Jak poprawić technikę jazdy ? Proste rady, które powinien każdy znać.

Jedziecie na wycieczkę w góry. Przygotowujecie się do niej od dłuższego czasu. Wsiadacie w swoje autko wpisujecie w nawigację cel swojej podróży i w drogę!! Pokonujecie pierwsze 300 km dojeżdżacie do górzystego terenu pełnego niebezpiecznych zakrętów i ogarnia was lekki strach. Zapewne wielu z was przeżyło taką sytuację. Jazda krętymi drogami to zarówno przyjemność, jak i trudność. To na nich kierowcy mają możliwość sprawdzenia swoich umiejętności prowadzenia pojazdu. Niestety, bardzo często bezwładność spowodowana przeniesieniem ciężaru podczas jazdy sprawia, że zakręty okazują się wyzwaniem dla kierujących.

– Jazda samochodem, który zapewnia najlepszą przyczepność, stabilność i maksymalne osiągi, pomoże nam jeszcze pewniej poruszać się po tego typu drogach – stwierdza Ángel Suárez, menadżer ds. fizyki pojazdu w SEAT S.A. – Warto także ćwiczyć w bezpiecznych warunkach umiejętności pokonywania zakrętów, aby nabywać doświadczenie, które przyda się w wymagających szybkiej i precyzyjnej oceny sytuacjach na drodze.

1. Zapoznanie się z trasą.

Jak wspomniałem na początku wybieracie się na wycieczkę. Zanim to zrobicie zapoznajcie się z trasą. Sprawdzicie po jakim terenie będziecie się poruszali. Jakie czekają was zakręty. Jaki jest stan dróg. A to wszystko dlatego, że dobrego kierowcę cechuje umiejętność przewidywania wydarzeń na drodze, a znajomość pokonywanej trasy pozwolą na działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. 

2. ,,Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze”

Prędkość oraz hamowanie należy dostosować do warunków panujących w danym momencie na drodze. Nie można pokonać zakrętu w ten sam sposób w słoneczny dzień, czy podczas nocnej jazdy. Niemożliwe jest  to także przy deszczowej bądź mglistej aurze, jak i oblodzonej powierzchni.

3. Zadbaj o stabilność.

Wszelkie manewry jakie wykonujemy starajmy się wykonać przed wejściem w zakręt. Szczególnie jeśli chodzi o hamowanie bądź zmianę biegów. Wykonanie tych czynności będąc w zakręcie może spowodować utratę stabilności toru jazdy i to pomimo wszelkich systemów jakie dane auto posiada.

4. Skup się na swoim torze jazdy.

Tor jazdy w zakręcie powinien odbywać się po możliwie jak najłagodniejszym łuku przy zachowaniu swojego pasa ruchu. W pierwszej fazie manewru prawidłowym jest trzymanie się możliwie blisko zewnętrznej krawędzi zakrętu, aby uzyskać jak najszerszy kąt widzenia. Gdy pojazd wchodzi w zakręt, należy dobrać tor jazdy tak, aby znaleźć się przy wewnętrznej krawędzi, mijając środek zakrętu przy jednoczesnym trzymaniu się swojego pasa ruchu.

– Boczne drogi są zazwyczaj wąskie. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu przy korzystaniu z takich dróg okazuje się bardzo pomocny – podsumowuje ekspert.

5. Zwiększ prędkość przy wyjściu z zakrętu.

Gdy samochód kończy pokonywać zakręt a koła już są proste jest to najlepszy moment aby dodać gazu. Dzięki temu działaniu auto zwiększy stabilność aby bezpiecznie dokończyć manewr.

6. Panuj nad kierownicą

Ręce powinny być zawsze prawidłowo ułożone na kierownicy, optymalnie lewa na godzinie 10:00 i prawa na 14:00. Podczas wykonywania zakrętu jest to szczególnie ważne, ponieważ w przeciwnym razie może to utrudnić poprawę trajektorii podczas jazdy.

7. Patrz na znaki !

Dowiemy się z nich nie tylko o kierunku jazdy ale też o możliwie panujących warunkach oraz o panujących zagrożeniach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *