NessoBus nowy autobus wodorowy z Polski.
NessoBus jest nowym zeroemisyjny autobusem stworzonym w Polsce a dokładniej w Świdniku a ma być przeznaczony do przewozu osób w transporcie miejskim.
Stworzyli go Polscy inżynierowe we współpracy z partnerami z całego świata. Mierzy 12 m długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton. Autobus pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 osób na miejscach siedzących. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive.
Zaprezentowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK autobus NesoBus, napędzany jest zielonym wodorem, nie emituje spalin i dodatkowo oczyszcza powietrze. Jak mówią jego twórcy, jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast. Autobus podczas jazdy likwiduje emisję trujących substancji, takich jak CO2, tlenki azotu czy drobne pyły PM 2,5.
![](https://i0.wp.com/autoserializacja.pl/wp-content/uploads/2022/05/bus.jpeg?resize=815%2C670&ssl=1)
Zasilany wodorem NesoBus jest autobusem elektrycznym. Ogniwo wodorowe wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru, który napędza silniki elektryczne zainstalowana w piastach tylnej osi. Jak to działa? Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza (tlen jest oczyszczany przez specjalne filtry) i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Woda jest w pełni destylowana.
Przedrostek „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Zbiorniki wodoru mają pojemność 37,5 kg. Jak zapowiadają konstruktorzy, zasięg autobusu wynosi do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii, jak to się ma w przypadku typowych autobusów elektrycznych. Średnie zużycie wodoru wynosi około 8 kg na 100 km. Ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Twórcy podkreślają, że konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Takie założenie umożliwiło instalację zbiorników na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększenie zasięgu pojazdu. Budowa jest modułowa, a to pozwala dopasowanie autobusu do potrzeb konkretnych miast i instalacji zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.
NesoBus ma powstawać w Polsce, a dokładnie w budowanej fabryce, na której lokalizację wybrano Świdnik. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok. Z zapowiedzi twórców wynika, że rocznie będzie tam budowanych ponad 100 autobusów. NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację dla tego typu pojazdu.