DOHC czy SOHC a może OHC
DOHC, SOHC czy OHC oto skróty, które możemy usłyszeć w odniesieniu do naszych samochodów. Co one oznaczają? Ano oznaczają rodzaj konstrukcji rozrządu występującego w naszym aucie. Postaram się przybliżyć wam co one oznaczają.
OHC
Jest to konstrukcja, w której wałek napędzający zawory umieszczony jest bezpośrednio w głowicy silnika. Taki rodzaj układu rozrządu montowany jest w większości współczesnych samochodów. Jest on prosty w obsłudze, zwykle napędzany jest łańcuchem bądź paskiem.

DOHC
Silnik z DOHC charakteryzuje dwoma wałkami rozrządu i jest to powszechnie używana nazwa dla jednostek, w których głowicy pracują dwa wałki rozrządu. Silniki z tym typem rozrządu to jednostki zdecydowanie najwydajniejsze i godne polecenia. Zapewniają o wiele większą moc, przy jednoczesnym mniejszym spalaniu. Silnik DOHC jest wydajny i oszczędny, dlatego cieszy się tak ogromną popularnością wśród producentów aut.
SOHC
Silniki SOHC największą popularnością cieszyły się w latach siedemdziesiątych. Są mniej awaryjne, mocniejsze od OHC, jednak to nie one zrewolucjonizowały rynek. Zaletą układu SOHC jest brak elementów rozrządu jak popychacze i dźwignie zaporowe. Dzięki temu silnik jest zwinny i zapewnia szybkobieżność na poziomie bardzo dobrym.