Silnik OM642 od Mercedesa

Silnik OM642 to popularny silnik wysokoprężny z rodziny BlueTEC opracowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz. Jest to jednostka V6 o pojemności 3,0 litra, która przez lata zdobyła uznanie zarówno wśród miłośników motoryzacji, jak i profesjonalistów. W niniejszym artykule przyjrzymy się historii tego silnika, jego budowie, osiągom, awaryjności, a także kosztom eksploatacji.

Historia

Silnik OM642 został wprowadzony na rynek w 2005 roku jako odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska i emisji spalin. Wprowadzenie silnika było częścią strategii BlueTEC firmy Mercedes-Benz, mającej na celu opracowanie i wdrożenie nowych technologii umożliwiających obniżenie emisji spalin oraz zwiększenie efektywności energetycznej pojazdów.

Silnik OM642 zastąpił starszą jednostkę OM647, która była używana w różnych modelach Mercedesa, takich jak E-Klasa, ML-Klasa, czy Sprinter. OM642 jest szeroko wykorzystywany w samochodach osobowych, SUV-ach, dostawczych i innych pojazdach komercyjnych marki Mercedes-Benz oraz innych marek należących do koncernu Daimler AG, takich jak Chrysler, Jeep, i Freightliner.

Budowa

Silnik OM642 to wysokoprężna jednostka V6 o pojemności 3,0 litra, wyposażona w technologię Common Rail i turbodoładowanie. Blok silnika wykonany jest ze stopu aluminium, co przyczynia się do obniżenia jego masy. Głowice cylindrów wykonane są ze stopu żeliwa. Wał korbowy wykonany jest ze stali, a tłoki z aluminium.

Silnik OM642 posiada dwa wałeki rozrządu w głowicy (DOHC) i cztery zawory na cylinder. Wykorzystuje technologię piezoelektrycznych wtryskiwaczy, która pozwala na bardzo precyzyjne dozowanie paliwa oraz kontrolę procesu spalania. Jest to kluczowe dla osiągania wysokiej wydajności oraz niskiej emisji spalin.

Jednym z najważniejszych elementów silnika OM642 jest turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek (VGT). Dzięki niej silnik osiąga lepszą wydajność zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach. Turbosprężarka pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego, jednocześnie ograniczając emisję spalin.

Osiągi

Silnik ma wysoką moc i moment obrotowy, co przekłada się na doskonałe osiągi pojazdów wyposażonych w tę jednostkę. W zależności od wersji, mocy oraz pojemności silnik może generować od 190 do 265 koni mechanicznych (kW) oraz moment obrotowy w przedziale od 440 do 620 Nm. Dzięki temu, samochody z silnikiem OM642 są w stanie osiągać znakomite przyspieszenie, a także wysoką prędkość maksymalną. Ważną cechą silnika OM642 jest jego elastyczność, dzięki której można uzyskać dobre osiągi zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach. W praktyce oznacza to, że silnik jest przyjemny w codziennym użytkowaniu, a jednocześnie pozwala na dynamiczną jazdę, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Jego wydajność sprawia, że jest on często stosowany również w większych i cięższych pojazdach, takich jak SUV-y czy dostawcze.

Awaryjność

Silnik OM642 jest uważany za jednostkę niezawodną i trwałą, jednak jak każdy silnik, posiada swoje słabe punkty. Wśród najczęściej występujących problemów można wymienić:

  • Wyciek oleju z turbosprężarki: może prowadzić do uszkodzenia turbiny, a w konsekwencji do kosztownej naprawy. Warto kontrolować stan turbosprężarki i regularnie sprawdzać poziom oleju.
  • Problemy z wtryskiwaczami: uszkodzenia wtryskiwaczy mogą prowadzić do nierównomiernego spalania, a w efekcie do zwiększenia emisji spalin i pogorszenia osiągów. W przypadku wystąpienia takich objawów, należy sprawdzić wtryskiwacze i ewentualnie je wymienić.
  • Uszkodzenie łańcucha rozrządu: choć rzadko spotykane, może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Warto kontrolować stan łańcucha rozrządu i wymieniać go zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Zanieczyszczenie przepustnicy: może prowadzić do utraty mocy i problemów z przyspieszeniem. Regularne czyszczenie przepustnicy oraz stosowanie odpowiedniej jakości paliwa może pomóc uniknąć tego problemu.

Koszty

  • Serwis olejowy: zalecane jest przeprowadzenie wymiany oleju co 15 000 km lub co roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Koszt wymiany oleju wraz z filtrem oleju to około 300-500 zł, w zależności od warsztatu i użytego oleju.
  • Wymiana filtra paliwa: zalecana co 30 000 km lub co 2 lata. Koszt wymiany filtra paliwa wynosi około 200-300 zł.
  • Wymiana filtra powietrza: zalecana co 30 000 km lub co 2 lata. Koszt wymiany filtra powietrza wynosi około 100-150 zł.
  • Wymiana filtra kabinowego: zalecana co 15 000 km lub co roku. Koszt wymiany filtra kabinowego wynosi około 100-150 zł.
  • Wymiana płynu chłodniczego: zalecana co 5 lat. Koszt wymiany płynu chłodniczego wynosi około 200-300 zł.
  • Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu i ewentualnej wymianie innych elementów eksploatacyjnych, takich jak łańcuch rozrządu, pasek wielorowkowy czy płyn hamulcowy. W przypadku wystąpienia awarii, koszty naprawy mogą być wyższe niż w przypadku innych silników, jednak ogólnie rzecz biorąc, silnik OM642 jest jednostką o stosunkowo niskich kosztach eksploatacji, biorąc pod uwagę jego osiągi i niezawodność.

Podsumowanie

Silnik OM642 to jednostka wysokoprężna o pojemności 3,0 litra, która zdobyła uznanie zarówno wśród miłośników motoryzacji, jak i profesjonalistów. Jego historia sięga 2005 roku, a od tego czasu był montowany w wielu modelach Mercedes-Benz, Chryslera, Jeepa czy Freightlinera. Dzięki wysokim osiągom, niezawodności i stosunkowo niskim kosztom eksploatacji, silnik OM642 zdobył liczne grono zadowolonych użytkowników na całym świecie. Warto jednak pamiętać o regularnym serwisowaniu i kontrolowaniu jego stanu technicznego, aby cieszyć się niezawodnością i osiągami przez długie lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *