Silnik K20 legendarna jednostka Hondy

Jednostka napędowa była produkowana od 2001 do 2011 roku. Montowano ją w najpopularniejszych modelach aut japońskiego producenta, m.in. Accord i Civic. W czasie produkcji powstało kilka odmian specjalnych.

Na samym początku model K20 zaprezentowano w modelach RSX i Civic Si z 2002 roku. Wyjątkową cechą motoru było to, że nadawał się zarówno do dynamicznej jazdy, jak i typowej jazdy w codziennym ruchu.

Budowa

Projektanci silnika nie zdecydowali się na konwencjonalny układ rozrządu, który miałby być oparty o rozdzielacz. Zamiast niego zastosowano system rozrządu sterowany komputerowo. Dzięki temu umożliwiono sterowanie fazami zapłonu przez ECU na podstawie informacji przekazywanych z różnych czujników. Inną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest fakt, że cylindry wyposażono w żeliwne tuleje. Miały podobną charakterystykę, co komponenty używane w motorach z rodziny B i F.

Odmiany

W serii K znajdują się dwie odmiany systemu Honda i-Vtec. Mogą być wyposażone w układ zmiennych faz rozrządu VTC na krzywce dolotowej, jak ma to miejsce w przypadku odmiany K20A3.

Działa to w ten sposób, że na niskich obrotach, wyłącznie jeden z zaworów dolotowych jest całkowicie otwarty. Z kolei drugi rozwiera się tylko nieznacznie. Tym samym powstaje efekt zawirowania w komorze spalania, co wpływa na lepsze rozpylenie paliwa, a kiedy silnik pracuje na wysokich prędkościach, oba wentyle otwierają się całkowicie i zapewnia to lepszą skuteczność pracy motoru.

Z kolei w modelach K20A2, które montowano w autach Acura RSX Type-S, system VTEC ma wpływ zarówno na wentyle wlotowe, jak i wylotowe. Z tego powodu oba zawory mogą używać różnych typów krzywek.

Silniki K20C są stosowane w sportach motorowych

Ten przedstawiciel rodziny K jest wykorzystywany przez teamy ścigające się w seriach zawodów F3 i F4. Do różnic konstrukcyjnych zalicza się to, że motory nie są wyposażone w turbosprężarkę. Model jest też doceniany przez kierowców tzw. hot rod i kit car, a to ze względu na możliwość montażu motoru w podłużnym układzie napędu na tylne koła.

Sportowa wersja K20A – czym się charakteryzuje?

Type-R

Była stosowana w Hondzie Civic R. W tej wersji jednostki zastosowano chromowane koło zamachowe, a także korbowody o większej wytrzymałości na rozciąganie. Użyto również tłoków o wysokim stopniu sprężania i znacznie sztywniejszych sprężyn zaworowych. Całość uzupełniają wałki rozrządu o większym skoku, który trwa dłużej. Zdecydowano się też na polerowaną powierzchnię otworów wlotowych i wylotowych głowicy cylindrów – dotyczy to modeli z lat od 2007 do 2011 roku a konkretnie Hondy NSX-R.

Eksploatacja

Silniki z rodziny K20 nie sprawiały z reguły większych problemów eksploatacyjnych. Najczęściej występujące usterki to m.in. niekontrolowane wycieki oleju z przedniego, głównego uszczelnienia wału korbowego, zgrzytanie płatka krzywki wydechu, a także nadmierne drgania jednostki napędowej.

Podsumowanie

Pomimo wspomnianych wad, motory te wciąż są obecne na naszych drogach. Można to potraktować jako dowód na ich niezawodność. Dlatego K20 – silnik stworzony przez Hondę, w dowolnej odmianie, jeżeli jest wciąż w dobrym stanie technicznym, może okazać się dobrym wyborem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *