Zrób to sam: Wymiana pompy wspomagania w Seacie Ibiza 6j, VW Polo 6r, Skoda Fabia II

Dzisiejszy poradnik zacznę od krótkiej historii. Czasami zdarza się, że samo namierzenie awarii bywa bardzo problematyczne. Tak było również tym razem. Pacjentem był Seat Ibiza 6j z 2011 roku trzeba zaznaczyć, iż jest to konstrukcja tożsama z VW Polo 6r jak i Skodzie Fabii 2 generacji. Z tego też powodu awaria jak i jej naprawa będzie taka sama w każdym z tych aut.

Co się działo?

Usterka była bardzo specyficzna a mianowicie. W momencie, gdy podczas jazdy wyłączyliśmy i włączyliśmy samochód, znikało wspomaganie kierownicy. Jednak, gdy wyłączyliśmy pojazd i poczekaliśmy 15 min wszystko samo się naprawiało.

Ścieżka diagnostyczna

Jak wyglądał proces diagnozy? Zaczęło się standardowo od podłączenia interfejsu diagnostycznego. Jedyny błąd jaki został wykazany to brak komunikacji z modułem wspomagania. Pierwsze podejrzenie padło na moduł Gateway, który został zakupiony na podmianę. Okazało się jednak, że w tym pojeździe taki nie istnieje i jest on zintegrowany z całym komputerem BCM. Biorąc pod uwagę, że taki element bardzo rzadko się psuje. Została sprawdzona cała instalacja elektryczna od podmiany akumulatora do wyczyszczenia wszystkich połączeń. Spowodowało to lekką poprawę działania systemu, jednak nie naprawiła problemu. Dlatego ostatecznie wybór padł na wymianę całej pompy wspomagania. Po dostaniu się do niej okazało się, że mechanicznie cała część jest w idealnym stanie, ale po rozebraniu elektroniki dało zauważyć się degradację tych części. Została więc zakupiona nowa pompa po jej wymianie problem ustąpił.

Wymiana pompy

Przejdźmy więc do sedna sprawy, czyli do poradnika jak wymienić pompę wspomagania w Seacie ibiza 6j, VW Polo 6R oraz Skodzie Fabii II. Na początek dodam, że w starszych wersja wyżej wymienionych modeli lub też w większych braciach takich jak Golf czy Octavia, pompa jest taka sama różni się jedynie ilością aktywnych wtyczek lub obsługą konkretnego czujnika skrętu.

Co potrzebujemy:

  • klucz 17
  • śrubokręt torx
  • klucz nasadowy 13
  • pojemnik na płyn
  • lewarek
  • coś do zabezpieczenia kół
  • klucz do kół
  • latarka
  • cierpliwość
  • wolny czas
pompa znajduje się wewnątrz po lewej stronie

Pompa wspomagania znajduje się z przodu z lewej strony w okolicach nadkola.  Dobrze zaczynajmy więc. Na początek zabezpieczmy wszystkie koła, aby uniemożliwić przemieszczanie się pojazdu. Kolejnym krokiem jest podniesienie samochodu oraz zdjęcie koła. W tym momencie ważna uwaga. Jeśli robimy to samodzielnie użyjmy lewarka będącego na standardowym wyposażeniu pojazdu. Jest on najbezpieczniejszy i łatwy w użyciu. Po podniesieniu auta na odpowiednia wysokość. Podłużmy coś zabezpieczającego samochód przed spadnięciem z lewarka. Może to być np. zdjęte koło.

zabezpieczmy auto a najlepiej postawmy go na cegłach albo kobyłkach

Kolejnym krokiem jest odkręcenie kilkunastu śrubek trzymających plastikowe nadkole na swoim miejscu. Jest to zadanie bardzo proste jednak wymagać będzie trochę gimnastyki. Kilka śrubek znajduje się przy płycie zabezpieczającej podwozie, kilka przy zderzaku, reszta we wnęce koła.

Po zdjęciu plastikowej osłony ukaże nam się pompa wspomagania. Trzyma się ona na 3 śrubach, dwóch wężach z płynem do wspomagania oraz 2 lub 3 elektrycznych wtyczkach.

Na początek polecam odkręcenie śrub, umożliwi nam to lekkie opuszczenie pompy co pomoże w zdjęciu węży. Pierwsza ze śrub znajduje się na samym wierzchu i łatwo ją dostrzec. Aby wykręcić kolejne dwie, będziemy musieli położyć się pod samochodem i zaświecić sobie światełkiem, aby je dostrzec. Kilka ruchów grzechotką i wszystkie mocowania mamy odkręcone. Kolejną rzeczą jest pozbycie się węży z płynem hydraulicznym. Na początek podłużmy sobie jakąś miskę lub inne naczynie (może być przecięta butelka po płynie do spryskiwaczy). Następnie mamy dwa węże. Pierwszy z nich przykręcony jest nakrętką 17, drugi natomiast zabezpieczony jest jedynie zaciskową opaską, którą zdejmiemy za pomocą kombinerek. Po spuszczeniu płynu zostaje nam jedynie odpięcie dwóch wtyczek. Pierwszą mniejszą wystarczy jedynie popchnąć, drugą większą, żeby zdjąć należy wyciągnąć od góry zawleczkę. Wszystko co najgorsze mamy już za sobą. Teraz jedynie spiszmy numery naszej pompy. Poszukajmy w Internecie takiej samej regenerowanej. Zamontujmy ją dokładnie w odwrotny sposób jak ją zdejmowaliśmy.

Na sam koniec pozostanie odpowietrzenie układu. Żeby to zrobić należy do zbiorniczka nalać płynu, odpalić auto i kręcić kierownicą powoli z lewa do prawa. Druga osoba niech obserwuje zbiorniczek. Czynność należy powtarzać tak długo aż przestaną wydobywać się bąbelki powietrza.

Gratulacje właśnie sam dokonałeś/dokonałaś naprawy wspomagania w swoim samochodzie.

    1. Nic nie trzeba kodować. Dla pewności można przed wymianą odłączyć akumulator i podłączyć go po wymianie żeby ewentualnie nie pokazał się błąd. Po wymianie wszystko działa prawidłowo nie ma żadnych błędów a w logach wszystkie odczyty są prawidłowe.

    1. Około litra ale on nie wypłynie w całości. Po zamontowaniu pompy trzeba dolewać do zbiorniczka i kręcić kierownicą aż zacznie się odpowietrzać i dolewać do odpowiedniego poziomu. Może to zająć kilka minut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *