Używany Fiat Panda II 2003-2012

mat.prasowe

Fiat Panda drugiej generacji jest jednym z nielicznych aut produkowanych przez cały swój okres w Polskich fabrykach w Tychach. Możliwe, że z tego powodu oraz z tego, że miał to być następca popularnego Seicento, auto zdobyło w Polsce ogromną popularność. Jest to wielka zaleta w momencie poszukiwania samochodu na rynku wtórnym. Między 2003 a 2012 rokiem z taśm produkcyjnych zjechało ponad 2 mln Pand. Przewagą tego modelu nad mniejszym bratem jest przede wszystkim pięciodrzwiowe nadwozie.

Praktyczność

mat.prasowe

Dzięki wysokiemu nadwoziu otrzymano stosunkowo przestronne wnętrze. Na pochwały zasługuje ilość miejsca nad głową. Z przodu przeszkadza nieco rozbudowana konsola środkowa z drążkiem zmiany biegów, ale nie można powiedzieć, żeby podróż była niewygodna. Niestety kierowca często będzie obijał sobie swoje prawe kolano Wysoka pozycja za kierownicą jest rzeczą pożądaną przez klientów i przydaje się w ruchu miejskim. Mimo niewielkiej szerokości auta (1578 mm), podróż w cztery osoby jest bezproblemowa, pięciu nie będzie wygodnie. Bagażnik o pojemności 206 l wystarczy na zakupy. Po złożeniu oparć tylnej kanapy jego rozmiar rośnie do 860 l.

Wnętrze

mat.prasowe

W środku plastiki są twarde i podatne na zarysowania. Zostały jednak zmontowane z odpowiednią dbałością. Nie mamy co liczyć na szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej czy fotela. Na liście dodatków znajdziemy elektrycznie sterowane szyby przednie, klimatyzację manualną, radio z CD, komputer pokładowy, szyberdach, dołączany napęd na cztery koła i liczne dodatki kolorystyczne. Warto pamiętać, że w budżetowych wersjach możemy nie doświadczyć wspomagania kierownicy czy składanego oparcia kanapy. Warto zwrócić uwagę, by nasz upragniony egzemplarz był w jak najbogatszej specyfikacji. Zaznaczy trzeba również fakt, iż nie znajdziemy tu gołej blachy tak jak w innych modelach w klasie A.

Silniki

mat.prasowe

Silniki benzynowe są trwałe i tanie w utrzymaniu. Niestety większość z nich nie grzeszy mocą. Mamy dostępne 1.1 1.2 1.4 odpowiednio 54km, 60km, 69km oraz 100 km w wersji specjalnej. Oczywiście najciekawsza jest wersja 100hp. Jednak jej podaż jest ograniczone w chwili pisania tego artykułu są tylko takie 4. Zaletą jest fakt, że każdy z silników bez trudu znosi eksploatację na gazie LPG, pozwalając na ogromne oszczędności.

Silnik wysokoprężny jest jeden 1.3 MultiJet o mocy 70-75 KM wyposażony w bezpośredni wtrysk typu common-rail, turbosprężarkę bez zmiennej geometrii i trwały łańcuch rozrządu. Regeneracja wtryskiwaczy lub turbosprężarki to wydatek 600 i 1500 złotych za sztukę. Obowiązkowy DPF pojawił się w ofercie w 2006. Ciekawostką są wersje z napędem 4×4 jednak są one bardzo rżadkie na Polskim rynku.

Awaryjność

Silniki, jeśli tylko dbamy częste wymiany oleju będą bezawaryjne. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Podsumowanie

mat.prasowe

Kupno Fiata Pandy zawsze jest pewnym wyborem. Koszty eksploatacji, prezentują wyjątkowo niski poziom. Nawet wybierając oryginalne części zamienne bieżący serwis włoskiego przeboju okazuje się tanią operacją. Ogromną zaletą jest duży wybór krajowych egzemplarzy z pewną historią. Decydując się na trzecie wcielenie, możemy liczyć na więcej radosnych kolorów w kabinie i nieco więcej przestrzeni.

Zalety

  • idealny do poruszania się po mieście
  • zwrotność, łatwość parkowania
  • duża ergonomia we wnętrzu
  • niezawodne silniki, brak problemów z korozją

Wady

  • ograniczony komfort jazdy
  • mały bagażnik
  • niska trwałość elementów zawieszenia
  • duży hałas w kabinie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *