1.9 TDI ARL czyli najlepszy silnik do tuningu
W poprzednim artykule opisywaliśmy najpopularniejszy silnik 1.9 TDI czyli wersję ASZ. W tym artykule skupimy się na jego mocniejszym bracie czyli na wersji ARL. Większość rzeczy odnosząca się do ASZ ma również zastosowanie w tej wersji.
Jakie są więc różnice ?
- Najważniejszą różnicą jest Turbosprężarka. Mimo iż są bardzo podobne to ta w wersji ARL ma grubszy wałek.
- Inny jest również komputer sterujący pracą silnika
- Zwykle zamontowany jest frontowy intercooler zamiast małego schowanego często w nadkolu. Dzięki czemu silnik jest dużo lepiej chłodzony.
- Różnice były również w wale korbowym jednak od 2002 r. są już takie same.
Dzięki temu fabrycznie ten silnik posiada o 20 km większą moc. Większe są też możliwości tuningu jednostki. A przynajmniej tego podstawowego. Stage 1 da nam już okolice 200 km. Jednak dalsze modyfikacje w obu napędach są takie same. Dlatego jeśli myślimy o dużych zmianach to oba silniki mają dokładnie taki sam potencjał. Jeśli natomiast zależy nam na stockowej jednostce wtedy zdecydowanie lepszym wyborem jest ARL.
ARL występuje również w innych samochodach. Spotkamy go w większych modelach lub w usportowionych wersjach. np w VW golfie, Seacie leonie czy exeo.
A jak wyglądają koszty utrzymania ? Dokładnie tak samo jak w innych z rodziny 1.9 TDI. Więcej możecie przeczytać tutaj