Mercedes-Benz C 300 e z hybrydowym napędem plug-in pomyślnie przeszedł kontrolę środowiskową 360°
W ocenie cyklu życia hybrydy typu plug-in istotną rolę odgrywają zasoby zużywane podczas produkcji oraz procesy ładowania wysokonapięciowego akumulatora w trakcie eksploatacji. W przypadku Mercedesa C 300 e z hybrydowym napędem plug-in (WLTP: zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone: 0,5-0,7 l/100 km, emisje CO₂ w cyklu mieszanym, ważone: 12-16 g/km, zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone: 17,8-19,8 kWh/100 km) dodatkowe elementy układu napędowego wymagają większego zużycia zasobów materiałowych i energetycznych. Jednak generalny obraz wyłania się dopiero po uwzględnieniu całego cyklu życia samochodu – w fazie eksploatacji C 300 e korzysta bowiem z wysokiej efektywności swojego zelektryfikowanego napędu.
Dane, fakty i liczby: cykl życia hybrydy plug-in C 300 e


Swoją analizę ładowania akumulatora wysokonapięciowego Mercedes-Benz oparł na dwóch różnych źródłach energii: jeden scenariusz bazuje na energii ze źródeł odnawialnych (prąd z elektrowni wodnych), a drugi –
na europejskim miksie energetycznym; do analizy wykorzystano tu oprogramowanie i bazę danych GaBi z 2022 r. (wersja SP2022.01) firmy Sphera Solutions GmbH. Oba scenariusze zakładają przebieg 200 000 km. Rezultat: jeśli do ładowania C 300 e wykorzystywana jest energia odnawialna (energia wodna), emisje CO2 w całym cyklu życia samochodu można zmniejszyć prawie o połowę.
Zwiększony zasięg w trybie elektrycznym, wynikający z zastosowania akumulatora o użytecznej pojemności około 25 kWh, pozwala C 300 e jednorazowo przejechać do 116 km (WLTP) bez używania silnika spalinowego. Elektryczna jednostka generuje moc 95 kW (129 KM).
210 komponentów o łącznej wadze 90,4 kg można wykonać częściowo z materiałów powodujących mniejsze zużycie zasobów (tworzywa sztuczne z recyklingu oraz surowce odnawialne). W Kuppenheim w południowych Niemczech Mercedes-Benz buduje właśnie zakład recyklingu akumulatorów, który pozwoli osiągnąć wskaźnik odzysku przekraczający 96%.


Wszystkie należące do firmy fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz na całym świecie od 2022 r. funkcjonują na zasadzie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla netto.
Od 2021 r. Mercedes-Benz zapewnia Klientom korzystającym z publicznych stacji ładowania Mercedes me Charge zrównoważenie ładowania zieloną energią ze świadectwami pochodzenia. Dotyczy to stacji w Europie, USA i Kanadzie. Po procesie ładowania do sieci trafia ekologiczny prąd w ilości odpowiadającej pobranej wcześniej energii.
Pełne wyniki kontroli środowiskowej 360° Mercedesa C 300 e są dostępne w pliku PDF pod adresem https://group.mercedes-benz.com/documents/sustainability/product/mercedes-benz-environmental-check-mb-c300e.pdf.