1.8T legenda czy kot w worku

Na łamach autoserializacji opisywaliśmy już jedną legendę VW a mianowicie znane i lubiane 1.9 TDI. A co, jeśli jesteś miłośnikiem silników benzynowych? Wtedy do akcji wkracza kolejna legenda a mianowicie 1.8T. Nie mniej lubiana a równie pancerna jednostka.

Historia

Jednostka została wprowadzona w 1993 roku. Była to odmiana EA113, która zastąpiła EA827 montowaną w Audi 80, a opracowaną przez Ludwiga Krausa już w 1972 roku. Nowszą wersję wyposażono we wtrysk bezpośredni FSI (Fuel Stratified Injection). Najlepszą wersją była ta, którą zastosowano w Audi TTS o mocy 268 KM. Następnie wprowadzono wersję EA888, którą wdrożono z silnikami 1.8 TSI/TFSI – EA113 pozostała jednak w produkcji.

Motor ten był stosowany w większości modeli aut Volkswagen, Audi, a także Seat i Skoda. Produkcję samochodów, które były wyposażone w silnik 1.8 turbo, rozpoczęto w 1993 roku i do grupy modeli z pierwszych lat produkcji tej jednostki napędowej można zaliczyć m.in. VW Polo Gti, New Beetle S, czy Audi A3 i A4. Natomiast Seat wyprodukował modele Leon Mk1, Cupra R i Toledo a Skoda limitowaną wersję Octavii Rs – właśnie z jednostką 1.8 turbo

Konstrukcja

W tym motorze zastosowano żeliwny blok silnika, a także aluminiową głowicę cylindrów z podwójnymi wałkami rozrządu i pięcioma zaworami na cylinder. Jako rzeczywistą pojemność skokową jednostki wskazuje się 1781 cm3 ze względu na średnicę otworu i skoku, kolejno 81 mm i 86 mm. Warto zauważyć, że motor jest doceniany także ze względu na dużą wytrzymałość, która wynika z zastosowania wału korbowego wykonanego z kutej stali, dzielonych kutych korbowodów, a także kutych tłoków Mahle (zastosowano je w niektórych modelach).

Cechą charakterystyczną, którą wyróżnia się ta jednostka, jest bardzo dobrze oddychająca głowica, a także świetnie skonstruowana turbosprężarka i układ wtryskowy. Za dobre działanie silnika odpowiada właśnie efektywna sprężarka o architekturze będącej w pewnym sensie odpowiednikiem Garrett T30. Warto dokładniej opisać pracę turbiny w 1.8 t. Zasila ona kolektor dolotowy o zmiennej długości. Kiedy są niskie obroty, powietrze przepływa przez zestaw cienkich i długich rur dolotowych. Dzięki temu zapewniono większy moment obrotowy, a także znacznie lepsze właściwości jezdne przy niższych obrotach. W sytuacji, gdy są generowane większe obroty, otwiera się klapa łącząca duża i otwartą przestrzeń kolektora dolotowego praktycznie bezpośrednio z głowicą cylindra, omijając jednocześnie rury i zwiększając maksymalną moc.

Odmiany

Warto zauważyć, że w przypadku 1.8 t trudno jest mówić o wyłącznie jednej odmianie. Volkswagen na przestrzeni lat wyprodukował aż kilkanaście wersji. Różniły się mocą, osprzętem, a także sposobem montażu – wzdłużnym lub poprzecznym. Pierwsza z nich jest spotykana w modelach takich jak Skoda Superb, Audi A4 i A6, a także VW Passat B5. W układzie poprzecznym stosowano tę jednostkę w autach VW Golf, Polo Skoda Octavia, Seat Toledo, Leon oraz Ibiza. W zależności od wersji mogły mieć moc 150, 163, 180 i 195 KM. Dostępne są też odmiany FWD i AWD.

Tuning

Podobnie jak w wypadku silnika 1.9 TDI również jednostka 1.8T jest bardzo podatna na tuning. Nawet z podstawowej wersji o mocy 150 km możemy wycisnąć ich ponad 300. Najczęściej wymieniana jest turbina na większą podobnie jak wtryski i intercooler. Na koniec zostaje tylko strojenie i efekt murowany. Z uwagi na mnogość części zamiennych i popularność na rynku wtórnym, bez problemu znajdziemy potrzebne części w świetnych cenach a co za tym idzie wykonamy modyfikacje niedużym kosztem w porównaniu do innych silników.

Podsumowanie

Jak widzicie 1.8 T nie bez powodu stał się legendą. Prosta i trwała konstrukcja, rozsądne spalanie i podatność na modyfikacje przesądziły o jego rynkowym sukcesie. Jednak musimy na uwadze mieć jedną ważą rzecz. Samochody z tą jednostką są już leciwymi konstrukcjami i coraz częściej mogą pojawić się irytujące i kosztowne awarie. Warto więc przed zakupem dokonać dokładnych oględzin i zdecydować się czy podejmujemy wyzwanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *