogły być montowane w samochodach o maksymalnej pojemności silnika 3.2 litra i 4.2 litra. Maksymalny moment obrotowy wynosił odpowiednio 600 i 550 Nm. Umieszczane były zarówno w samochodach miejskich, na przykład w Audi A3 lub Audi A4, jak i w sportowych wersjach, takich jak Audi RS3;
  • DL800, która wyposażona była w samochodach sportowych wyprodukowanych po 2013 roku (Audi R8);
  • DL382 to skrzynia S-Tronic montowana w modelach po 2015 roku, m.in. w Audi A5, Audi A7 czy Audi Q5. Maksymalna pojemność silnika wynosiła 3.0 litra;
  • 0CJ to najnowsza wersja skrzyni, która montowana jest w silnikach o pojemności maksymalnej 2.0 litra, na przykłąd w Audi A4 8W.

Dlaczego S-Tronic

Audi zrezygnowało ze skrzyni biegów DSG, na rzecz autorskiego S-Tronic, ze względu na osiągnięcie przewagi na rynku motoryzacyjnym. W zgodzie ze sloganem firmy, czyli przewaga dzięki technice, producenci zdecydowali się na stworzenie skrzyni, która obsłuży silnik montowany wzdłużnie w sposób wydajny, dynamiczny i efektywny.

Podsumowanie

W ogólnym rozrachunku s-tronic jest bardzo podobny do skrzyń DSG od VW. Zmiany zostały wymuszone głównie przez poprzecznie umieszczony silnik. Warto zainteresować się samochodami z taką przekładnią. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt iż w skrzyniach tych podobnie jak w DSG wadliwa może okazać się mechatronika a przy większych przebiegach wymiany mogą wymagać sprzęgła co niesie za sobą duże wydatki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *