Używana Toyota Yaris II (2005-2011)

mat.prasowe

Toyota Yaris II nie do końca wie w której klasie jest. Jego starszy brat był w klasie A. Ten jest już w klasie B jednak jest na tyle mały bardziej pasowałoby zaklasyfikować go razem z bratem. Ciekawostką może być fakt, że rozstaw osi jest tylko o 1 cm mniejszy niż w Fabii 3 generacji. Dzięki tym zabiegom w środku jest zaskakująco dużo miejsca.

mat.prasowe

Funkcjonalność

W Toyocie jest sporo miejsca ale tylko wtedy jeśli przyjmiemy założenie, że to auto jest 4 osobowe. W innym wypadku nieprzyjemnie się zaskoczymy. Przez skromne wyprofilowanie boczków oraz, to że siedzisko jest bardzo krótkie Yaris będzie nadawał się jedynie na krótkie podróże. Bagażnik Yarisa jest przede wszystkim krótki, ale za to głęboki, a przez to całkiem pojemny (270 l). By go powiększyć, można albo przesunąć całą kanapę, albo złożyć jej oparcia, tworząc przestrzeń o pojemności 1085 l. Równa będzie jednak wyłącznie dzięki umieszczeniu podłogi w górnym położeniu i zastosowaniu dedykowanych podstawek (opcja w wybranych egzemplarzach).

mat.prasowe

Wnętrze

Mimo małych gabarytów wsiadając do auta możemy poczuć się jak w vanie. Siedzimy wysoko. Boczki drzwi pociągnięte są w górę, a rozlokowanie przełączników jest bardzo ergonomiczne. Gdzie nie spojrzymy mamy do dyspozycji schowki. Jeden znajdziemy nawet za kierownicą w miejscu gdzie inne samochody mają licznik. Ten umieszczony jest na środku konsoli środkowej, a na dodatek jest cyfrowy. Materiały we wnętrzu są słabej jakości, po latach widać jak marnieją(objawia się to licznymi rysami). Lepiej wygląda ich spasowanie. Nawet podczas jazdy po dziurach nic nie powinno trzeszczeć.

mat.prasowe

Prowadzenie

mat.prasowe

Silniki

Podstawowym silnikiem jest trzycylindrowe 1.0 z Toyoty Aygo. 69 KM w aucie, które waży ponad tonę to zdecydowanie za mało, mimo iż potrafi on być oszczędny (ok. 6 l/100 km w cyklu mieszanym). Dużo lepszym wyborem jest 1.3, występujący w dwóch wersjach – VVT-i (87 KM) i Dual VVT-i o mocy 99/101 KM (także jako 1.33) – te drugie występowały po liftingu. Obie wersje są raczej mało awaryjne.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne to mamy 1.4 D-4D/90 KM. To prosta jednostka bez dwumasowego koła zamachowego i, przynajmniej do 2008 r., bez filtra DPF. Sporadycznie na rynku wtórnym da się trafić Yarisa TS, rozwijającego 133 KM z wolnossącej jednostki 1.8 VVT-i.

mat.prasowe

Awaryjność

Silnik 1.33 Dual VVT-i ma problem osadzającego się w głowicy nagaru, w wyniku którego nie domykają się zawory i silnik zaczyna tracić kompresję. Naprawa jest dosyć prosta. Pokazywaliśmy jak to zrobić samemu. Jeśli silnik 1.0 był mocno eksploatowany mógł zacząć pobierać olej. Uważać musimy również na skrzynię biegów. Zarówno te ręczne jak i automatyczne. Nie trwały jest również lakier. Warto zastosować np ceramikę do jego zabezpieczenia. Podczas zakupu zwróćmy również uwagę na rdzę. Może się ona pojawić w okolicach klapy, progów i maski.

mat.prasowe

Podsumowanie

Toyota Yaris jest bardzo dobrym przykładem auta do 10 tys zł. Jest pakowny, duży jeśli przyjmiemy, że jest w klasie A. Stosunkowo bez awaryjny, jednak jeździ się nim przyjemnie jedynie po mieście. Na trasie dadzą o sobie znać fotele jak i niezbyt komfortowe zawieszenie. Samochód zużywa niewielkie ilości paliwa, a serwisowanie nie powinno być drogie. Jeśli więc szukacie auta do miasta to można go szczerze polecić.

Zalety

  • przesuwana kanapa
  • ergonomiczne wnętrze
  • tani w eksploatacji

Wady

  • niewygodne fotele
  • słabe wygłuszenie
  • słaba jakoś materiałów wnętrza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *