|

Silnik BMW N47 jednak będziesz miał wydatki

Jak przyjrzymy się ogłoszeniom na znanych portalach aukcyjnych możemy zobaczyć, iż najwięcej samochodów marki BMW z lat 2007-2011 jest z 2-litrowym silnikiem diesla w różnych odmianach mocy od 143 do 204 km. Czy to oznacza, że jest to najlepszy silnik? Niestety nie.

BMW opisywany silnik umieszczało wzdłużnie, co w konsekwencji sprawiło, że rozrząd znajduje się po stronie sprzęgła. Zatem żeby go wymienić, należy wymontować silnik lub skrzynię biegów, a to oznacza, że koszty nie będą niskie. Naprawa wymaga przede wszystkim wyboru odpowiedniego warsztatu. Z zasady wymienia się kompletny rozrząd, a nie tylko łańcuch czy sam napinacz. W skład kompletu wchodzą trzy łańcuchy, cztery ślizgi i dwa napinacze. Jeżeli koła zębate są starte, to oczywiście należy je zastąpić nowymi. Jeśli tego nie zrobimy, to bardzo szybko zniszczą nowy łańcuch.

W tym wszystkim jest jeszcze jeden poważny szkopuł, a mianowicie dolne koło rozrządu, które zostało zintegrowane z wałem korbowym. Jeśli ulegnie wypracowaniu, to mechanik musi rozmontować silnik, wymienić wał korbowy i panewki. Wymianie powinno poddać się również pompę oleju. Objawem zbliżającej się awarii jest przede wszystkim grzechotanie z okolic rozrządu. Zignorowanie problemu może skutkować przeskoczeniem lub zerwaniem łańcucha i w konsekwencji całkowitym zniszczeniem jednostki napędowej.

Koszty

Przy standardowej wymianie łańcucha rozrządu wraz ze ślizgami oraz napinaczem, w wariancie optymistycznym, a więc kiedy użytkownik w porę zauważy „szurające” odgłosy, bez wymiany wału korbowego i pośrednich kół zębatych, to koszt ok. 5 tys. zł, z wykorzystaniem oryginalnych części. Przy zastosowaniu zamienników można ten wydatek obniżyć do ok. 3,8 tys. zł. Ostateczny koszt naprawy mechanik jest w stanie oszacować dopiero po dokładnej weryfikacji, rozbierając napęd rozrządu. To niestety wiąże się z kosztami związanymi z demontażem jednostki napędowej ze skrzynią biegów oraz układu paliwowego z głowicą.

Która wersja silnika N47 jest najbardziej ryzykowna?

Najbardziej narażoną na przyspieszone zużycie napędu rozrządu wersją jest ta o oznaczeniu N47D20A (w niektórych źródłach N47D20). Napędza popularne modele 118d, 120d, 123d, 318d, 320d, 520d, a także BMW X3 czy nowsze X1. Chodzi głównie o silniki generujące 143, 163, 177 i 204 KM mocy. Powszechnie to wersję 177-konną uznaje się za najbardziej ryzykowną.

Czy po zakupie auta wymieniać rozrząd silnika N47?

Mimo wysokich kosztów wymiana łańcucha rozrządu wydaje się więc być uzasadniona. Wcześniej warto jednak zweryfikować pracę napędu rozrządu, w czym pomoże doświadczony mechanik. Przyda się też Historia Pojazdu, która może wskazać taki serwis w niedalekiej przeszłości. Jako że na ogół rozrząd do wymiany nadaje się już przy przebiegu 120–150 tys. km, wielu kierowców próbuje sprzedać auto, kiedy ten kosztowny zabieg nieuchronnie się zbliża. Sprawdzenie ewentualnej wymiany w przeszłości oraz weryfikacja pracy napędu rozrządu przez mechanika, mogą więc pomóc w negocjacji ceny takiego pojazdu. Ostatni moment na jego wymianę pojawia się, kiedy element ten mocno hałasuje. Co jeszcze wymienić po zakupie auta na rynku wtórnym?

Akcja serwisowa dla aut z sinikiem N47

BMW niechętnie informowało o tym swoich klientów, ale koncern podjął też akcję serwisową w celu weryfikacji lub wymiany napędu rozrządu tego silnika. Dlaczego więc nie poinformowano o tym wszystkich właścicieli aut wyposażonych w motor N47? Otóż ze względu na fakt, iż usterka nie zagrażała bezpieczeństwu oraz środowisku. Nie ogłaszał jej więc też UOKiK. Jednak ewentualny fakt przeprowadzenia takiej akcji można sprawdzić poprzez raport VIN.

Podsumowanie

Czy warto zatem kupić BMW z silnikiem N47? Odpowiem jak zwykle to zależy. Ogólnie jest to świetny silnik z wysoką kulturą pracy, niskim spalaniem i niezłymi osiągami. Jednak wadliwy napęd rozrządu zdecydowanie psuje wizerunek tego silnika. Jeśli mamy sprawdzoną historię serwisową lub jeśli założymy iż w skończonym czasie wydamy 5 tys na naprawę wtedy jest to dobry wybór jeśli jednak boimy się takich wydatków lepiej poszukajmy czegoś innego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *