1.5 TSI kolejny godny następca legendy

Silnik 1.5 TSI jest obecnie jednym z podstawowych motorów w wielu modelach marki VW. Jednocześnie jest też najchętniej wybieranym wśród użytkowników. Czy następca owianego złą sławą silnika 1.4 jest jego godnym następcą?

Historia

Jednostka 1.5 TSI spotykana była początkowo w samochodzie Volkswagen Passat oraz Golf 7. Najczęściej montowana jednostka osiąga moc do 150 KM. Opini na temat tego silnika jest bardzo dużo pokazuje to popularność tej jednostki. Większość użytkowników docenia moment obrotowy, niewielkie zapotrzebowanie na paliwo oraz dynamikę jazdy. Jak zapewne się domyślacie, wiele modeli samochodów może pochwalić się obecnością jednostki napędowej 1.5 TSI o mocy 150 KM na swoim pokładzie. To dobra alternatywa dla silników 1.0 TSI, która pozwala na zwiększenie dynamiki oraz ograniczenie zużycia paliwa. Jest też dobrą alternatywą do silników Diesla

Konstrukcja

Silnik 1.5 TSI nie jest nowo zaprojektowaną konstrukcją, a jedynie kolejną wersją znanych już wcześniej silników 1.4. To czterocylindrowy i turbodoładowany silnik wraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik jest całkowicie wykonany z aluminium oraz wytrzymałych podzespołów. W tym przypadku średnica cylindra wynosi 74,5 mm, a sam skok tłoka 85,9 mm. Silnik 1.5 TSI generuje podczas pracy ciśnienie wtrysku na poziomie 350 bar. Oprócz powyższych silnik 1.5 TSI ma turbosprężarkę o zmiennej geometrii i system dezaktywacji cylindrów ACT. To sprawdzony układ, który inżynierowie zastosowali już w poprzednim modelu 1.4. Kiedy następuje niskie obciążenie zawory na dwóch cylindrach, są zamykane, a silnik pracuje tylko na pozostałych. Dzięki temu jednostkę 1.5 TSI uznaje się za oszczędną. Rozrząd jest obsługiwany przy pomocy paska, dzięki czemu jego wymiana nie jest zbyt kosztowna. Czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM ma także filtr cząstek stałych ze względu na normy Euro6. Standardowo silnik pracuje na oleju 0w20, a wymiana zalecana jest nie rzadziej niż co 15 000 kilometrów. Jak zwykle zalecamy, aby robić to nawet częściej co 10 tys km.

Ciekawostki

Silnik 1.5 TSI wprowadził do VW jeszcze jedną funkcję a mianowicie tzw. system żeglowania. Taka funkcjonalność pozwala na ograniczenie zużycia benzyny, gdyż podczas jazdy ze stałą prędkością i bez przyspieszania silnik 1.5 TSI jest całkowicie wyłączany. Natomiast jak on zachowuje się w praktyce opiszę w innym artykule. Jedną z ciekawszych zmian jest zastosowanie zmiennej geometrii łopatek turbiny VTG. Konstrukcje tego typu były dotychczas spotykane tylko w silnikach diesla. Wdrożenie jej do silnika benzynowego poprawiło elastyczność jednostki napędowej oraz czas reakcji na dodanie gazu nawet z najniższych obrotów.

Eksploatacja

Spalanie jest zdecydowanie najlepszą cechą silników TSI 150KM o pojemności 1.5. W stosunku do poprzednika 1.4 TSI silnik 1.5 TSI 150 KM nie zużywa tak dużych ilości paliwa i zapewnia o wiele lepszą dynamikę jazdy. Dużym atutem tej konstrukcji jest także konstrukcja pracy. Połączenie tej jednostki ze skrzynią DSG to świetna konfiguracja. Dzięki temu samochód prowadzi się pewnie i bez zbędnych problemów.

Podsumowanie

Według ogólnej opinii silniki 1.5 TSI w porównaniu do 2.0 TSI uchodzą za bezawaryjne. W tym przypadku nigdy nie stwierdzono poważniejszych usterek, oprócz szarpania na pierwszym biegu, czyli tzw. kangura. Problem ten łatwo usuniesz poprzez aktualizację oprogramowania skrzyni w serwisie ASO. Następca jednostki 1.4 TSI jest w stanie bezawaryjnie przejechać setki tysięcy kilometrów. Co było niemożliwe do osiągnięcia w poprzedniku. O ile często wymieniamy olej, używamy dobrej jakości paliwa to eksploatacja nie powinna nas przerazić a przyjemność z jazdy powinna rekompensować ewentualne wady.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *