Używana Skoda Fabia MK1 1999-2008
Skoda Fabia pierwszej generacji nie urzeka swoją stylistyką. Nie jest to auto, przy którym serce zabije nam mocniej. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1999 r. Jak na tamte czasy wygląd był raczej odważny jednak nie przeszedł próby czasu. Skodzina natomiast nadrabia praktycznością, ponieważ występuje w 3 różnych wersjach dopasowanych do potrzeb każdego.
Praktyczność
Jak w każdym z opisywanych pojazdów zacznijmy od przydatności. Tutaj Skoda ma kilka asów w rękawie. O ile wersja hatchback nie jest zbyt pakowana bagażnik ma jedynie 260l o tyle wersja kombi ma już 425l a sedan 455l. Po złożeniu siedzeń możemy otrzymać nawet 1225l. Jak na tą klasę auta wynik naprawdę imponujący. Jeśli chodzi o miejsce dla kierowcy i pasażerów to jest całkiem wygodnie. Miejsca jest sporo. Natomiast fotele są płaskie i twarde przez co na dłuższych trasach możemy poczuć dyskomfort.
Kokpit
Wnętrze i kokpit jet wręcz przedpotopowy. Materiały są twarde i słabej jakości. Widać na czym Czesi oszczędzali. Po dużych przebiegach a z takimi będziemy się spotykali w tej generacji. Plastiki zaczynają trzeszczeć a z guzików schodzi farba. Kierownica wydaje się sztuczna i mało przyjemnie leży w dłoni.
Prowadzenie
Samochód prowadzi się całkiem nieźle. Przyjemnie wybiera nierówności, a w awaryjnych sytuacjach pozostaje stabilny. Jednak nie spodziewajmy się cudów. Zawieszenie pracuje głośno co psuje nieco komfort podróżowania.
Silniki
Silników było wiele podstawowa jednostka benzynowa ma 3-cylindrowy silnik o pojemność 1,2 l. Dostępna jest w następujących wariantach mocy: 54, 55, 50, 60, 64 oraz 70 KM. W najsłabszym wariancie auto osiąga ,,setkę’’ w 17,5 s co jest tragicznym wynikiem, a w przypadku topowego robi to w 14,5 s. Najgorszym elementem jest nietrwały łańcuch rozrządu, poza tym żadna z odmiany tego silnika nie może pochwalić się zbyt dobrą dynamikę. Zdecydowanie odradzamy wybór motoru 1,2 l. Polecam benzynowe 1.4 ( 101 km ), oraz benzynowe 1.6. Oba zapewniają przyzwoite osiągi oraz akceptowalne spalanie. Zachowując przy tym niską awaryjność. Na szycie oferty silnikowej są odmiany GTI z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1,8 l. Podstawowy wariant GTI ma 150 KM, a mocniejszy 180 KM. To jednostka, z której można wykrzesać ponad 200 KM bez poważniejszych ingerencji mechanicznych. GTI w zależności od mocy osiąga ,,setkę’’ w 7,5-8,2 s.
Z silników wysokoprężnych polecam warianty 1.9 TDI 101 km oraz sławne ASZ czyli 130 km. Oba charakteryzują się bardzo dobrymi osiągami, niską awaryjnością, przyzwoitym spalaniem. Wadą może być natomiast ich kultura pracy co w połączeniu ze słabym wygłuszeniem może powodować dyskomfort.
Fabi jest bardzo dużo. Był to popularny model na naszym rynku Polecam wybór samochodu z ostatnich roczników. Zwykle będą one najlepiej wyposażone, a może nawet uda nam się zakupić wersję RS.
Zalety
- duża ergonomia
- bardzo dobre silniki VW
- wysoka bezawaryjność
- komfortowe zawieszenie
- mnogość wersji nadwozia
Wady
- głośna praca zawieszenia
- tandetne wnętrze
- duża ilość zajechanych egzemplarzy
- najlepsze wersje silnikowe trudno dostępne