Jak wymienić oponę w rowerze
Tak jak i w naszych samochodach tak i w rowerach należy wymieniać opony. Nie tylko wtedy, kiedy są ,,łyse’’ ale też wtedy, kiedy są stare bądź spękane. Możemy je również wymienić, jeśli chcemy zmienić zachowanie naszego jednośladu. Opony szersze lepsze są w teren. Opony cieniutkie bez bieżnika dużo lepiej sprawdzą się na asfalcie.
Aby wykonać taką zabieg profesjonalnie wypadałoby w swojej sakwie posiadać chociaż łyżkę do opon i jest ona tym bardziej potrzebna im cieńszą mamy oponę. Cienkie opony są bardziej sztywne i ciężej jest je ściągnąć. Komplet metalowych łyżek kosztuje około 20 zł a plastikowe możemy kupić nawet za 5 zł. Warto się w takie wyposażyć, aby takie naprawy robić szybko i sprawnie. Kolejną rzeczą jaką potrzebujemy to nowa opona, którą musimy dobrać odpowiednio do naszego roweru.
Zaczynamy!
Na początek musimy ściągnąć koło. Jeśli nie posiadacie takie stojaka jak ja wystarczy obrócić rower do góry nogami (podstawcie coś pod kierownice i siodełko, aby ich nie zniszczyć). Następnie ściągamy koło. Jeśli uszkodzone jest przednie wystarczy poluzować samozamykacz i wyjąć koło. Jeżeli posiadamy mocowanie starego typu należy użyć klucza zwykle 14. W wypadku koła z tyłu jest troszkę więcej roboty. Na początek poluźniamy samozamykacz. Następnie naciągamy przerzutkę, aby mieć jak najwięcej miejsca i wtedy wyciągamy koło.
Kiedy mamy koło na stole lub podłodze musimy spuścić powietrze z dętki aby to zrobić należy wcisnąć bolec wewnątrz wentylu jeśli posiadamy typ samochodowy lub odkręcić i przycisnąć jeśli posiadamy taki typu presta.
W następnym kroku musimy ,,odkleić’’ oponę od rantów obręczy. Chwytamy oponę w obie dłonie i odginamy na zewnątrz.
Nadszedł moment na użycie łyżek do opon. Jeśli takich nie posiadamy możemy użyć płaskiego śrubokręta, tylko owińmy go wcześniej szmatką, aby nie uszkodzić dętki. Wkładamy łyżkę między oponę a obręcz i wyginamy ją na zewnątrz obręczy. I w tym momencie mamy dwie metody postępowania.
Pierwszą możemy wykorzystać, jeśli posiadamy więcej niż jedną łyżkę, wtedy trzymając odgiętą oponę wkładamy drugą łyżkę obok i wykonujemy taki sam ruch. Wtedy wyciągamy pierwszą i wkładamy dalej aż zdejmiemy całą oponę.
Drugą metodę możemy wykorzystać przy bardziej miękkich oponach lub jeśli mamy tylko jedną łyżkę lub śrubokręt. Po pierwszym odgięciu przeciągamy łyżkę wzdłuż całej obręczy. W tej metodzie musimy uważać, aby nie zniszczyć obręczy i dętki.
Wyciągamy dętkę zaczynając od wentylu. Następnie ściągamy oponę i zakładamy nową w sposób odwrotny, pilnując jednak jednej ważnej rzeczy a mianowicie kierunku rotacji koła. Na większości opon napisane jest w którą stronę obraca się koło. Musimy przymierzyć koło do roweru, aby prawidłowo zamontować oponę. W kolejnym kroku wkładamy dętkę zaczynając od włożenia wentylu, Następnie układamy dętkę wewnątrz opony lub jeśli mamy szerszą obręcz możemy ułożyć ją na niej.
Chwytamy krawędź opony i naciągamy ją na obręcz. Postępujemy tak aż do momentu założenia całej opony na obręcz. Teraz musimy ułożyć oponę i dętkę razem. Pompujemy więc delikatnie koło i ruszając oponą w przód i w tył staramy się jak najlepiej dopasować ją do obręczy. Na koniec pompujemy koło do odpowiedniej wartości.
Ps jeżeli po napompowaniu koła i zakręceniu zaobserwujemy, że opona bije. Możemy wykorzystać patent wulkanizatorów. Spuszczamy powietrze bierzemy wodę z płynem do naczyń w proporcji 1:1, następnie za pomocą pędzelka smarujemy krawędź obręczy oraz opony. Teraz pozostaje nam już tylko pompować koło i nasłuchiwać charakterystycznych pyknięć wpadania opony na rant felgi.
Gratuluje właśnie wymieniłeś oponę w swoim rowerze!