Silnik BMW N54 legenda, która nie jest wolna od wad

Silnik BMW N54 to sześciocylindrowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa i podwójnym turbodoładowaniem, która zadebiutowała na rynku w 2006 roku. Ten silnik zdobył uznanie dzięki swoim osiągom i wydajności, jednak nie był wolny od problemów technicznych. W niniejszym artykule przyjrzymy się historii silnika N54, jego osiągom, awaryjności, występowaniu oraz kosztom obsługi.

Historia

Silnik BMW N54 został opracowany jako odpowiedź na rosnące wymagania rynku w zakresie osiągów, efektywności energetycznej i ograniczenia emisji spalin. Zadebiutował w 2006 roku jako pierwszy sześciocylindrowy silnik BMW z podwójnym turbodoładowaniem. Dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek, jednostka ta oferuje doskonałe osiągi oraz wysoką elastyczność pracy silnika.

Osiągi

Silnik N54 jest dostępny w różnych wariantach mocy, zależnych od modelu samochodu i rocznika produkcji. Moc seryjna waha się od około 300 do 335 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi od 400 do 450 Nm. Dzięki zastosowaniu podwójnego turbodoładowania, jednostka N54 charakteryzuje się płynnym przyspieszeniem przez cały zakres obrotów, co przekłada się na znakomite osiągi. Wysoka moc i moment obrotowy sprawiają, że samochody wyposażone w ten silnik są szybkie i przyjemne w prowadzeniu.

Budowa

N54 jest częścią rodziny silników NG6 BMW, został opracowany wraz z N53. W przeciwieństwie do N52, N53 i N55, N54 nie wykorzystuje systemu Valvetronic BMW; zamiast tego używa podwójnego systemu VANOS BMW jak starszy silnik M54. Wykorzystuje blok aluminiowy i aluminiową głowicę, z wtryskiem bezpośrednim. Średnica zaworów wlotowych wynosi 31,44 mm, natomiast zawory wylotowe mają średnicę 28 mm. Charakterystyki wałków rozrządu są następujące: czas trwania 245/261 stopni, wysokość wzniosu 9,7 mm. Należy zauważyć, że inne silniki NG6 wykorzystują konstrukcję open deck, aluminiowo-magnezową, podczas gdy N54 wykorzystuje standardowy blok aluminiowy. Ideą modelu N54 było wyprodukowanie silnika, który byłby bardzo elastyczny, oferował znacznie większy moment obrotowy niż poprzednie 6-cylindrowe silniki. BMW zminimalizowało zjawisko turbodziury, wykorzystując dwie małe turbosprężarki Mitsubishi TD03-10TK3 pracujące równolegle. Każda turbosprężarka jest odpowiedzialna za 3 cylindry, pracuje z doładowaniem 0,55 bar. Układ został nazwany przez BMW jako „TwinPower Turbo”, jak na ironię, BMW nadal używa terminu marketingowego “TwinPower Turbo” dla swoich silników z jedna turbosprężarką w technologii Twin Scroll (Dzielona muszla wydechowa – turbina). 
System TwinPower w N54 jest znany z tego, że wykonał fantastyczną robotę, minimalizując opóźnienie w reakcji na pedał przyspieszenia i sprawiając, że N54 sprawia wrażenie jakby był większym silnikiem wolnossącym.
System sterowania silnikiem opiera się na sterowniku Siemens MSD 80 / MSD 81.

Awaryjność

Mimo że silnik N54 zdobył uznanie dzięki swoim osiągom, nie był wolny od problemów technicznych. Niektóre z najczęściej występujących problemów związanych z silnikiem N54 obejmują:

  • Uszkodzenia turbosprężarek: W przypadku silnika N54, turbosprężarki są elementem, który może ulec uszkodzeniu. Objawy uszkodzonych turbosprężarek obejmują spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz dymienie z układu wydechowego. W takich przypadkach konieczna może być naprawa lub wymiana turbosprężarek.
  • Niektóre egzemplarze silnika N54 mogą charakteryzować się wyższym niż przeciętne zużyciem oleju. W takich przypadkach warto sprawdzić szczelność uszczelek oraz stan pierścieni tłokowych. Regularne sprawdzanie poziomu oleju i stosowanie oleju odpowiedniej jakości może również pomóc w utrzymaniu prawidłowego zużycia oleju.
  • Uszkodzenia układu VANOS: Układ regulacji fazy rozrządu, znany jako VANOS, może ulec uszkodzeniu w silnikach N54, co prowadzi do niestabilnej pracy silnika, spadku mocy i błędów diagnostycznych. W przypadku wystąpienia problemów z układem VANOS, zaleca się jego sprawdzenie i ewentualną naprawę lub wymianę.
  • Problemy z wtryskiwaczami: W silnikach N54 zastosowano bezpośrednie wtryskiwanie paliwa, co w niektórych przypadkach może prowadzić do uszkodzeń wtryskiwaczy. Uszkodzone wtryskiwacze mogą powodować nierówną pracę silnika, spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa. W takich sytuacjach konieczna może być wymiana uszkodzonych wtryskiwaczy.
  • Uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia paliwa (HPFP): W przypadku silnika N54, pompa wysokiego ciśnienia paliwa może ulec uszkodzeniu. Objawami problemów z pompą HPFP są spadek mocy, trudności z uruchomieniem silnika oraz błędy diagnostyczne. W takich przypadkach wymagana może być wymiana pompy HPFP.

Występowanie

Silnik N54 został zastosowany w wielu modelach samochodów BMW, zarówno w wersjach coupe, sedan, jak i kabriolet. Jednostka ta pojawiła się w takich modelach, jak:

BMW serii 1 (E82, E88) – 135i
BMW serii 3 (E90, E91, E92, E93) – 335i, 335xi
BMW serii 5 (E60, E61) – 535i, 535xi
BMW serii 6 (E63, E64) – 635i
BMW serii 7 (F01, F02) – 740i
BMW X6 (E71) – xDrive35i
BMW Z4 (E89) – sDrive35i, sDrive35is

Koszty


Koszty obsługi silnika N54 są porównywalne z innymi sześciocylindrowymi jednostkami napędowymi BMW. Poniżej przedstawiamy szacunkowe koszty obsługi niektórych części i usług związanych z utrzymaniem silnika N54:

  • Przeglądy oraz wymiana oleju silnikowego powinny być wykonywane co 10 000 – 15 000 km, a koszt takiej usługi to około 300 – 500 zł, w zależności od warsztatu, rodzaju oleju i filtrów stosowanych w procesie.
  • Wymiana filtrów powietrza, paliwa i kabinowych: Koszt wymiany filtrów wynosi od 100 do 300 zł, w zależności od modelu samochodu, producenta filtrów oraz stawek warsztatu. Wymiana filtrów powinna być wykonywana co 20 000 – 30 000 km.
  • Wymiana płynu chłodzącego: Zaleca się wymianę płynu chłodzącego co 60 000 – 100 000 km, a koszt takiej usługi wynosi od 100 do 300 zł, w zależności od rodzaju płynu oraz stawek warsztatu.
  • Wymiana paska klinowego: Pasek klinowy powinien być wymieniany co 60 000 – 100 000 km, a koszt wymiany wynosi od 300 do 500 zł, w zależności od modelu samochodu oraz stawek warsztatu.
  • Naprawa lub wymiana układu VANOS: Koszt naprawy układu VANOS może wynosić od 1 500 do 3 000 zł, w zależności od skali problemu, części zamiennych oraz stawek warsztatu. W przypadku konieczności wymiany całego układu, koszt może wzrosnąć do 4 000 – 6 000 zł.
  • Wymiana turbosprężarek: Koszt wymiany turbosprężarek w silniku N54 może wynosić od 3 000 do 6 000 zł, w zależności od modelu turbosprężarek oraz stawek warsztatu.
  • Wymiana wtryskiwaczy: Koszt wymiany wtryskiwaczy w silniku N54 może wynosić od 1 500 do 3 000 zł, w zależności od producenta wtryskiwaczy i stawek warsztatu.
  • Wymiana pompy wysokiego ciśnienia paliwa (HPFP): Koszt wymiany pompy HPFP w silniku N54 może wynosić od 2 000 do 4 000 zł, w zależności od producenta pompy oraz stawek warsztatu.

Podsumowanie


Silnik BMW N54 był innowacyjną jednostką napędową, która zadebiutowała na rynku w 2006 roku, wprowadzając bezpośrednie wtryskiwanie paliwa i podwójne turbodoładowanie. Jego doskonałe osiągi przyczyniły się do popularności samochodów BMW wyposażonych w ten silnik. Niemniej jednak, silnik N54 miał swoje wady i problemy techniczne, które wpłynęły na jego awaryjność.

W 2009 roku BMW wprowadziło silnik N55, który zastąpił jednostkę N54, wprowadzając szereg ulepszeń i innowacji mających na celu poprawę niezawodności i redukcję emisji spalin. Mimo że silnik N54 nie jest już produkowany, nadal cieszy się uznaniem entuzjastów motoryzacji i pozostaje popularnym wyborem wśród właścicieli samochodów BMW.

Koszty obsługi silnika N54 są porównywalne z innymi sześciocylindrowymi jednostkami napędowymi BMW, jednak niektóre naprawy, takie jak wymiana turbosprężarek czy naprawa układu VANOS, mogą być kosztowne. Właściciele samochodów z silnikiem N54 powinni być świadomi potencjalnych problemów i dbać o regularne przeglądy oraz serwisowanie, aby utrzymać swoje pojazdy w jak najlepszym stanie.

Mimo swoich wad, silnik N54 pozostaje ciekawym rozwiązaniem dla entuzjastów motoryzacji, którzy cenią osiągi i charakterystykę jazdy oferowaną przez podwójne turbodoładowanie. Właściwie serwisowane i utrzymane samochody z tym silnikiem mogą dostarczyć wiele radości z jazdy i stanowić interesującą propozycję dla osób poszukujących używanych samochodów BMW.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *