Używany Seat Ibiza 6L 2002-2008

Ibiza jest bliźniakiem Fabii i Polo. Przygotowano ją dla klientów preferujących auta ze sportowym zacięciem. Model zadebiutował w 2002 r. został zbudowany na tej samej płycie podłogowej co wyżej wspomniane Polo i Fabia. Charakterystyczną sylwetkę zaprojektował znany i ceniony Walter de Silva. Szczególnie interesująco wyglądają bardziej sportowe odmiany Cupra oraz Fr szczególnie po Liftingu, który odbył się w 2006 r.

Praktyczność

Biegnąc dalej. Bagażnik Ibizy pomieści 267 l, co jest dobrym wynikiem, jak na tej klasy auto. Po złożeniu asymetrycznych oparć tylnej kanapy kufer można powiększyć do 960 l. Jest to mniej od niektórych konkurentów. Kolejnym niewielkim minusem w stosunku do rynkowych rywali, jest brak występowania wersji z nadwoziem kombi – Fabia może się okazać bardziej praktyczna dla młodej rodziny z dwójką dzieci i psem. Ilość miejsca w kabinie jest satysfakcjonująca, jednak Seat Ibiza III nie jest autem rodzinnym. Z tyłu z łatwością zmieścimy dwójkę średniej wielkości pasażerów. Na szczęście Seat oferował także wersję sedan, czyli model Cordoba, która pod względem ilości przestrzeni czy pojemności bagażnika (aż 485 l), jest znacznie bardziej pojemna.

mat.prasowe

Kokpit

Wnętrze jest nad wyraz ciekawe jak na lata kiedy auto było produkowane. Zegary są czytelne i atrakcyjne szczególnie w wersji FR oraz Cupra. Jeśli posiadamy wersję z automatyczną klimatyzacją. Wtedy cała deska rozdzielcza wygląda nowocześnie, ze sportowym charakterem. W wyposażeniu możemy trafić na „pakiet zimowy” wtedy otrzymamy spryskiwacze reflektorów, podgrzewane siedzenia czy automatyczne wycieraczki. Bardzo ciekawą opcją jest opcjonalna skórzana tapicerka z miłą miękką skórą. Siedzenia są idealnie wyważone między sportowymi, a komfortowymi. Nawet długie trasy nie sprawią problemu. Bardzo dobre wrażenie robi kierownica, która ma dość gruby wieniec i pewnie leży w dłoniach. Trzeba jednak zaznaczyć, że plastiki są przeciętnej jakości. Czasami zdarzają się szumy w kabinie, a niektóre elementy zaczynają trzeszczeć. Przy dużych przebiegach możemy uświadczyć wycierającą się farbę na przełącznikach.

Wygląd zewnętrzny

zewnątrz Ibiza ma dwa oblicza. Pierwsze występujące w zwykłych wersjach. Wtedy charakterystyczny garb i linie nadwozia delikatnie zdradzają charakter auta. Drugie oblicze można ujrzeć w wersjach usportowionych. W nich zmienione zderzaki, progi, dodatkowa lotka czy dedykowane felgi całkowicie zmieniają wygląd auta. Staje się on agresywny bardzo sportowy z charakterem. Mimo upływu prawie 20 lat wygląd nadal jest świeży i atrakcyjny.

Prowadzenie

Zawieszenie Seata jest raczej sztywno zestrojone jednak zachowując sporą dozę komfortu. W wersji Fr jest dodatkowo obniżone i usztywnione. Wtedy samochód jest bardzo twardy. Jadąc po nawierzchni nie grzeszącej jakością możemy odczuć zjawisko wypadania plomb. Ciekawostką jest, to że w wersji Cupra czyli w najbardziej sportowej. Zastosowano progresywny sprężyny. Dzięki temu najbardziej sportowa odmiana jest wygodniejsza od FR jednocześnie prowadząc się jeszcze lepiej. Jeśli już wspomniałem o prowadzeniu to ze wszystkich przedstawionych dzisiaj pojazdów. Ibiza prowadzi się najlepiej szczególnie w wersjach FR i Cupra. Każdy zakręt sprawia przyjemność. Niestety okupione jest to zmniejszonym komfortem. Ale tutaj jest tak zwane coś za coś. Albo komfortowe zawieszenie albo przyjemność i pewność jazdy.

mat.prasowe

Silników w tym modelu było mnóstwo. Jednak interesuje nas tylko kilka z nich. Pierwszym z nich jest 1.4 101 km. Nie oferuje on sportowych osiągów. Jednakże są one wystarczające a niskie spalanie rekompensuje braki w przyśpieszeniu. Najmocniejszymi benzyniakami są legendarne 1.8 T w Fr posiadał 150km w Cuprze 180 km. Jeśli tylko uda wam się taki znaleźć to nie ma się co zastanawiać. Świetne osiągi, niska awaryjność, rozsądne spalanie.

Silników diesla było trochę mniej a polecam tak naprawdę jeden 1.9 TDI. w wersjach mocowych od 101 do 160 km. Napędzały one również odmiany Sport, FR i Cupra. Co ciekawe jednak, w najmocniejszych wersjach 130 i 160-konne turbodiesle bywają mało komfortowe w codziennym użytkowaniu ze względu na słabą trakcję. Po tym jak turbosprężarka wkręci się na obroty i auto dostanie pełną dostępną moc, przednie opony buksują, co utrudnia np. szybkie ruszenie ze świateł na mokrej nawierzchni.

Ibiza jest ogólnie bezawaryjna. Można wspomnieć o szybko wybijających się tuleji przedniego zawieszenia to jeden z najpoważniejszych mankamentów małej hiszpanki. To niestety cena jaką płaci się za eksploatację auta ze sztywnym zawieszeniem na polskich drogach. Podczas oględzin Ibizy warto zwrócić uwagę na rdzę pojawia się najczęściej na dolnych elementach karoserii, jak progi czy nadkola. Korozji ulegały także elementy układu wydechowego.

mat.prasowe

Seat Ibiza III to samochód, który doskonale nadaje dla kierowcy pragnącego poczuć dreszczyk emocji. Jednocześnie duża dostępność części zamiennych, prostota konstrukcji zawieszenia i przede wszystkim sprawdzone podzespoły sprawią, że eksploatacja auta nie będzie droga. Sportowy charakter rzadko spotykany w tej klasie aut oddziela ten samochód od większości propozycji występujących na rynku.

Zalety

  • sportowe nadwozie
  • precyzyjne zawieszenie
  • ciekawe wnętrze
  • legendarne mocne diesle

Wady

  • w zwykłej wersji nieco nudny
  • dużo słabych silników
  • słabe materiały wnętrza
  • twarde zawieszenie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *