Używana Kia Cee’d I (2006- 2012)

Kia Ceed pierwszej generacji to samochód, który z pewnością zainteresuje osoby poszukujące nowoczesnego i stylowego kompaktu z dobrymi właściwościami jezdnymi. Model ten został zaprezentowany po raz pierwszy na rynku europejskim w 2006 roku i od tego czasu cieszy się dużą popularnością wśród klientów. Cee’d był przełomowym modelem dla koreańskiego giganta.

Stylistyka

Stylistyka Kii Ceed pierwszej generacji jest nowoczesna i dynamiczna. Samochód ten cechują schludne i eleganckie linie, które przyciągają wzrok na drodze. W ofercie dostępne są różne wersje wyposażenia, dzięki czemu każdy może dopasować samochód do swoich indywidualnych potrzeb i gustu. Auto mimo upływu lat nada wygląda nie najgorzej chociaż linie zdążyły się już zestarzeć

Funkcjonalność

Występowały trzy wersje nadwoziowe, mimo iż coupe jest mało praktyczne i jednocześnie mało sportowe. Mamy więc w zasadzie dwa nadwozia – klasycznego hatchbacka i kombi oznaczone jako SW. Jest ono dłuższe o 235 mm i ma rzecz jasna większy bagażnik. Jeden z największych w klasie, o pojemności 534 litry. Dla porównania, Hyundai i30 CW ma tylko 415-litrowy kufer, za to nieznacznie więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Tu też można dostrzec zasadniczą różnicę w tych modelach. Hyundai z nadwoziem kombi ma rozstaw osi 2700 mm, podczas gdy Kia 2650 mm. 5 cm to mimo wszystko sporo. Pojemności bagażników hatchbacków wynoszą 340 litrów w obu markach.

Wnętrze

Kabina pasażerska Kii Cee’d również projektowana była z myślą o dogonieniu rywali walczących o klientów segmentu C. Charakterystyczne trzy tarcze wskaźników, a także wysunięta do przodu konsola środkowa ze srebrnymi dodatkami ożywiły deskę rozdzielczą. Na kierownicy znalazły się przyciski do obsługi radia, a wszystko zostało podświetlone charakterystycznym, pomarańczowym światłem. Niską cenę auta widać niestety na desce rozdzielczej i boczkach drzwiowych. Plastiki nie są zbyt solidne, ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Twardy materiał łatwo się rysuje i kiepsko znosi próbę czasu. Godna pochwały jest za to wystarczająca ilość miejsca na przednich fotelach i tylnej kanapie. Cztery dorosłe osoby z łatwością wybiorą się w daleką podróż, a w wersji z nadwoziem typu kombi, Kia Cee’d I doskonale sprawdzi się w roli wszechstronnego auta rodzinnego.

Silniki

Model Cee’d wszedł na rynek w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM) i 2.0 (143 KM) oraz turbodieslami 1.6 CRDi (90 lub 115 KM) i 2.0 CRDi (140 KM). W 2008 r. moc silnika 1.6 wzrosła do 126 KM. W 2009 r., przy okazji modernizacji samochodu, pojawił się benzynowy silnik 1.4 o mocy 90 KM, a mocniejszy silnik 1.4 (109 KM) zyskał wersję z fabryczną instalacją gazową LPG. Miejsce dwulitrowego turbodiesla zajął silnik 1.6 CRDi o mocy 128 KM. Z punktu widzenia codziennej eksploatacji wystarczająco dobrze spisują się nawet podstawowe silniki benzynowe. Są wystarczająco dynamiczne a przy tym oszczędne. Najsłabszy turbodiesel jest nieco ospały i stanowi dobrą propozycję dla tych, którzy chcą jeździć oszczędnie a nie dynamicznie. Do sprawnej jazdy z rodziną i bagażami potrzebna jest przynajmniej wersja 115-konna. W modelu Cee’d brakuje niestety wersji silnikowej o sportowych aspiracjach. Nawet najmocniejszy „benzynowiec” i najmocniejszy turbodiesel nie potrafią zapewnić przyśpieszenia do setki poniżej 10 s.

Bolączki

Tu na wstępie trzeba zaakcentować, że Kia cee’d nigdy nie wypadała zbyt dobrze w niemieckich statystykach awaryjności, ponieważ jest dręczona przez dużą liczbę drobnych defektów. Natomiast bardzo rzadko zawodzi, niemal zawsze pozostaje mobilna i cechuje się dość dobrą trwałością. Producent wcześnie zauważył, że w pierwszych egzemplarzach są problemy z zabezpieczeniem antykorozyjnym i już w 2008 roku wyeliminował sporą cześć tych mankamentów. Inne niedoskonałości jakościowe to przede wszystkim skrzypienie i trzaski dochodzące z deski rozdzielczej, matowiejące dość szybko klosze reflektorów czy drobne usterki elektryki. Znaną przypadłością tego modelu są awarie radioodtwarzacza CD, które polegają na jego zawieszaniu się. Psują się także nastawniki przepływu powietrza w układzie wentylacji, co objawia się brakiem ogrzewania lub chłodzenia. Zawieszenie choć poprawnie zestrojone, okazało się przeciętnie trwałe. Wymieniać trzeba zazwyczaj elementy najtańsze – tuleje i sworznie wahaczy oraz łączniki stabilizatora. Dość szybko zużywają się łożyska kół, a hamulec pomocniczy może nie działać lub hałasować – dotyczy wersji z bębnami z tyłu. Zdarza się, że szwankuje elektryczne wspomaganie kierownicy. Zwykle jest to usterka czysto elektroniczna.

Prowadzenie

Niestety prostą konstrukcję układu jezdnego czuć podczas szybszego pokonywania zakrętów. Hatchback prowadzi się dobrze, ale tylko wtedy, kiedy nie jest przesadnie załadowany. Mimo wszystko, nie odstaje on znacznie od swoich głównych rywali, a w naszych realiach, usterki zawieszenia polegające na awarii końcówek drążków kierowniczych to najmniejsze możliwe zło.

Podsumowanie

Podsumowując, Kia Ceed pierwszej generacji to samochód, który z pewnością znajdzie swoich zwolenników wśród osób poszukujących przestronnego i funkcjonalnego kompaktu. Denerwować mogą drobne usterki, które zdarzają się dosyć często. Słabe silniki również dyskwalifikują to auto, jeśli szukamy mocniejszych wrażeń. Jednak jeśli poszukujemy auta taniego w eksploatacji do dojazdów do pracy na którym nam specjalnie nie zależy to będzie to dobry wybór.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *