4.2 V8 TDI bardzo dobra bezawaryjna jednostka

Silniki V8 istniały można powiedzieć od zawsze. Najsłynniejsze są oczywiście te amerykańskie. Jednak na naszym europejskim podwórku również istniały jednostki warte uwagi. Jednym z nich jest silnik 4.2 V8 od Audi.

Jednostce napędowej przypisano oznaczenie BVN. Całkowita pojemność skokowa równała się 4134 cm3 przy mocy 240 kW (360 KM) i średnicy cylindra 83 mm oraz skoku tłoka 95,5 mm ze stopniem sprężania 16,4:1. Warto też wspomnieć o kolejności zapłonu: 1-5-4-8-6-3-7-2. Masa całkowita jednostki napędowej równała się 255 kg.

Silnik 4.2 V8 charakteryzuje się kątem rozwidlenia o wymiarach 90°. Do cech szczególnych zalicza się również rozstaw cylindrów 90 mm i to, że łańcuch napędu rozrządu umieszczono po stronie sprzęgła. Jednostka 4.2 V8 jest uznawana za wyjątkowo dopracowaną, ponieważ inżynierowie niemieckiego producenta korzystali z bogatych doświadczeń związanych z eksploatacją i produkcją poprzednich modeli motoru.

Konstrukcja

Projektanci zdecydowali się na kadłub z żeliwa wermikularnego, który jest dzielony w płaszczyźnie osi wału korbowego. W dolnej części zastosowano sztywną ramę, która jest oprawą pokryw łożysk głównych. Za sprawą wymienionych rozwiązań, a także zastosowanego surowca masa 4.2 V8 stała się lżejsza aż o 10 kilogramów w porównaniu z odmianą 4.0l.

Kultura pracy

Jednym z kluczowych rozwiązań w tym aspekcie, był bardzo dobrze wyważony układ korbowo-tłokowy, na który nie przenosiły się drgania, sprawiając, że funkcjonowanie motoru nie generowało dużo hałasu. Oprócz tego zapewniono optymalne wyważenie jednostki napędowej za sprawą dodatkowej masy tłumika drgań skrętnych i tarczy kierowcy. Na wysoką kulturę pracy silnika 4.2 V8 wpływa również sposób wykonania głowicy cylindrów, która wywodzi się od modelu 3.0l V6. Ma cztery zawory na cylinder, składane wałki rozrządu, hydrauliczne kasowanie luzu zaworowego, rolkowe popychacze dźwigniowe i koła zębate o prostych zębach z kasowaniem luzu międzyzębnego. Dzięki temu, że pokrywy łożysk wałków tworzą wspólną ramę o płaskiej powierzchni uszczelniającej, a materiał wykonania nakładki to tworzywo sztuczne i mocowanie elementy jest trwałe, zapewnia to znakomitą izolację akustyczną komponentu. W 4.2 V8 wdrożono zmiany względem poprzednich odmian. Dotyczy to zastosowania cienkościennego nośnika z karborundu. Dzięki temu, że grubość ścianek zmniejszono o 37% względem wersji 3.0l V8, efektywna powierzchnia katalizatora uległa zwiększeniu. Tym samym zmniejszono przeciwciśnienie spalin i skrócono czas regeneracji filtra. Ten zabieg umożliwił również regenerację komponentu już przy temperaturze 580-600° przy utrzymaniu niskiego przeciwciśnienia spalin.

Podsumowanie

Jak widzicie silnik Audi 4.2 V8 jest jednostką godną polecenia. Jeśli stać was na paliwo a ceny części nie porażą waszego rodzinnego budżetu to samochód z takim silnikiem może być spełnieniem marzeń. Wspaniałe osiągi, piękny dźwięk i prestiż zrekompensują koszty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *