Używane BMW Serii 3 F30

Wielu kierowców marzy o debiutującym w 2011 roku BMW F30. Ta efektowna i produkowana do ubiegłego roku generacja trójki była jednak dość droga. Sytuacja zaczyna ulegać jednak zmianie. Od dekad seria 3 jest jednym z filarów koncernu BMW. Z generacji na generację to auto klasy średniej staje się coraz większe, bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i lepiej wyposażone. Z technicznego punktu widzenia seria 3 F30 jest krokiem do przodu względem modelu E90. Optymalizacjami budowy zbito masę własną o 40 kg, użyto wyłącznie turbodoładowanych silników, a by ułatwić klientowi skonfigurowanie auta przy zachowaniu jego rozsądnej ceny, wprowadzono linie wyposażeniowe Modern, Luxury i Sport. Standardem stał się pozbawiony nawigacji system iDrive, a na listę opcji trafiły wyświetlacz head-up, system rozpoznawania znaków czy poprawiający osiągi i zmniejszający zużycie paliwa ośmiobiegowy automat ZF 8HP. Najprzyjemniejsze w prowadzeniu są oczywiście wersje wyposażone w duże felgi, niskoprofilowe ogumienie oraz pakiet M z adaptacyjnym zawieszeniem. Najbardziej wymagający mogli dobrać jeszcze bardziej wyrafinowane akcesoria z katalogu M Performance. Za to wszystko BMW żądało dodatkowych pieniędzy, co znajduje odzwierciedlenie w cenach używanych egzemplarzy.

Wnętrze i praktyczność BMW F30

Wszystkie modele BMW F30 mają taką samą architekturę kokpitu, której ergonomia jest wzorowa. Fani marki narzekają czasami na materiały użyte do wykończenia wnętrza (zdarzają się przetarcia tapicerki), generujące szumy powietrza uszczelki przednich drzwi czy trzeszczące pod naciskiem palca plastiki wokół panelu sterującego klimatyzacją. Cechą, a nie usterką są też wibracje towarzyszące uruchamianiu i gaszeniu oferowanego od 2015 roku silnika 1.5 R3 (wersja 316i).

Połowę oferty na rynku wtórnym stanowi praktyczna seria 3 Touring (F31) z bagażnikiem o pojemności 495–1500 l. Uzupełnieniem podstawowej oferty była przeciętnie sprzedająca się, ale praktyczna i przestronna seria 3 Gran Turismo (F34), czyli liftback o cechach minivana (wyżej poprowadzona linia dachu, zwiększony rozstaw osi). Po raz pierwszy w historii coupé oraz cabrio trafiły do salonów jako seria 4 (odpowiednio F32 i F33). Dodatkiem do nich był usportowiony liftback – BMW 4 Gran Coupé (F36).

Dostępne silniki BMW F30

BMW F30 oferowało wybór silników, które były wyłącznie turbodoładowane. Do liftingu (2015 r.) BMW stosowało jednostki o kodach rozpoczynających się literą N: N13 (1.6, opracowany z PSA, znany tam jako THP; 136/170 KM), N20 (2.0 o pojemności 1997 cm³; 184/245 KM) i N55 (3.0 R6/306 KM), który posłużył też jako wzorzec do opracowania topowego BMW M3 (dzięki układowi biturbo rozwijał tam 431/450/460 KM).

Po liftingu, „zwyczajne” silniki zastąpiono konstrukcjami z serii B, czyli 4-cylindrowym 2.0 (B48, 1998 cm³; 184-252 KM), 6-cylindrowym 3.0 (B58; 326 KM) i sensacyjnym, bo 3-cylindrowym 1.5 o mocy 136 KM.

Z turbodieslami jest łatwiej, bo prawie wszystkie to „2-litrówki”, tyle że również z dwóch rodzin: N47 (116-218 KM) i wprowadzonej po modernizacji B47 (116-224 KM). Gamę wieńczy 3-litrowy R6 rozwijający 258 lub 313 KM. Tylko one, wraz z najmocniejszym M3 CS, seryjnie łączyły się z automatycznymi skrzyniami biegów. W pozostałych BMW oferowało wybór pomiędzy 6-stopniową przekładnią manualną albo 8-biegową automatyczną (7-biegową w pozostałych M3).

Oznaczenia „Twin Power Turbo” posiadają wszystkie silniki w BMW F30. Określa ono nie tyle obecność dwóch turbosprężarek (choć może), co współpracę turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Awaryjność

BMW serii 3 F30/F31 to auto skonstruowane w oparciu o nowe europejskie dyrektywy. Wszystkie jednostki są doładowane za pomocą turbosprężarki. Wszystkie silniki benzynowe wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa. Jednostki napędowe mają po cztery lub sześć cylindrów, wyjątkiem jest model 318i, który ma ich tylko trzy.

W kwestii jednostek benzynowych nie ma tutaj tzw. „pewniaków”. Na pewno warto podejść z większą ostrożnością do silnika N20 (320i oraz 328i), gdzie mogą wystąpić problemy z pompą olejową. Dlatego lepiej zainteresować się poliftową wersją 320i, 330i z jednostką B48, która powinna być mniej narażona na awarię oraz według niektórych pomiarów jest bardziej oszczędna.

Diesle 4-cylidrowe (N47) cały czas mogą mieć problem znany z poprzednika E90 w postaci kłopotliwego napinacza rozrządu. Pomimo tego jednostki wysokoprężne to w miarę znane konstrukcje, które przeszły kilka zmian mających m.in. na celu podniesienie mocy.

Pomimo rewolucji silnikowej sama idea tworzenia kultowej serii 3 nie zmieniała się. BMW F30 to cały czas samochód zorientowany na dostarczanie przyjemności z jazdy. Jak w przypadku poprzedników projekt wnętrza jest bardzo przemyślany, lecz miejsca, szczególnie na tylnej kanapie mogłoby być trochę więcej.

Koszty utrzymania

Koszty utrzymania BMW F30 mogą być różne w zależności od wybranej wersji silnikowej i stopnia wyposażenia. W przypadku silników benzynowych, warto zwrócić uwagę na model 320i z dynamicznym silnikiem o mocy 184 KM, który ma deklarowane spalanie na poziomie 6,3 l/100 km. Z kolei wydajne, 4-cylindrowe silniki diesla o oznaczeniu 318d i 320d cieszą się na polskim rynku największą popularnością. Producent deklaruje dla nich bardzo niskie spalanie na poziomie 4,5 l/100 km.

Co do kosztów serwisowych, warto zwrócić uwagę na kilka potencjalnych problemów, które mogą wymagać naprawy. W niektórych egzemplarzach sprzed liftingu mogą występować problemy ze wspomaganiem kierownicy. W przypadku niektórych aut z 2018 roku stwierdzono problemy z czujnikiem wału korbowego, przez co auto przechodziło w awaryjny tryb pracy. Przeprowadzono również akcję serwisową samochodów wyprodukowanych w okresie od 1 lutego do 30 czerwca 2013 r. z powodu zbyt luźnych śrub mocujących tarczę dociskową sprzęgła, co utrudniało zmianę przełożeń. Problem z pompą paliwa może spowodować wyłączenie silnika w samochodach wyprodukowanych między 1 września 2013 a 30 kwietnia 2014. Wreszcie, zdarzały się przypadki nieszczelnych chłodnic EGR do samochodów wyprodukowanych w okresie od 19 września 2015 do 22 listopada 2017.

Ceny aut z początku produkcji, z podstawowym wyposażeniem i bazową jednostką benzynową rozpoczynają się od około 50 tys. zł. Polecana, poliftingowa wersja z 2-litrowym dieslem 320d, z bogatym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów to natomiast wydatek rzędu 80-90 tys. zł.

Prowadzenie

Wielu kierowców marzy o debiutującym w 2011 roku BMW F30. Ta efektowna i produkowana do ubiegłego roku generacja trójki była jednak dość droga. Sytuacja zaczyna ulegać jednak zmianie. Od dekad seria 3 jest jednym z filarów koncernu BMW. Z generacji na generację to auto klasy średniej staje się coraz większe, bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i lepiej wyposażone.

Z technicznego punktu widzenia seria 3 F30 jest krokiem do przodu względem modelu E90. Optymalizacjami budowy zbito masę własną o 40 kg, użyto wyłącznie turbodoładowanych silników, a by ułatwić klientowi skonfigurowanie auta przy zachowaniu jego rozsądnej ceny, wprowadzono linie wyposażeniowe Modern, Luxury i Sport. Standardem stał się pozbawiony nawigacji system iDrive, a na listę opcji trafiły wyświetlacz head-up, system rozpoznawania znaków czy poprawiający osiągi i zmniejszający zużycie paliwa ośmiobiegowy automat ZF 8HP. Najprzyjemniejsze w prowadzeniu są oczywiście wersje wyposażone w duże felgi, niskoprofilowe ogumienie oraz pakiet M z adaptacyjnym zawieszeniem. Najbardziej wymagający mogli dobrać jeszcze bardziej wyrafinowane akcesoria z katalogu M Performance. Za to wszystko BMW żądało dodatkowych pieniędzy, co znajduje odzwierciedlenie w cenach używanych egzemplarzy.

Mocne i słabe strony

BMW F30 to samochód, który zdecydowanie skupia się na dostarczaniu przyjemności z jazdy. Projekt wnętrza jest bardzo przemyślany, choć miejsca, szczególnie na tylnej kanapie, mogłoby być trochę więcej. W 2015 roku miał miejsce symboliczny facelifting, który zauważalne zmiany poczynił w gamie silnikowej. Obok klasycznego „manuala” zadebiutowała nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów firmy ZF, która jest godna polecenia i dobrze się spisuje.

Moc w szóstej generacji serii 3 może być przekazywana na tylną oś lub na cztery koła (xDrive). Samochód w prowadzeniu jest precyzyjny, lecz mimo wszystko BMW F30 stało się trochę bardziej komputerowe za sprawą trybów jazdy oraz systemów bezpieczeństwa.

Wśród mocnych stron BMW F30 można wymienić:

  1. Przyjemność z jazdy: BMW F30 jest zorientowane na dostarczanie przyjemności z jazdy, co jest jednym z głównych atutów tego modelu.
  2. Przemyślany projekt wnętrza: Projekt wnętrza jest bardzo przemyślany, co przekłada się na komfort użytkowania.
  3. Nowoczesne rozwiązania technologiczne: BMW F30 wprowadza wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów firmy ZF.

Wśród słabych stron BMW F30 można wymienić:

  1. Brak miejsca na tylnej kanapie: Miejsca, szczególnie na tylnej kanapie, mogłoby być trochę więcej.
  2. Komputerowe prowadzenie: Mimo precyzyjnego prowadzenia, BMW F30 stało się trochę bardziej komputerowe za sprawą trybów jazdy oraz systemów bezpieczeństwa.
  3. Potencjalne problemy z silnikami: W przypadku niektórych silników, takich jak N20 (320i oraz 328i), mogą wystąpić problemy z pompą olejową.

Podsumowanie

BMW Serii 3 F30 to samochód, który jest bardzo dobrze zbudowany i ma wysoką jakość wykonania. Wnętrze jest eleganckie i funkcjonalne, a materiały użyte do jego wykończenia są wysokiej jakości.

Pod względem technicznym, BMW F30 jest wyposażone w silniki, które są zarówno wydajne, jak i ekonomiczne. Wersje benzynowe i diesla są dostępne, a także wersje z napędem na cztery koła.

Jednak, jak każdy używany samochód, BMW F30 ma swoje wady. Niektóre z nich to problemy z elektroniką, takie jak awarie czujników parkowania, problemy z systemem start/stop i awarie systemu nawigacji.

Podsumowując, BMW Serii 3 F30 to solidny i niezawodny samochód, który oferuje dobre osiągi i komfort jazdy. Jednak, jak każdy używany samochód, ma swoje wady i potencjalne problemy, które powinny być brane pod uwagę przed zakupem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *