Peugeot 107 (2005-2014)

mat.prasowe

Peugeot 107 jest autem pełnym kompromisów. Razem ze swoim bliźniakiem Toyotą Aygo uważane są za namiastki samochodów. Trudno się jednak nie zgodzić z faktem iż są to auta, których utrzymanie może kosztować najmniej biorąc pod uwagę konkurencję w tym segmencie. W momencie premiery samochody zrobiły niemałe zamieszanie. Jako najmniejsze z produkowanych do tej pory aut oferowało dwie pary drzwi.

Praktyczność

Pod tym względem Peugeot jest prawdziwym mistrzem. Z uwagi na gabaryty (długość auta do jedynie 344 cm). Jest to auto 4 osobowe. Zaskoczeniem jest to, iż z przodu uświadczymy naprawdę sporo miejsca. Pasażer z kierowcą nie będą narzekali na brak miejsca. Pasażerowie na tylnej kanapie będą cierpieć katusze. Przestrzeni tam jest tylko tyle ile jest to niezbędne. Bagażnik również jest skromy i wynosi jedynie 139l. Przez jego kształt bardziej przypomina schowek a nie kufer z prawdziwego zdarzenia. Trzeba pamiętać o tym, że nie wszystkie egzemplarze posiadają dzieloną kanapę. W wypadku tak małego bagażnika warto zadbać aby taką funkcję posiadał.

Wnętrze

mat.prasowe

Deska rozdzielcza powinna spodobać się piękniejszej części społeczeństwa. Wszędzie znajdziemy krągłości. Uwagę przykuwa okrągły prędkościomierz a nad nim malutki obrotomierz. Ten gadżet nie występuje jednak we wszystkich egzemplarzach, podobnie jak… zamykany przedni schowek (zamiast niego – wnęka). Oszczędności widać też na osobnych przyciskach uchylania szyb (kierowca musi się nachylić, by otworzyć szybę pasażera), połaciach nieosłoniętej blachy na drzwiach, czy też nieprzyjemnych w dotyku, twardych tworzywach. Zadbano na szczęście o przyzwoity montaż, zaś ciekawa stylizacja nie pokłóciła się z ergonomią i czytelnością.

Silniki

Silniki są tylko dwa. Pierwszy to benzynowe 1.0 posiadające 68 km. Drugi to turbodiesel 1.4HDI o mocy 54 km. Dużo większą popularnością cieszy się ten pierwszy. Chętnie wkręca się na obroty, mało pali i przyśpiesza całkiem żwawo. Z uwagi na brak hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, instalacja gazowa raczej nie wchodzi w grę. Ekstremalnie uproszczony turbodiesel pali jeszcze mniej, lecz trochę brakuje mu mocy. Punktuje za to kulturą pracy, gdyż jest to już konstrukcja 4-cylindrowa.

mat.prasowe

Prowadzenie

107 prowadzi się pewnie. Zawieszenie jest raczej sztywne. Auto ma wystarczajaco mocy do poruszania się po mieście, natomiast w trasie może zabraknąć nam mocy. Kolejną przeszkodą mogą być niezbyt wygodne fotele.

mat.prasowe

Awaryjność

W dieslu spotkamy te same problemy co u większych braci, a mianowicie wycierające się podkładki pod wtryskiwaczami. Gdy poczujemy zapach spalin warto je wymienić na nowe. W sytuacji gdy auto było używane w mieście szybko zużywa się sprzęgło i proste elementy zawieszenia. Szerokim łukiem omijajmy również wersje z automatami. Są awaryjne, pogarszają osiągi i są trudne w serwisowaniu.

Podsumowanie

Peugeot 107 powinien spodobać się osobom poszukującym taniego, prostego, młodego nie sprawiającego problemów samochodu. Eksploatacja i naprawy kosztują grosze, podobnie jak paliwo i ubezpieczenie (zwłaszcza litrowego silnika benzynowego). Auto ma jednak swoje mankamenty. Wszechogarniające oszczędności powodują, że 107 wydaje się trochę tandetny, a mała ilość miejsca może wywołać klaustrofobię. Jeśli jednak nam to nie przeszkadza to szczerze polecam.

Zalety

  • idealny do poruszania się po mieście
  • atrakcyjny wygląd
  • tani w eksploatacji

Wady

  • zbyt słabe silniki
  • mały bagażnik
  • miejsce tylko dla 4 osób

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *