Regulacja amortyzatorów rowerowych

Zawieszenie w samochodzie regulowane jest już w fabryce i dostosowane jest do masy i rodzaju pojazdu. Niestety w przypadku rowerów nie jest tak kolorowo i domyślne ustawienia są uniwersalne. A co, jeśli ważymy trochę więcej lub mniej niż przeciętnie? Lub jeździmy po mniej uniwersalnym terenie?

Nie martwcie się producenci rowerów zadbali o to abyśmy mogli dostosować ustawienia pod siebie, jednak nie każdy wie, jak to zrobić. W tym poradniku pokażę podstawowe ustawienia na przykładzie przedniego amortyzatora powietrznego oraz amortyzowanej sprężynowej sztycy pod siodełko.

Czego potrzebujemy? Do amortyzatorów sprężynowych z przodu niczego :)do powietrznych wysokociśnieniowej pompki do amortyzatorów a ostatecznie pompki samochodowej. To sztycy natomiast klucza imbus. Wskazana będzie również osoba, do pomocy która pomoże ustalić stopień ugięcia amortyzatora.

Ok zacznijmy od podstawowej zasady, od której oczywiście są odstępstwa i generalnie każdy musi ustawić tak jak jemu jest wygodnie. Podstawowa zasada brzmi, że w momencie jak usiądziemy na rowerze to amortyzator powinien ugiąć się w 1/3 swojego zakresu ruchu. Do tego właśnie potrzebna jest nam druga osoba, aby mogła spojrzeć na nas jak wsiądziemy na rower i określić jak bardzo schował się teleskop.

Oczywiście możemy zrobić to samemu np. używając gumki recepturki. Zakładamy ją na początek amortyzatora wsiadamy na rower zsiadamy i oceniamy stopień ugięcia.

Jeśli ustaliliśmy już stopień ugięcia możemy przejść do regulacji. W amortyzatorach powietrznych pod jedną z nakrętek znajduje się wentyl taki jak w samochodach. Mocujemy do niego specjalną pompkę i za jej pomocą pompujemy bądź spuszczamy powietrze. Możemy również użyć pompki samochodowej jednak wtedy regulacja jest bardzo chaotyczna i najprawdopodobniej będziemy musieli podjąć kilka prób zanim ustalimy prawidłową siłę odbicia.

Jeżeli posiadamy amortyzator sprężynowy wtedy zamiast wentyla będziemy mieli dźwignię regulacyjną. Jednak musimy pamiętać, że w wypadku takich amortyzatorów zakres regulacji jest bardzo wąski i możemy nie mieć możliwości idealnie dopasować amortyzatora pod siebie.

W wypadku amortyzowanych sztyc na samym spodzie sztycy mamy miejsce na klucz imbus za jego pomocą możemy napinać bądź rozluźniać sprężynę wewnątrz sztycy regulując tym samym napięcie amortyzatora.

Jeżeli natomiast posiadamy rower typu full wtedy regulacji możemy dokonać na dwa sposoby. Pierwszy za pomocą nakrętki regulującego wstępne napięcie oraz podobnie jak w przypadku amortyzatorów przednich za pomocą dźwigni bądź pompki.

Gratulacje właśnie dokonałeś/ałaś podstawowej regulacji amortyzatorów w swoim rowerze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *