Używany Chevrolet Spark II (2009-2017)

Agresywna stylistyka, prosta mechanika i porównania z Matizem to cechy charakteryzujące Chevroleta Sparka drugiej generacji. Chevrolet Spark II, który pojawił się w salonach w 2009 r. Model o kodzie wewnętrznym M300 powstał pod skrzydłami koreańskiego przedstawicielstwa General Motors. Trzeba przyznać, że design auta do dzisiaj przykuwa uwagę za sprawą wyraźnie narysowanych reflektorów i podchodzącej dynamicznie ku górze linii okien.

Praktyczność

Wyłącznie 5-drzwiowe nadwozie jest funkcjonalne – zapewnia dobry dostęp do wnętrza, a dość wysoko poprowadzona linia dachu ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Dopóki mowa o pierwszym rzędzie siedzeń, w Sparku nie można narzekać na brak przestrzeni, chyba za jego sterami usiądą naprawdę wysokie osoby. Fotele nie zachwycają ani wyprofilowaniem boków, ani długością siedziska. Dostęp do kanapy umożliwiają niewielkie drzwi, niemniej dobrze, że w ogóle są (auto z daleka sprawia wrażenie 3-drzwiowego z uwagi na ukrytą w słupku klamkę). Zaledwie 237-centymetrowy rozstaw osi nie pozwolił wygospodarować tam ogromu przestrzeni. Plus za minimalny tunel środkowy, dzięki któremu przynajmniej w okolicach stóp panuje względny luz. Bagażnik ma pojemność 170 l, a przez wysoko umieszczony próg załadunkowy jest on dość głęboki. Sposób składania kanapy pozwala stworzyć w razie czego równą powierzchnię mieszczącą 568 l.

Wnętrze i wygląd

We wnętrzu Sparka odnajdziemy niecodzienny design kokpitu. Wykonanie śmiało możemy nazwać budżetowym a użyte materiały są niskiej jakości.  Obsługa urządzeń pokładowych nie nastręcza problemów, gdyż… nie ma tu zbyt wiele instrumentów uruchamianych przez kierowcę. Wygląd zestawu wskaźników pozostawimy indywidualnej ocenie czasami fani mówią, że przypominają te z motocykla. Widoczność do przodu prezentuje się imponująco (boczne szyby schodzą wyjątkowo nisko, niemal do linii reflektorów), w tył – już przeciętnie. Do samochodów montowano wyłącznie skrzynie ręczne o 5 przełożeniach. W podstawowych wersjach może brakować poprawiających komfort dodatków (np. klimatyzacji), ale pod względem bezpieczeństwa nie można niczego zarzucić. W standardzie montowano 6 poduszek powietrznych, z kolei ESP stanowił opcję dla wszystkich odmian wyposażeniowych.

Silniki benzynowe

W Europie Spark był oferowany z benzynowymi silnikami 1.0 oraz 1.2. Oba mają cztery cylindry, które zapewniają wysoką kulturę pracy. W USA dostępny był elektryczny Spark EV (130 KM) – na rynku wtórnym można trafić na pojedyncze egzemplarze z tym motorem jednak nie polecamy. Polecamy za to wybór mocniejszej jednostki 1.2

Awaryjność

Spark uznawany jest za samochód bezawaryjny.  Natomiast wszystkie naprawy są mało problematyczne i tanie w naprawie tak jak sprzęgło (nowe ok. 300-400 zł), klocki oraz tarcze hamulcowe (ok. tyle samo za wymianę na przedniej osi: w tylnej zastosowano jeszcze tańsze w naprawach hamulce bębnowe) i najbardziej czułe części zawieszenia/układu jezdnego, czyli łączniki stabilizatora albo sworznie wahaczy (osobno wymienne: kompletny wahacz kosztuje ok. 150 zł). W silnikach, mimo iż rozrząd napędzany jest łańcuchem to należy go wymienić przy około 200 tys km.  Na ewentualną wymianę musimy już przygotować 4-cyfrową kwotę, ale to zazwyczaj sprawa jednorazowa. Największe hurtownie w Internecie bez problemu dysponują większością części zamiennych do Sparka, także elementów blacharskich.

Podsumowanie

Jeśli szukacie taniego, bezawaryjnego i trwałego samochodu miejskiego to jest to idealny wybór. Musicie jedynie zaakceptować, że wnętrze wykonane jest tandetnie a prowadzenia nie możemy nazwać precyzyjnym. Jeżeli oba te warunki są dla was akceptowalne to nie ma się co zastanawiać.

Zalety

  • Agresywne nadwozie
  • bezawaryjne silniki benzynowe
  • tanie części zamienne
  • ciekawe zegary

Wady

  • niezbyt nadaje się na trasy
  • tanie materiały we wnętrzu
  • słabe wygłuszenie wnętrza
  • mała ilość silników

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *