1.9 TDI ARL czyli najlepszy silnik do tuningu

W poprzednim artykule opisywaliśmy najpopularniejszy silnik 1.9 TDI czyli wersję ASZ. W tym artykule skupimy się na jego mocniejszym bracie czyli na wersji ARL. Większość rzeczy odnosząca się do ASZ ma również zastosowanie w tej wersji.

Jakie są więc różnice ?

  • Najważniejszą różnicą jest Turbosprężarka. Mimo iż są bardzo podobne to ta w wersji ARL ma grubszy wałek.
  • Inny jest również komputer sterujący pracą silnika
  • Zwykle zamontowany jest frontowy intercooler zamiast małego schowanego często w nadkolu. Dzięki czemu silnik jest dużo lepiej chłodzony.
  • Różnice były również w wale korbowym jednak od 2002 r. są już takie same.

Dzięki temu fabrycznie ten silnik posiada o 20 km większą moc. Większe są też możliwości tuningu jednostki. A przynajmniej tego podstawowego. Stage 1 da nam już okolice 200 km. Jednak dalsze modyfikacje w obu napędach są takie same. Dlatego jeśli myślimy o dużych zmianach to oba silniki mają dokładnie taki sam potencjał. Jeśli natomiast zależy nam na stockowej jednostce wtedy zdecydowanie lepszym wyborem jest ARL.

ARL występuje również w innych samochodach. Spotkamy go w większych modelach lub w usportowionych wersjach. np w VW golfie, Seacie leonie czy exeo.

A jak wyglądają koszty utrzymania ? Dokładnie tak samo jak w innych z rodziny 1.9 TDI. Więcej możecie przeczytać tutaj

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *