BMW Motorrad prezentuje R 18 IRON ANNIE
Któż nie zna starej dobrej „Cioci Ju”, Junkersa Ju 52, legendarnego trójsilnikowego samolotu pasażerskiego i transportowego z lat 30. XX wieku. Szczególnie znany na świecie stał się Ju 52 o numerach bocznych D-AQUI w szaro-czarnej kolorystyce Lufthansy z 1936 roku. Podczas pobytu w USA w latach 1970-1984 pod amerykańskimi numerami bocznymi N52JU został ochrzczony przez jego ówczesnego właściciela Martina Caidina w skrócie „IRON ANNIE”.
To właśnie ten samolot zainspirował klienta firmy partnerskiej BMW, VTR Motorrad AG & VTR Customs, w Schmerikon w Szwajcarii, do stworzenia wyjątkowej customowej wersji BMW R 18 – R 18 „IRON ANNIE”. Już wiele lat wcześniej architekt zlecił w VTR Customs zbudowanie indywidualnego R nineT w całości według swoich pomysłów i również tym razem miały zostać wykorzystane elementy stylu awiacyjnego.
Na przykład tarcza prędkościomierza na baku, która ma przypominać dawne przyrządy z kokpitu, czy panele z szybkozłączkami, jakie można znaleźć w wielu samolotach. Z Ju 52 trzeba było koniecznie zapożyczyć również charakterystyczne faliste aluminiowe poszycie. Siedzenie miało przy tym przypominać siodło jeździeckie, a w przypadku lakieru w grę wchodziła oczywiście tylko kolorystyka „IRON ANNIE” z odcieniami szarości i czerni.
Za punkt wyjścia do projektu customizacji posłużyło BMW R 18 First Edition. Na początku wyjęto silnik i polakierowano go na czarno. Również wszystkie elementy chromowane przemalowano na czarno, a rury widelca otrzymały czarny kolor w postaci powłoki DLC (Diamond Like Carbon).
Wykończenie kokpitu zostało zaprojektowane tak wąsko i płasko jak tylko się dało, aby podkreślić jego opływowy kształt. Niska, przykucnięta sylwetka to zasługa krótszego o 7 cm widelca i kolumny resorującej Wilbers o regulowanej wysokości. — Aby motocykl wyglądał na mniejszy i delikatniejszy, zleciliśmy firmie Kineo wykonanie 18- i 21-calowych kół — dodaje Daniel Weidmann, właściciel i dyrektor zarządzający VTR Motorrad & VTR Customs.
Dodatkowym smaczkiem technicznym było zastąpienie standardowych armatur hamulca i sprzęgła R 18 pompami HC-3 w wyścigowym stylu firmy Magura. Cyferblat customowego prędkościomierza otrzymał wskazówkę wykonaną specjalnie przez firmę Zeitzone Zurich.
— Jednym z dużych wyzwań w przypadku R 18 IRON ANNIE były stylizowane żebra chłodzące w obszarze tłumików. Ukształtowanie tych części w równoległe i piękne promienie, a jednocześnie harmonijne ich zamocowanie wymagało kilku prób — mówi Daniel Weidmann o pracach nad blachą aluminiową. Pochłonęły one niezliczoną ilość godzin, gdyż bak, tył z lekko zaznaczonym sterem kierunkowym samolotu, panele boczne i kokpit były ręcznie formowane z blachy aluminiowej. Również liczne nity z łbem soczewkowym nawiązują do tradycyjnej metalowej konstrukcji samolotu.
— Gdy zobaczyliśmy te wszystkie ręcznie wykonane, gołe blachy aluminiowe, które mieniły się i błyszczały, trochę było nam szkoda, że musieliśmy je na koniec polakierować. Jesteśmy jednak niezwykle zadowoleni z rezultatu, ponieważ R 18 IRON ANNE jeszcze wyraźniej różni się od naszego znanego już SPITFIRE również zaprojektowanego w stylu awiacyjnym — kontynuuje Daniel Weidmann.
R 18 IRON ANNE otrzymuje homologację drogową i będzie go można podziwiać w jego nowym domu nad Jeziorem Genewskim. Zgodnie z obietnicą wobec klienta pozostanie jednak unikatem.
BMW R 18 IRON ANNIE by VTR Customs:
Model podstawowy: BMW R 18 First Edition.
Części blacharskie: bak, tył, panele boczne, kokpit, błotnik, aluminium wykonane ręcznie przez VTR Customs.
Widelec: skrócony i pokryty powłoką DLC kłonice.
Kolumna resorująca: Wilbers z regulacją wysokości.
Koła: Kineo przód 3,5 x 21″, tył 6 x18″.
Opony: Avon Cobra, 120/70-21 i 200/55-18.
Kierownica: ABM Vario Clip.
Prędkościomierz: customizowany przez Zeit.Zone Zürich.
Pompa hamulca / sprzęgła: Magura HC3.
Siodło: VTR Customs & Yves Knobel Sattlerei.
Układ wydechowy: WalzWerk.
Uchwyt tablicy rejestracyjnej: Berham Customs.
Kierunkowskazy i lampy tylne: Kellermann Atto.
Reflektor: HIGHSIDER.
Lakier: VTR Customs & Freuler AG, Benken.
Źródło bmw.pl