EA888 bać się czy szukać ?
Silnik 2.0 TSI EA888 to jednostka napędowa, która zasłynęła zarówno ze swojej wydajności, jak i kontrowersji związanych z awaryjnością. Jest to silnik, który przez lata ewoluował, przechodząc przez różne generacje, z których każda przynosiła swoje unikalne cechy i wyzwania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu silnikowi, jego historii, mocnym i słabym stronom, awaryjności i kosztom utrzymania, możliwościom tuningu, występowaniu w różnych modelach samochodów, a na koniec podsumujemy jego ogólną charakterystykę.
Historia silnika
Silnik 2.0 TSI EA888 jest produkowany przez Grupę Volkswagena od 2007 roku. Zastąpił starsze jednostki EA113 i początkowo zasłynął z problemów z awaryjnością, głównie w jednostkach drugiej generacji (Gen.2). Głównym problemem była ogromna konsumpcja oleju, spowodowana niedopracowaną konstrukcją tłoków i pierścieni tłokowych, co prowadziło do zatarcia wielu silników EA888 Gen.2.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2023/07/EA888-3gen.webp?resize=720%2C480&ssl=1)
Jednak historia tej serii jednostek napędowych nie zakończyła się na Gen.3. Grupa Volkswagen wprowadziła kolejne zmiany, tworząc tym samym Gen.3B. Podstawowe założenia nie uległy zmianie – nadal mamy do czynienia z 4-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem, z 4 zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC).
Gen.3B to silnik, który wprowadził wiele innowacji, takich jak chłodzenie cieczą, bezpośrednie wtryskiwanie paliwa i zmienne sterowanie zaworami. Te ulepszenia miały na celu zwiększenie efektywności paliwowej i zmniejszenie emisji, jednocześnie zwiększając moc i moment obrotowy.
Mocne i słabe strony
Silnik 2.0 TSI EA888 jest ceniony za swoją wydajność i elastyczność. W nowszych generacjach, takich jak Gen.3B, wprowadzono wiele ulepszeń, które miały na celu poprawę niezawodności i efektywności.
Mocne strony silnika EA888 obejmują wysoką moc i moment obrotowy, a także elastyczność, dzięki której silnik ten jest w stanie dostarczyć moc na szerokim zakresie obrotów. Dzięki technologii turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku paliwa, silnik ten jest w stanie dostarczyć moc porównywalną z większymi, wolnossącymi jednostkami, jednocześnie oferując lepszą efektywność paliwową.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2023/07/45333003975_6855b97eb9_o.png?resize=360%2C450&ssl=1)
Jednak silnik ten nie jest pozbawiony słabych stron. W przeszłości jednostki EA888 cierpiały na problemy z nadmiernym zużyciem oleju, które w niektórych przypadkach prowadziły do poważnych awarii silnika. Chociaż te problemy zostały w dużej mierze rozwiązane w nowszych generacjach, nadal istnieje ryzyko, że mogą one wystąpić, szczególnie w silnikach, które nie są odpowiednio serwisowane.
Awaryjność i koszty utrzymania
Mimo że nowsze generacje silnika EA888 są znacznie poprawione, nadal pojawiają się pojedyncze sygnały o problemach ze zużyciem oleju. Koszty utrzymania tego silnika mogą być wyższe niż w przypadku innych jednostek, szczególnie jeśli chodzi o wymianę oleju i części, które mogą ulec zużyciu z powodu problemów z konstrukcją.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2023/07/37810943726_239563dcb7_o.png?resize=341%2C372&ssl=1)
W przypadku awarii, koszty naprawy silnika EA888 mogą być wysokie, szczególnie jeśli awaria dotyczy układu turbodoładowania lub układu wtrysku paliwa. Wymiana turbosprężarki lub wtryskiwaczy paliwa może być kosztowna, a w niektórych przypadkach może wymagać demontażu silnika.
Tuning
Silnik 2.0 TSI EA888 jest popularny wśród entuzjastów tuningu dzięki swojej wydajności i elastyczności. Możliwości tuningu obejmują zarówno modyfikacje mechaniczne, jak i oprogramowania, które mogą znacznie zwiększyć moc i moment obrotowy.
Z punktu widzenia mechanicznego, możliwe jest zwiększenie wydajności silnika poprzez instalację większej turbosprężarki, zmianę układu wydechowego, a nawet przeprowadzenie pełnej przebudowy silnika. W przypadku oprogramowania, możliwe jest przeprogramowanie sterownika silnika (ECU) w celu zwiększenia mocy i momentu obrotowego.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2023/07/32373528608_4337ded720_o.png?resize=441%2C460&ssl=1)
Jednak tuning silnika EA888 wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, a nieprawidłowo przeprowadzony tuning może prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenie silnika lub turbosprężarki. Dlatego zawsze zaleca się korzystanie z usług profesjonalnych tunerów i przestrzeganie zaleceń producenta.
Występowanie w samochodach
Silnik 2.0 TSI EA888 można znaleźć w wielu modelach samochodów produkowanych przez Grupę Volkswagena, w tym w Audi, VW, Skoda i Seat. Jest to jednostka napędowa, która jest często wybierana ze względu na swoją wydajność i elastyczność.
W Audi, silnik EA888 jest stosowany w modelach takich jak A3, A4, A5, Q3 i TT. W Volkswagenie, można go znaleźć w modelach takich jak Golf, Passat, Tiguan i Arteon. Skoda używa tego silnika w modelach Octavia i Superb, a Seat w modelach Leon i Ateca.
Podsumowanie
Silnik 2.0 TSI EA888 to jednostka, która przeszła długą drogę od swojego wprowadzenia w 2007 roku. Mimo początkowych problemów z awaryjnością, nowsze generacje tego silnika są znacznie poprawione i oferują dobrą wydajność i elastyczność.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2023/07/31843590581_8c3c743448_o.png?resize=341%2C372&ssl=1)
Jednak, jak każdy silnik, EA888 ma swoje mocne i słabe strony. Jego moc i elastyczność czynią go atrakcyjnym wyborem dla wielu kierowców, ale problemy z nadmiernym zużyciem oleju w niektórych jednostkach mogą prowadzić do poważnych awarii i wysokich kosztów naprawy.
Tuning silnika EA888 oferuje wiele możliwości, ale wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, aby uniknąć potencjalnych problemów. Wreszcie, silnik EA888 jest powszechnie stosowany w wielu modelach samochodów produkowanych przez Grupę Volkswagena, co świadczy o jego uniwersalności i wszechstronności.
Podsumowując, silnik 2.0 TSI EA888 to potężna jednostka napędowa, która oferuje wiele zalet, ale wymaga odpowiedniego serwisowania i utrzymania, aby zapewnić długotrwałą i niezawodną pracę.
Bardzo dziękuje za przydatny artykuł !