1.9 TDI BPX. Najmocniejszy z braci!
W poprzednim artykule opisywaliśmy najpopularniejszy silnik 1.9 TDI czyli wersję ASZ. W tym artykule skupimy się na najmocniejszym bracie czyli na wersji BPX. Większość rzeczy odnosząca się do ASZ ma również zastosowanie w tej wersji.
Jakie są więc różnice ?
- Najważniejszą różnicą jest Turbosprężarka. Mimo iż są bardzo podobne to ta w wersji ARL ma grubszy wałek.
- Inny jest również komputer sterujący pracą silnika
- Zwykle zamontowany jest frontowy intercooler zamiast małego schowanego często w nadkolu. Dzięki czemu silnik jest dużo lepiej chłodzony.
- Różnice były również w wale korbowym jednak od 2002 r. są już takie same.
- Natomiast od wersji ARL różni się głównie tym że IC jest dużo większy i ma wlot i wylot po jednej stronie.
Dzięki temu fabrycznie ten silnik posiada o 30 km większą moc. Większe są też możliwości tuningu jednostki. A przynajmniej tego podstawowego. Stage 1 da nam już okolice 200 – 210 km. Jednak dalsze modyfikacje w obu napędach są takie same. Dlatego jeśli myślimy o dużych zmianach to oba silniki mają dokładnie taki sam potencjał. Jeśli natomiast zależy nam na stockowej jednostce wtedy zdecydowanie lepszym wyborem jest BPX.
BPX występuje również w innych samochodach. Spotkamy go głównie w Seacie Ibizie Cupra 1.9 TDI 6L.
A jak wyglądają koszty utrzymania ? Dokładnie tak samo jak w innych z rodziny 1.9 TDI. Więcej możecie przeczytać tutaj