Naprawa przebitego koła w rowerze czyli wymiana dętki
Niedzielne popołudnie po pysznym obiadku schodzimy do piwnicy, aby przejechać się na naszym ulubionym rowerze i zauważamy brak powietrza w kole. Mamy weekend więc żaden specjalista nie pracuje. Nie martwcie się. Jest to prosta naprawa i możemy wykonać ją sami.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8787.jpeg?resize=1024%2C768&ssl=1)
Aby wykonać taką naprawę profesjonalnie wypadałoby w swojej sakwie posiadać chociaż łyżkę do opon i jest ona tym bardziej potrzebna im cieńszą mamy oponę. Cienkie opony są bardziej sztywne i ciężej jest je ściągnąć. Komplet metalowych łyżek kosztuje około 20 zł a plastikowe możemy kupić nawet za 5 zł. Warto się w takie wyposażyć, aby takie naprawy robić szybko i sprawnie. Kolejną rzeczą jaką potrzebujemy jest nowa dętka lub zestaw naprawczy. Zarówno jedno jak i drugie kosztuje około 10 zł i jeśli posiadamy rower warto posiadać kilka na wymianę.
Zaczynamy!
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8790.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8791.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8801.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8804.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
Na początek musimy ściągnąć koło. Jeśli nie posiadacie takie stojaka jak ja wystarczy obrócić rower do góry nogami (podstawcie coś pod kierownice i siodełko, aby ich nie zniszczyć). Następnie ściągamy koło. Jeśli uszkodzone jest przednie wystarczy poluzować samozamykacz i wyjąć koło. Jeżeli posiadamy mocowanie starego typu należy użyć klucza zwykle 14. W wypadku koła z tyłu jest troszkę więcej roboty. Na początek poluźniamy samozamykacz. Następnie naciągamy przerzutkę, aby mieć jak najwięcej miejsca i wtedy wyciągamy koło.
Kiedy mamy koło na stole lub podłodze musimy spuścić resztę powietrza o ile jakieś zostało.
W następnym kroku musimy ,,odkleić’’ oponę od rantów obręczy. Chwytamy oponę w obie dłonie i odginamy na zewnątrz.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8808.jpeg?resize=1024%2C768&ssl=1)
Nadszedł moment na użycie łyżek do opon. Jeśli takich nie posiadamy możemy użyć płaskiego śrubokręta, tylko owińmy go wcześniej szmatką, aby nie uszkodzić dętki. Wkładamy łyżkę między oponę a obręcz i wyginamy ją na zewnątrz obręczy. I w tym momencie mamy dwie metody postępowania.
Pierwszą możemy wykorzystać, jeśli posiadamy więcej niż jedną łyżkę, wtedy trzymając odgiętą oponę wkładamy drugą łyżkę obok i wykonujemy taki sam ruch. Wtedy wyciągamy pierwszą i wkładamy dalej aż zdejmiemy całą oponę.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8809.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8810.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8811.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8812.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8814.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
Drugą metodę możemy wykorzystać przy bardziej miękkich oponach lub jeśli mamy tylko jedną łyżkę lub śrubokręt. Po pierwszym odgięciu przeciągamy łyżkę wzdłuż całej obręczy. W tej metodzie musimy uważać, aby nie zniszczyć obręczy i dętki.
Wyciągamy dętkę zaczynając od wentylu. Teraz musimy albo ją naprawić albo wymienić na nową. W naszym wypadku wsadzimy nową. Zaczynamy od włożenia wentylu, Następnie układamy dętkę wewnątrz opony lub jeśli mamy szerszą obręcz możemy ułożyć ją na niej.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8816.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8819.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8820.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8821.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8822.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8823.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8824.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8825.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/08/IMG_8826.jpeg?resize=1290%2C968&ssl=1)
Chwytamy krawędź opony i naciągamy ją na obręcz. Postępujemy tak aż do momentu założenia całej opony na obręcz. Teraz musimy ułożyć oponę i dętkę razem. Pompujemy więc delikatnie koło i ruszając oponą w przód i w tył staramy się jak najlepiej dopasować ją do obręczy. Na koniec pompujemy koło do odpowiedniej wartości.
Gratuluje właśnie naprawiłeś/łaś przebite koło w rowerze.