Silnik BMW N55 czyli godny następca legendy

Silnik BMW N55 to sześciocylindrowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowaniem oraz systemem Valvetronic, która zadebiutowała na rynku w 2009 roku. Ten silnik zastąpił popularną jednostkę N54, wprowadzając szereg ulepszeń i innowacji technologicznych. W niniejszym artykule przyjrzymy się historii silnika N55, jego osiągom, awaryjności, występowaniu oraz kosztom obsługi.

Historia

Silnik BMW N55 został opracowany jako następca jednostki N54, która zyskała uznanie dzięki swoim osiągom, jednak nie była wolna od problemów, zwłaszcza w kwestii awaryjności. Głównym celem inżynierów BMW było stworzenie silnika, który zachowa wysoką wydajność, jednocześnie poprawiając niezawodność i redukując emisję spalin. N55 pojawił się na rynku w 2009 roku jako pierwszy sześciocylindrowy silnik BMW z jedną turbosprężarką Twin Scroll, która dzięki swojej konstrukcji gwarantuje szybsze reakcje na gaz i lepsze osiągi. Ponadto, w silniku N55 zastosowano technologię Valvetronic, pozwalającą na precyzyjne sterowanie zaworami dolotowymi, co przekłada się na większą elastyczność pracy silnika oraz niższe zużycie paliwa.

Osiągi

Silnik N55 jest dostępny w różnych wariantach mocy, zależnych od modelu samochodu i rocznika produkcji. Moc seryjna waha się od około 300 do 370 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi od 400 do 500 Nm. N55 oferuje doskonałe osiągi, zarówno pod względem przyspieszenia, jak i elastyczności. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki Twin Scroll, jednostka ta charakteryzuje się minimalnym opóźnieniem turbiny, co przekłada się na szybką reakcję na gaz i płynne przyspieszenia przez cały zakres obrotów. W połączeniu z technologią Valvetronic, silnik N55 jest w stanie osiągać wysoką moc, jednocześnie utrzymując niższe zużycie paliwa i emisję spalin niż jego poprzednik N54.

Awaryjność

Mimo że silnik N55 został zaprojektowany z myślą o poprawie niezawodności w porównaniu do jednostki N54, nie jest on wolny od problemów. Niektóre z najczęściej występujących problemów związanych z silnikiem N55 obejmują:

  • Uszkodzenia pompy wodnej: W przypadku silnika N55, pompa wodna jest elementem, który może ulec uszkodzeniu. W takich sytuacjach, pompa może przestać działać, co prowadzi do przegrzewania się silnika. Zaleca się regularne sprawdzanie stanu pompy wodnej i jej wymianę w razie potrzeby.
  • Wysokie zużycie oleju: Niektóre egzemplarze silnika N55 mogą charakteryzować się wyższym niż przeciętne zużyciem oleju. W takich przypadkach warto sprawdzić szczelność uszczelek oraz stan pierścieni tłokowych. Regularne sprawdzanie poziomu oleju i stosowanie oleju odpowiedniej jakości może również pomóc w utrzymaniu prawidłowego zużycia oleju.
  • Uszkodzenia układu VANOS: Układ regulacji fazy rozrządu, znany jako VANOS, może ulec uszkodzeniu w silnikach N55, co prowadzi do niestabilnej pracy silnika, spadku mocy i błędów diagnostycznych. W przypadku wystąpienia problemów z układem VANOS, zaleca się jego sprawdzenie i ewentualną naprawę lub wymianę.
  • Problemy z turbosprężarką: Chociaż turbosprężarka Twin Scroll jest generalnie niezawodna, w niektórych jednostkach N55 może dochodzić do jej uszkodzeń. Objawami problemów z turbosprężarką są spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz dymienie z układu wydechowego. W takich przypadkach konieczna może być naprawa lub wymiana turbosprężarki.

Występowanie

Silnik N55 został zastosowany w wielu modelach samochodów BMW, zarówno w wersjach coupe, sedan, jak i kabriolet. Jednostka ta pojawiła się w takich modelach, jak:

BMW serii 1 (F20, F21) – M135i, M140i
BMW serii 3 (F30, F31, F34) – 335i, 340i
BMW serii 4 (F32, F33, F36) – 435i, 440i
BMW serii 5 (F10, F11) – 535i
BMW serii 6 (F12, F13) – 640i
BMW serii 7 (F01, F02) – 740i
BMW X3 (F25) – xDrive35i
BMW X4 (F26) – xDrive35i, M40i
BMW X5 (F15) – xDrive35i
BMW X6 (F16) – xDrive35i

Koszty


Koszty obsługi silnika N55 są porównywalne z innymi sześciocylindrowymi jednostkami napędowymi BMW. Poniżej przedstawiamy szacunkowe koszty obsługi niektórych części i usług związanych z utrzymaniem silnika N55:

  • Przeglądy i wymiana oleju: Przeglądy oraz wymiana oleju silnikowego powinny być wykonywane co 10 000 – 15 000 km, a koszt takiej usługi to około 300 – 500 zł, w zależności od warsztatu, rodzaju oleju i filtrów stosowanych w procesie.
  • Wymiana filtrów powietrza, paliwa i kabinowych: Koszt wymiany filtrów wynosi od 100 do 300 zł, w zależności od modelu samochodu, producenta filtrów oraz stawek warsztatu. Wymiana filtrów powinna być wykonywana co 20 000 – 30 000 km.
  • Wymiana płynu chłodzącego: Zaleca się wymianę płynu chłodzącego co 60 000 – 100 000 km, a koszt takiej usługi wynosi od 100 do 300 zł, w zależności od rodzaju płynu oraz stawek warsztatu.
  • Wymiana paska klinowego: Pasek klinowy powinien być wymieniany co 60 000 – 100 000 km, a koszt wymiany wynosi od 300 do 500 zł, w zależności od modelu samochodu oraz stawek warsztatu.
  • Naprawa lub wymiana układu VANOS: Koszt naprawy układu VANOS może wynosić od 1 500 do 3 000 zł, w zależności od skali problemu, części zamiennych oraz stawek warsztatu. W przypadku konieczności wymiany całego układu, koszt może wzrosnąć do 4 000 – 6 000 zł.
  • Wymiana turbosprężarki: Koszt wymiany turbosprężarki w silniku N55 może wynosić od 3 000 do 6 000 zł, w zależności od modelu turbosprężarki oraz stawek warsztatu.

Należy pamiętać, że podane ceny są tylko szacunkowe i mogą się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak lokalizacja, model samochodu, używane części zamiennych czy stawki warsztatu. Aby uzyskać dokładne informacje na temat kosztów obsługi, warto skontaktować się z lokalnym warsztatem lub serwisem autoryzowanym.

Podsumowanie


Silnik BMW N55 jest wydajną i innowacyjną jednostką napędową, która zadebiutowała na rynku w 2009 roku, zastępując popularny silnik N54. Wprowadzając szereg ulepszeń i innowacji technologicznych, N55 oferuje doskonałe osiągi i elastyczność, jednocześnie poprawiając niezawodność

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *