Silnik BMW S58 czyi jak to się robi w M

Silnik BMW S58 to zaawansowana jednostka napędowa opracowana przez niemieckiego producenta samochodów BMW. Wykorzystywana była głównie w samochodach z M na masce.

Historia

Silnik BMW S58 został wprowadzony na rynek w 2019 roku jako następca popularnej jednostki S55, która była stosowana w sportowych modelach BMW serii M, takich jak M3 i M4. S58 został opracowany na bazie silnika B58, który był stosowany w wielu modelach BMW od 2015 roku. Jednakże, w przypadku S58, inżynierowie BMW wprowadzili szereg modyfikacji i ulepszeń, aby uzyskać jeszcze lepszą wydajność i trwałość, odpowiadającą wymaganiom sportowych modeli serii M.

Silnik S58 zadebiutował w modelu BMW X3 M i X4 M, a następnie został zastosowany w nowej generacji modeli M3 i M4. Jego wysoka wydajność oraz zaawansowane technologie sprawiają, że silnik ten jest obecnie jednym z najlepszych silników w swojej klasie.

Budowa

Silnik BMW S58 to sześciocylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 3,0 litra, wykorzystująca technologię bezpośredniego wtrysku paliwa, turbodoładowanie oraz system zmiennej fazy rozrządu (VANOS). Blok silnika wykonany jest ze stopu aluminium, co przyczynia się do redukcji masy. Głowice cylindrów są również wykonane ze stopu aluminium, a wał korbowy ze stali.

silnik BMW S58 BMW X4 M Competition

W porównaniu do swojego poprzednika, silnika S55, S58 posiada szereg ulepszeń, takich jak zwiększona pojemność, nowoczesne turbosprężarki, ulepszony układ chłodzenia oraz większy intercooler. Ponadto, silnik wykorzystuje zintegrowany układ wydechowy oraz trójfazowy system wtrysku paliwa, co pozwala na precyzyjne dozowanie paliwa i lepsze kontrolowanie procesu spalania.

Silnik S58 posiada dwie turbosprężarki, które umożliwiają osiągnięcie wysokiej mocy i momentu obrotowego przy niskich i wysokich obrotach. Dzięki wykorzystaniu technologii VANOS, silnik może precyzyjnie kontrolować fazy rozrządu, co przekłada się na lepszą elastyczność, płynniejszą pracę oraz niższe emisje spalin.

Osiągi

W zależności od wersji i zastosowania, silnik BMW S58 oferuje różne poziomy mocy i momentu obrotowego. W podstawowej konfiguracji, jednostka generuje 473 koni mechanicznych (353 kW) i 600 Nm momentu obrotowego. W wersji Competition, moc wzrasta do 503 koni mechanicznych (375 kW), a moment obrotowy pozostaje na tym samym poziomie.

Dzięki takim osiągom, samochody wyposażone w silnik S58 cechują się imponującym przyspieszeniem i wysoką prędkością maksymalną. Na przykład, BMW M3 Competition jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 290 km/h.

Awaryjność

Mimo że silnik BMW S58 jest stosunkowo młodym konstrukcją, już teraz zdobył opinię jednostki niezawodnej i trwałej. Inżynierowie BMW zadedykowali dużo czasu na optymalizację i testowanie silnika, aby zapewnić jego trwałość nawet przy intensywnym użytkowaniu. Niemniej jednak, jak każdy silnik, S58 może być narażony na różne awarie.

Do najczęściej występujących problemów związanych z silnikami BMW S58 należą:

  • Problemy z turbosprężarkami: jak w przypadku każdej jednostki z turbodoładowaniem, turbosprężarki w silniku S58 mogą ulec zużyciu. Warto kontrolować ich stan i regularnie sprawdzać poziom oleju.
  • Wycieki oleju: choć nie są one bardzo częste, mogą wystąpić w przypadku uszkodzeń uszczelek lub innych elementów. Warto monitorować poziom oleju i sprawdzać silnik pod kątem ewentualnych wycieków.
  • Problemy z wtryskiwaczami: uszkodzenia wtryskiwaczy mogą prowadzić do nierównomiernego spalania i zwiększenia emisji spalin. Warto kontrolować stan wtryskiwaczy i wymieniać je w razie potrzeby.
  • Uszkodzenia układu chłodzenia: silnik S58 posiada zaawansowany układ chłodzenia, który może ulec awarii. Warto regularnie sprawdzać stan płynu chłodniczego i kontrolować układ chłodzenia.

Koszty

Koszty eksploatacji silnika BMW S58 są porównywalne z innymi jednostkami o podobnych parametrach, jednak ze względu na jego sportowy charakter, mogą być nieco wyższe niż w przypadku mniej wydajnych silników. Wśród typowych kosztów eksploatacji silnika można wymienić:

  • Serwis olejowy: zalecane jest przeprowadzenie wymiany oleju co 15 000 km lub co roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Koszt wymiany oleju wraz z filtrem oleju to około 300-600 zł, w zależności od warsztatu i użytego oleju.
  • Wymiana filtra paliwa: zalecana co 60 000 km. Koszt wymiany filtra paliwa wynosi około 200-350 zł.
  • Wymiana filtra powietrza: zalecana co 30 000 km. Koszt wymiany filtra powietrza wynosi około 150-200 zł.
  • Wymiana filtra kabinowego: zalecana co 30 000 km. Koszt wymiany filtra kabinowego wynosi około 150-200 zł.
  • Wymiana płynu chłodniczego: zalecana co 5 lat. Koszt wymiany płynu chłodniczego wynosi około 300-400 zł.

Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu i ewentualnej wymianie innych elementów eksploatacyjnych, takich jak łańcuch rozrządu, pasek wielorowkowy czy płyn hamulcowy. W przypadku wystąpienia awarii, koszty naprawy mogą być wyższe niż w przypadku innych silników, jednak ogólnie rzecz biorąc, silnik BMW S58 jest jednostką o stosunkowo umiarkowanych kosztach eksploatacji, biorąc pod uwagę jego osiągi i niezawodność.

Wersje specjalne

Silnik BMW S58, z uwagi na swoją wyjątkową wydajność i niezawodność, stał się również bazą dla niektórych wersji specjalnych i limitowanych, oferujących jeszcze wyższe osiągi i unikalne cechy konstrukcyjne.

BMW M2 G87 2023
  • Jednym z takich modeli jest BMW M4 GTS, w którym zastosowano zmodyfikowany silnik S58 o mocy 493 koni mechanicznych (368 kW) i 600 Nm momentu obrotowego. W M4 GTS, inżynierowie BMW zastosowali technologię wtrysku wodnego, która pozwala na dodatkowe chłodzenie powietrza wchodzącego do cylindrów, co przekłada się na lepsze osiągi i wyższą trwałość jednostki. Dzięki temu, M4 GTS jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 305 km/h.
  • Innym przykładem jest BMW M3 CS, limitowanej edycji M3 opartej na S58, która oferuje moc 454 koni mechanicznych (339 kW) oraz 600 Nm momentu obrotowego. M3 CS cechuje się zmniejszoną masą oraz unikalnymi elementami stylistycznymi, które sprawiają, że model ten jest jeszcze bardziej atrakcyjny dla entuzjastów sportowych samochodów.

Podsumowanie

Silnik BMW S58 to zaawansowana jednostka napędowa, która łączy w sobie wyjątkową wydajność, trwałość i zaawansowane technologie. Jego historia sięga 2019 roku, a od tego czasu był montowany w sportowych modelach BMW serii M, takich jak M3 i M4. Dzięki wysokim osiągom, niezawodności i umiarkowanym kosztom eksploatacji, silnik S58 zdobył liczne grono zadowolonych użytkowników na całym świecie. Warto jednak pamiętać o regularnym serwisowaniu i kontrolowaniu jego stanu technicznego, aby cieszyć się niezawodnością i osiągami przez długie lata. Właściwa konserwacja i dbałość o szczegóły pozwolą na długotrwałe korzystanie z tej wyjątkowej jednostki napędowej, która stanowi ważny element sportowych modeli BMW serii M.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *