Jak uniknąć wymiany roweru, czyli czyszczenie i smarowanie

Często myślimy, że nasz rower nadaje się już do wymiany. Jak jedziemy wszystko hałasuje, chrobocze a przełożenia zmieniają się z wyraźnym oporem. Jak nic nasz ukochany rower już się skończył.

Nieprawda! Najczęściej wystarczy wszystko dobrze wyczyścić i nasmarować. Przez lata gromadzący się brud, smar oraz opiłki z zużywających się części sprawiają, że nasz rower przestają prawidłowo działać.

Gruntowne czyszczenie i smarowanie nie jest najprostszą operacją i zajmie chwilkę czasu ale uwierzcie mi efekt może być spektakularny.

Zacznijmy od tego co potrzebujemy nie są to drogie rzeczy, większość z nich powinniśmy posiadać w swoim garażu, a jeśli nie to, jak je zakupimy to wystarczą nam na kilka lat:

  • Najważniejsze to rozkuwacz do łańcucha, jeśli posiadamy stary rower lub kombinerki, jeżeli posiadamy nowszy rower ze spinką.
  • Benzyna ekstrakcyjna albo płyn do czyszczenia łańcuchów
  • Pędzelek
  • Szmatki
  • Olej do łańcucha oraz smar uniwersalny w spray

Pierwszym etapem jest zdjęcie łańcucha z roweru. Jeżeli posiadamy spinkę wystarczy za pomocą kombinerek ją ścisnąć i już mamy łańcuch zdjęty. W przypadku gdy nie posiadamy spinki musimy łańcuch rozkuć. Narzędzie kosztuje około 10 zł wystarczy umieścić w nim łańcuch i za pomocą dźwigni wykonać kilka obrotów. Ważna uwaga! Przed zdjęciem łańcucha zróbcie dokładne zdjęcie jak on przebiega między wszystkimi trybami aby później móc go tak samo założyć.

Gdy mamy już łańcuch na stole musimy umieścić go w jakimś naczyniu może to być nawet przecięta na pół butelka. Następnie zalewamy go benzyną ekstrakcyjną i zostawiamy go na 30m. Po tym czasie za pomocą pędzelka czyścimy go aż będzie się błyszczał. Na koniec tego etapu za pomocą szmatki wycieramy resztki brudu.

Teraz musimy zająć się wyczyszczeniem całego mechanizmy napędowego. Najlepszym rozwiązaniem jest zdjęcie koła i postawienie go na stół. Wtedy za pomocą benzyny z czyszczenia łańcucha za pomocą pędzelka i szmatki czyścimy wszystkie zębatki.

Na koniec etapu czyszczenia musimy zająć się przerzutkami. Postępujemy podobnie jak wcześniej benzyną pędzelkiem i szmatką czyścimy cały mechanizm.

W kolejnym etapie należy sprawdzić, jak działają linki. Gdy wszystko mamy zdjęte. Za pomocą manetek staramy się zmieniać przełożenia. Jeżeli linki w pancerzach chodzą bez oporów wtedy pomijamy ten krok. Jeżeli natomiast czujemy wyraźny opór należy wyczyścić pancerze i nasmarować linki. W wypadku, w którym możemy pozwolić sobie na wyjęcie linek z pancerzy wtedy czyścimy je również za pomocą benzyny. Jeżeli nie możemy tego zrobić wtedy do pancerzy postarajmy się wpsikać trochę wd-40 i poruszać linkami jak najwięcej możemy. Powinno to wystarczyć.

Na koniec musimy złożyć cały zestaw.  Tak jak wcześniej wspomniałem. Na podstawie zdjęcia przekładamy łańcuch przez wszystkie tryby. Teraz zostaje nam tyko wszystko nasmarować. Łańcuch smarujemy za pomocą oliwy do łańcuchów w ostateczności za pomocą oleju silnikowego. Pokrywamy nim każde z ogniwa osobno. Później wielokrotnie obracamy korbą, aby dokładnie rozprowadzić smar. Gdy już to zrobimy za pomocą szmatki wycieramy jego nadmiar. W ostatnim kroku nasmarować musimy przerzutki. Za pomocą smaru w sprayu smarujemy wszystkie kółka, sprężyny oraz wszelkie ruchome elementy.

Gotowe teraz rower powinien działać jak nowy gratuluję !!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *