BMW 1 E87 jedyny kompakt z napędem na tył

Seria 1 pierwszej generacji to samochód klasy kompaktowej, który został zaprezentowany w 2004 roku i produkowany do 2011 roku. BMW wprowadziło ten model na rynek, aby konkurować z takimi modelami jak Audi A3, Mercedes-Benz A-Class czy Volkswagen Golf. W artykule tym przyjrzymy się bliżej temu, co kryje się pod maską Serii 1 pierwszej generacji oraz jakie funkcjonalności oferuje ten model.

Historia

Pierwsze informacje na temat Serii 1 pierwszej generacji pojawiły się w 2002 roku. Oficjalna prezentacja odbyła się dwa lata później, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Model ten zastąpił poprzedniego przedstawiciela klasy kompaktowej – BMW 3 Compact. W momencie wprowadzenia na rynek, BMW oferowało Serię 1 w wersjach 116i, 118i, 120i, 130i oraz 120d. W 2007 roku Seria 1 przeszła facelifting. Zmiany w wyglądzie obejmowały przede wszystkim zmodyfikowaną przednią część nadwozia, gdzie zmieniono kształt reflektorów oraz zderzaka. Zmieniono także wystrój wnętrza oraz wprowadzono nowe silniki

Funkcjonalność

BMW 1 to samochód o długości 4239 mm, szerokości 1748 mm i wysokości 1421 mm. Wersje trzydrzwiowe oraz pięciodrzwiowe miały takie same wymiary zewnętrzne. Wersja Coupe miała długość 4388 mm, szerokość 1748 mm i wysokość 1421 mm.

Wersja trzydrzwiowa miała pojemność bagażnika wynoszącą 330 litrów, natomiast wersja pięciodrzwiowa oferowała pojemność bagażnika na poziomie 360 litrów. Wersja Coupe miała bagażnik o pojemności 370 litrów. Istniała jeszcze wersja Cabrio jednak jej możliwości załadunkowe są poniżej krytyki. Oczywiście po rozłożeniu siedzeń w wersjach gdzie jest to możliwe powierzchnia znacząco rosła, jednak nie do końca płaska podłoga ogranicza ładowność.

Wnętrze

Wnętrze Serii 1 cechuje się wysoką jakością materiałów oraz dobrym wykończeniem. Zastosowane materiały są dobrze spasowane, co przekłada się na solidną i trwałą konstrukcję. Deska rozdzielcza jest bardzo przemyślana i ergonomiczna. Na uwagę zasługuje także bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. klimatyzację, radio CD, system nawigacji oraz skórzaną kierownicę. Jak w każdym BMW kokpit szczelnie otacza kierowce, dla niektórych może się to wydawać klaustrofobiczne. Z tego też względu wnętrze wydaje się ciasne szczególnie na tle konkurencji.

Wyposażenie

Samochód nie ma konkretnych wersji wyposażenia. Jego elementy były dobierane tak, jak zażyczył tego sobie klient – pojedynczo lub w ramach pakietów. Wyjątkiem jest tak zwany M pakiet zawierający masywniejsze zderzaki, szersze nakładki na progi, większe felgi oraz takie gadżety jak indywidualnie dobierane dodatki we wnętrzu czy sztywniejsze nastawy zawieszenia. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: system info-rozrywki iDrive, nawigacja, aktywny układ kierowniczy, automatyczna klimatyzacja, zaawansowany zestaw audio, automatyczna skrzynia biegów z łopatkami do zmiany przełożeń przy kierownicy, a także czujniki deszczu, zmierzchu oraz parkowania. Nie mogło zabraknąć też reflektorów ksenonowych, skórzanej lub wykonanej z alkantary tapicerki i wielu innych nietypowych opcji.

Silniki

Silniki benzynowe

Na początku dostępne były silniki 4-cylindrowe z rodziny N45 i N46. To trwałe konstrukcje, ale w niektórych egzemplarzach zdarzają się problemy z Valvetronikiem. Koszt naprawy to około 2000 zł. Podstawowe odmiany to 116i (115 KM) i 118i (129 KM), auto z takimi motorami osiąga ,,setkę” w 9,4-10,8 s. W ofercie była też wersja 120i (150 KM). W tym przypadku sprint skraca się do 8,7 s. W latach 2007-2009 wprowadzono do oferty nowocześniejsze jednostki 2-litrowe N43 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik dostępny był w następujących wersjach: 116i (122 KM), 118i (129 KM) oraz 120i (170 KM). Najsłabsza rozpędza auto do 100 km/h w około 10 s, a najmocniejsza robi to w 7,7 s. Tu z kolei zdarzają się problemy z cewkami zapłonowymi i układem wtryskowym.

Bardziej wymagający mają do dyspozycji jeszcze motory 6-cylindrowe. Wolnossący z rodziny N52 jest oferowany w trzech odmianach 125i (218 KM) oraz 130i (258-265 KM). Sprint do setki to w zależności od mocy 6-6,4 s. Niestety w niektórych egzemplarzach spotykane są problemy z zacierającymi się popychaczami zaworów. Awarie najczęściej występują w sztukach wyprodukowanych od 2006 do 2010 roku. Najwięcej radości z przyspieszania dają jednak motory z rodzin N54 i N55. Ten pierwszy jest dostępny jako 135i (306 KM) oraz 1 M (340 KM). W przypadku tej pierwszej odmiany auto do 100 km/h rozpędza się w 5,3 s, topowa wersja sportowa robi to w zaledwie 4,9 s. N55 to motor, który zastąpił starsze N54, ale tylko w wersji 135i. Moc i osiągi pozostały takie same. Typowe przypadłości tych konstrukcji to awarie cewek zapłonowych, pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Jakby tego było mało, co 50-60 tys. km trzeba czyścić kolektor ssący, w którym gromadzą się niedopalone cząsteczki paliwa i oleju, czyli tak zwany nagar.

Silnik Diesla

Do 2007 roku oferowany był 4-cylindrowy silnik M47. Podstawowa wersja to 118d o mocy 122 KM. W tej odmianie do 100 km/h auto rozpędza się w 10 s. Motor ten był dostępny również w wariancie o mocy 163 KM. W tym przypadku pierwsza ,,setka’’ pojawia się już po około 8 s. Konstrukcja M47 jest uważana za dość trwałą. W latach 2007-2009 pod maskę BMW Serii 1 E87 trafił 2-litrowy silnik wysokoprężny nowszej generacji z rodziny oznaczonej symbolem N47. Wariant podstawowy to 116d o mocy 116 KM. ,,Setkę’’ osiąga w około 10 s. 143-konne 118d robi to w około sekundę szybciej, a topowa wersja z jedną turbosprężarką 120d (177 KM) rozpędza się do 100 km/h w rewelacyjnym czasie 7,5 s. Najlepsze osiągi gwarantuje jednak podwójnie doładowana odmiana silnika N47 123d o mocy 204 KM. W przypadku tej wersji wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na pierwszej ,,setce’’ już po 6,8 s. W przypadku wszystkich odmian z literą ,,N’’ trzeba liczyć się jednak ze zbyt wcześniej rozciągającym się łańcuchem rozrządu (koszt jego wymiany to około 4000 zł). Tu również czynności serwisowych może wymagać dwumasowe koło zamachowe, a w niektórych egzemplarzach konieczna jest też regeneracja turbosprężarki. Dokładne sprawdzenie wybranego auta przed zakupem to klucz do uniknięcia ogromnych wydatków zaraz po nabyciu auta.

Prowadzenie

Układ kierowniczy w BMW Serii 1 to jeden z ,,asów w rękawie’’ tego modelu. Zapewnia precyzję, a opcjonalnie oferowana jest jego specjalna odmiana dostosowująca siłę wspomagania do prędkości samochodu. Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu zastosowano tutaj układy niezależne, dzięki czemu ,,jedynka’’ pewnie prowadzi się nawet na najciaśniejszych zakrętach. Na przedniej i tylnej osi są tu tarcze hamulcowe. W przypadku aut premium inne rozwiązania byłyby nie na miejscu.

Awaryjność

BMW Seria 1 pierwszej generacji nie jest wolne od wad. Wśród najczęstszych problemów należy wymienić usterki związane z elektroniką. Niektóre modele miały problemy z jednostką DSC, która odpowiada za system stabilizacji toru jazdy. Niektóre egzemplarze mogą także posiadać problemy z zawieszeniem, które często jest przyczyną nieprawidłowego zużycia opon. Zdarzały się także przypadki wadliwych układów paliwowych, zwłaszcza w modelach wyposażonych w jednostki Diesla. W przypadku silników benzynowych często dochodzi do awarii paska rozrządu, co powoduje konieczność wymiany całego układu napędowego. Mimo że problemy te są dość rozpowszechnione, to wciąż BMW Serii 1 cieszy się reputacją samochodu, który charakteryzuje się wysoką jakością wykonania i solidnością.

Podsumowanie

BMW Seria 1 to samochód, który wyróżnia się dynamicznym i sportowym charakterem oraz nowoczesnym wzornictwem. Model ten zapewnia także wysoki poziom funkcjonalności, w tym przestronny bagażnik i ergonomiczne wnętrze. Dostępne silniki oferują imponujący poziom osiągów, a prowadzenie jest precyzyjne i przyjemne. Niestety, jak każdy samochód ma swoje wady. Wśród najczęstszych problemów należy wymienić awarie elektroniki, problemy z zawieszeniem i wadliwe układy paliwowe. Mimo to, Seria 1 to nadal jeden z najlepszych wyborów wśród samochodów klasy kompaktowej, który oferuje wysoki poziom wydajności i stylu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *