2.0 DCI czyli TDI od Renault

VW miał swoje 1.9tdi później 2.0 TDI, GM 2.0 CDTI a co w swojej ofercie posiadał koncern Renault? W 2005 r. pojawiła się jednostka 2.0 DCI będąca następcą niezbyt udanej konstrukcji 1.9 DCI. Jak udała się modernizacja? Tego dowiecie się z artykułu.

Opis i historia

Silnik 2.0 DCI jest w stanie znieść bezproblemowo nawet 200 tys. km. Konstrukcje wprowadzone do produkcji w 2005 roku oznaczone są symbolem M9R. Głównym atutem tego typu jednostek napędowych jest system Common Rail dotyczący wyposażenia w piezoelektryczne wtryskiwacze Bosch. Dzięki temu dawkowanie paliwa jest dokładniejsze, a co za tym idzie, zmniejszają się koszty eksploatacji pojazdu. Niewielu wie, że w tej jednostce zastosowany został łańcuch rozrządu zmniejszający koszty eksploatacji. Jednak czy jednostka nie ma innych problemów?

Jednostka 2.0 DCI o mocy 150KM ma rozrząd napędzany łańcuchem oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek. Oprócz tego w tej jednostce napędowej zastosowano elektroniczny zawór EGR. Na szczęście opcjonalnie montowano filtr cząstek stałych DPF. Zanim kupisz Renault Laguna, Trafic lub Renault Megane, koniecznie sprawdź czy twój przyszły egzemplarz został wyposażony w takie ustrojstwo. Wersje zagraniczne pojazdów z silnikiem 2.0 DCI występowały w wersji z DPF dopiero od 2008 roku, natomiast w Polsce od 2010 roku.

Awaryjność

Silnik 2.0 DCI M9R jest chwalony za wysoką kulturę pracy oraz bezawaryjną skrzynię biegów. To godny następca silnika 1.9 DCI. Ten cieszył się naprawdę złą sławą w przypadku modeli Laguna II i Megane z drugiej serii. Cztery wydajne cylindry pokryte aż 16-zaworową głowicą w połączeniu z turbosprężarką dają świetne osiągi. System chłodzenia cieczą oraz dwa walki rozrządu świetnie się dopełniają. Laguna III wyposażona w tę jednostkę silnikową ma świetne osiągi, doceniane przez wielu użytkowników pojazdów.

W porównaniu do 1.9 DCI widać, że inżynierowie postarali się naprawić najpopularniejsze usterki. W jednostce 2.0 DCI spalanie jest na naprawdę zadowalającym poziomie. Mimo to wciąż występują pewne usterki, które znacznie utrudniają użytkowanie pojazdu na co dzień. Jedną z popularnych usterek jest zapychanie się układu DPF. W tym przypadku jako użytkownik auta z silnikiem 2.0 DCI licz się z wydatkiem na poziomie 1000 zł w ASO. To jedynie koszt czyszczenia DPF, ponieważ zakup nowego generuje koszty w wysokości do 4 tys. zł. Popularną usterką tych jednostek spalinowych jest też zacinający się zawór EGR. Jednak często da się to naprawić samemu przez dokładne czyszczenie zaworu. Inne usterki można określić jako typowe dla wszystkich jednostek wysokoprężnych i dotyczą one głównie osprzętu i pojawiają się po przebiegu 200 tys km.

Podsumowanie

Silnik 2.0 DCI jest dobrym wyborem w wypadku samochodów marki Renault. Jak w większości jednostek Diesla należy dbać o częste wymiany oleju oraz tankowanie dobrej jakości paliwa. Przed zakupem należy oczywiście dokładnie sprawdzić silnik pod kątem wycieków i podstawowych usterek. Jeśli wszystko jest ok powinniście być zadowoleni z zakupu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *