Wymiana oleju w motocyklu, skuterze, Quadzie

Jako że sezon mamy już prawie w pełni to zanim wybierzemy się na szosę, należy zadbać o swoje maszyny. W dzisiejszym poradniku przedstawię, jak poradzić sobie z podstawową wymianą/naprawą a mianowicie wymianą oleju w naszych jednośladach. Na początku warto zaznaczyć, iż powinniśmy tą czynność wykonać na początku każdego sezonu. W warsztatach zapłacimy za tą czynność między 100 a 300 zł za samą robociznę. Jednak czynność tą może wykonać każdy w domowym zaciszu a zaoszczędzone pieniążki przeznaczyć np. na paliwo.

Co potrzebujemy

Mimo że jest to prosta czynność to niezbędne jest posiadanie kilku elementów.

– Jeśli posiadamy motocykl to musimy wyposażyć się w podstawkę pod tylne koło lub pomoc drugiej osoby, aby potrzymała maszynę prosto lub jeśli posiadamy pojazd posiadający stopkę centralną wtedy należy ją rozłożyć.

– Wyposażmy się w instrukcję serwisową. Praktycznie do każdego jednośladu znajdziemy taką w intrenecie. W manualu znajdźmy informację jakiego oleju potrzebujemy oraz jaki filtr oleju, dodatkowo sprawdźmy, gdzie mieści się korek spustowy oraz jak sprawdza się poziom oleju. Na sam koniec zakupmy potrzebne nam elementy.

– Niezbędne będą również narzędzia. Najczęściej klucz 17, pojemnik na zużyty olej, lejek, inne klucze potrzebne do ewentualnego odkręcenia owiewki.

Do dzieła

Na początek należy przygotować maszynę. Odpalamy sprzęt i wybieramy się na krótką przejażdżkę, aby olej nabrał odpowiedniej temperatury. Następnie stawiamy nasz motocykl na centralnej nóżce lub stojaku.

Lokalizujemy korek spustowy oleju i odkręcamy go. Najczęściej jest to klucz 17. Czasami musimy odkręcić jakaś osłonę. Na szczęście w wypadku naszego Kymco wszystko widać jak na dłoni.  Przy pozbywaniu się korka oleju uważajmy na samym końcu (olej jest gorący !! ) aby się nie poparzyć i aby dobrze podstawić naczynie aby płyn miał do czego spłynąć. Kiedy ostatnia kropelka wyleci. Montujemy korek na swoje miejsce i szukamy filtra oleju. W naszym skuterze filtr jest zaraz obok. Powinniśmy móc odkręcić go ręką. Taki mały tip jeśli filtr się zapiekł możemy wbić w niego śrubokręt i za niego przekręcić powinno pójść dużo łatwiej. Na koniec przykręcamy nowy filtr.

Nie pozostaje nam nic innego jak uzupełnić olej. Sprawdzamy w instrukcji ile płynu mieści się w naszej maszynie. Tutaj było to równiutko dwa litry. Przez korek wlewu za pomocą lejka wlewamy odpowiednią ilość oleju. Po zakończeniu odpalamy motocykl, aby olej rozprowadził się po układzie. Na koniec sprawdzamy czy poziom oleju jest odpowiedni. W razie potrzeby dolewamy.

Gratulację właśnie wymieniłeś olej i filtr i zakończyłeś tym samym naprawę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *