Czego dowiemy się z etykiety na oponie.

Wszyscy wiemy, że wybór nowego ogumienia do naszego auta nie jest prostym zadaniem. Oprócz podziały na klasy, opona może być głośniejsza lub bardziej cicha. Może lepiej zachowywać się na deszczu, ale przez to może być mało ekonomiczna. Jak ułatwić sobie zadanie? Wystarczy spojrzeć na etykietę.

Zmiany

W 2021 r. decyzją Parlamentu Europejskiego zmianie uległy etykiety na wszystkich nowych oponach trafiających na wspólnotowy rynek. Według założeń mają one umożliwiać łatwiejsze i szybsze pozyskanie najważniejszych informacji na temat wybieranego modelu opon. Etykieta opon zawiera m.in. informacje o emitowanym podczas jazdy hałasie, efektywności energetycznej (na którą składają się m.in. opory toczenia) czy sezonie, dla jakiego zostały zaprojektowane.

Poziom hałasu

Jedną z najważniejszych rzeczy w oponach jest ich poziom hałasu. Głośność wyrażamy w decybelach. Warto tutaj zaznaczyć, że różnica 3dB oznacza dwukrotną różnicę w emitowanym hałasie. Oprócz tej adnotacji umieszczona jest również trzystopniowa skala, według której klasyfikowana jest każda opona – to literka A, B lub C, dzięki której można szybko zorientować się, czy podana wartość oznacza oponę „cichą”, średnią czy „głośną”.

Efektywność energetyczna

W skrócie mówi nam o tym jak dana opona wpływa na zużycie paliwa w naszym samochodzie. Głównym czynnikiem branym pod uwagę są opory toczenia. W etykietach wprowadzonych od maja 2021 efektywność energetyczna określana jest według skali od A do E, a różnice pomiędzy najwyższą a najniższą klasą mogą w praktyce oznaczać nawet ponad 0,5 litra na każde przejechane 100 km. Warto więc zwrócić na to uwagę.

Przyczepność w deszczu

Ten bardzo ważny parametr przekładający się na bezpieczeństwo osób podróżujących pojazdem określa jaką efektywnością cechuje się konkretny model opony podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Tu skala, podobnie jak efektywności energetycznej, obejmuje oceny od A do E, gdzie A to ocena najwyższa, a E oznacza opony radzące sobie najgorzej. To również istotny detal, na który warto zwrócić uwagę, bowiem różnica drogi hamowania pomiędzy skrajnymi ocenami może wynosić prawie 20 metrów.

Podsumowanie

Wymuszenie przez Unię Europejską na producentach stosowania wybranych oznaczeń sprawia, że wybór optymalnego modelu jest łatwiejszy, a sami producenci starają się bardziej dbać o zrównoważenie parametrów swoich produktów – zamiast chwalić się jednym aspektem, muszą dbać o to, by było w miarę zrównoważenie. Z korzyścią dla klientów oczywiście. Warto również nadmienić iż opony premium będą posiadały znacznie lepsze wskaźniki dodatkowo będą one bardzie zrównoważone co jest bardzo ważne w codziennym użytkowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *