Najlepsze samochody do 10 tys zł. Ostateczne starcie.
W wielu wcześniejszych artykułach przedstawiałem najlepsze propozycje aut w poszczególnych segmentach. W tym ostatecznym postaram się wybrać po dwie najlepsze propozycje z każdego z nich. Wybór nie jest prosty, ponieważ już w momencie tworzenia poszczególnych rankingów wybierałem tylko te najlepsze oferty jakie możemy aktualnie znaleźć na Polskim rynku. Może na początku przypomnę jakimi kryteriami kierowałem się przy wyborze:
- Cena około 10 tys zł (wiadomo można kupić dany model taniej jak i dużo drożej, jednak sporo ofert mieści się w okolicach tej ceny)
- Bogate wyposażenia
- Dobre własności jezdne
- Przestronność i wygoda.
Segment A
Znajdują się tu autka najmniejsze, w który moc nie jest najważniejsza a liczy się praktyczność i niskie koszty eksploatacji (po więcej zapraszam do zestawienia).
Zwycięzcą w tej klasie jest Mini Cooper za swoje ponadprzeciętne właściwości jezdne, nawiązanie do klasyki oraz niebagatelny wygląd. Zaraz za nim uplasował się Renault Twingo za swoją praktyczność, pomysłowość i przyjemność z jazdy. A teraz czas na krótkie przedstawienie obu laureatów.
MINI R50-R53 (2000-2006)

Mini Cooper R50 jest wskrzeszonym legendarnym autem brytyjskiej marki. Jednak tym razem odbyło się to pod egidą BMW, które zakupiło cały koncern. Ten model jest pełen kontrowersji, z jednej strony znajdziemy tu nowoczesną technologię od Bawarczyków, z drugiej mnóstwo smaczków od Brytyjczyków wraz z zaszłościami z przeszłości np. w niektórych egzemplarzach wajcha od otwierania maski znajduje się po stronie pasażera. Kierowcy zwykle są podzieleni na dwa obozy. Jedni nie chcą słyszeć o Mini, pozostałym współczesny klasyk się podoba. Pokonanie za jego kierownicą kilku kilometrów zwykle jest w stanie przypieczętować decyzję o zakupie. Nawet 90-konny Mini One zapewnia gokartową radość z jazdy. Równie bezpośrednim układem kierowniczym, świetnie zestrojonym zawieszeniem z wielowahaczową tylną osią czy podatnością na tuning może poszczycić się niewiele aut.
Renault Twingo 2007-2014

Kiedyś Renault reklamował Twingo jakie mało autko dla młodych ludzi. Jak się później okazało trafiało ono zarówno do starszych jak i młodszych. Z tego względu kolejny model musiał stać się bardziej uniwersalny. Tak też się stało. Po latach możemy trafić na egzemplarze wyposażone w unikalne rzeczy skierowane do konkretnej grupy odbiorców np. pakiet makeup dla kobiet. Sport i RS dla poszukujących wrażeń. Czy Audio Connexion Box pozwalający podłączyć swoje urządzenie muzyczne do zestawu audio.
Segment B
W tej kategorii wybór był bardzo trudny. Część modeli się ze sobą pokrywa nie różniąc się od siebie w znaczący sposób. Moc zaczyna powoli odgrywać większą rolę a kwestie wyciszenia i komfortu nie są już zepchnięte na drugi tor (zapraszam do obejrzenia sylwetki wszystkich kandydatów).
Werble… zwycięzcą jest Seat Ibiza 6L. Co prawda pozostali bracia są bardzo blisko a różnice są minimalne. Jednak bardziej sportowa charakterystyka przy braku pogorszenia komfortu zdecydowała o zwycięstwie hiszpańskiego temperamentu. Na drugim zaszczytnym miejscu znalazł się Peugeot 207. Jest to jeden z najbardziej udanych modeli francuskiej marki. Niebanalna stylistyka, dużo miejsca w środku bogate wyposażenie i niskie koszty eksploatacji spowodowały, że reszta konkurencji poza Seatem nie miała szans.
Seat Ibiza 6L 2002-2008

Ibiza jest bliźniakiem Fabii i Polo. Przygotowano ją dla klientów preferujących auta ze sportowym zacięciem. Model zadebiutował w 2002 r. został zbudowany na tej samej płycie podłogowej co wyżej wspomniane Polo i Fabia. Charakterystyczną sylwetkę zaprojektował znany i ceniony Walter de Silva. Szczególnie interesująco wyglądają bardziej sportowe odmiany Cupra oraz Fr szczególnie po Liftingu, który odbył się w 2006 r. (po więcej informacji zapraszam tutaj).
Peugeot 207 (2006-2012)

207 jest następcą znanego i cenionego na rynku samochodów używanych modelu 206. Trzeba przyznać bardzo dobrym następcą. Jest to jeden z najciekawszych aut w tym segmencie w tych rocznikach. Wyróżniał się głownie mnogością wersji. Oferowany był jako hatchback 3d i 5d, kombi (SW) oraz kabriolet, a właściwie coupe-cabrio (CC) z elektrycznie składanym sztywnym dachem (po więcej informacji zapraszam tutaj).
Segment C
Wchodzimy do najbardziej uniwersalnej klasy ze wszystkich. Kompakty są to auta, które mają sprawdzić. się w każdej sytuacji. Od zakupów w supermarkecie po wyprawę na Gibraltar. Muszą być niezawodne a jednocześnie dynamiczne i oszczędne. Wybór nie jest prosty ale zwycięzca mógł być tylko jeden a mianowicie jest nim Ford Focus II generacji. Rewelacyjne prowadzenie, dynamiczne silniki i ogrom miejsca w środku. Czego chcieć więcej ? Na drugim równie zaszczytnym miejscu znajduje się Fiat Bravo. Przez swoją lekką nadwagę i siermiężną deskę rozdzielczą i nie tak rewelacyjne prowadzenie nie mógł wygrać tej kategorii. Jednak może pochwalić się wciąż świeżym wyglądem, tanimi jak barszcz częściami zamiennymi i nieśmiertelną jednostką 1.9 jdt (aby zobaczyć sylwetki reszty kandydatów zapraszam tu).
Ford Focus II (2004 -2010)
Jeśli chcemy zakupić najbardziej uniwersalne auto do 10 tys zł to z pewnością będzie to Ford Focus II. W jednym z poprzednich publikacji opisywałem pierwszą generację tego modelu. Wtedy mnie zachwyciła, a jak sytuacja wygląda z jej następcą? Ogromny sukces rynkowy spowodował zalew rynku autami poflotowymi. Z jednej strony to dobrze oznacza to, że samochód ten był udanym pojazdem. Z drugiej należy na takie okazje uważać, aby nie naciąć się na minę (po więcej informacji zapraszam tutaj).

Fiat Bravo II

Fiat Bravo II generacji od samego początku nie miał łatwo. Złe opinie krążące o poprzednikach, dziwne zawirowania wokół użycia nazwy modelu, który w przeszłości wyglądał zupełnie inaczej. Spowodowały, że auto nie sprzedawało się tak dobrze. Ma to jednak swoje dobre strony a mianowicie ceny samochodów na rynku wtórnym są bardzo atrakcyjne. A czy warto się nimi zainteresować o tym zaraz się przekonamy.
Segment D
Na koniec crème de la crème czyli klasa aut rodzinnych czy też małych limuzyn. Samochody te musza charakteryzować się bogatym wyposażeniem, mocnymi silnikami, dużą przestrzenią załadunkową i niebanalnym wyglądem. Wybór dwójki kandydatów był stosunkowo łatwy, natomiast wyłonienie zwycięzcy już nie. Jeździłem zarówno jednym jak i drugim, powiem więcej posiadałem zarówno jednego jak i drugiego, każdy z nich ma swoje wady i zalety. Dlatego postanowiłem, że razem zajmą 1 miejsce. Zapewne zastanawiacie się, o których autach mówię ? Żeby nie trzymać was w niepewności pędzę z odpowiedzią, że zwycięzcą kategorii zostają Ford Mondeo MK4 oraz Operl Vectra C. Ford rewelacyjnie się prowadzi, wygląda nadal świeżo i ma bogate wyposażenie jednak wnętrze jest troszkę tandetne a elektronika może płatać figle. Z drugiej strony Vectra, która jest królem przestronności i wyciszenia ale nie prowadzi się tak świetnie a deska rozdzielcza jest zbyt skomplikowana. Dlatego sprawiedliwym rozwiązaniem jest wspólne zwycięstwo (resztę kandytatów poznacie tu).
Ford Mondeo MK4 (2007-2014)
Fordy od zawsze słynęły z ponadprzeciętnego prowadzenia. Dołóżmy do tego przestronne wnętrze. Miłą dla oka deskę rozdzielczą. Wygląd, który się nie starzeje i mamy receptę na bardzo udane auto klasy średniej. Jednak czy nie ma w tym żadnych haczyków tego dowiecie się tu.

Używany Opel Vectra C (2002-2008)
Szukasz dużego całkiem nieźle wyposażonego a jednocześnie taniego i wciąż świeżo wyglądającego samochodu? Opel Vectra C powinien znaleźć się na twojej krótkiej liście wyboru. Mimo iż najstarsze egzemplarze mają już 20 lat a auto niepozbawione jest wad to nadal jest to jeden z najatrakcyjniejszych modeli do 10 tys zł więcej dowiecie się tu.

Podsumowanie
Zapewne spytacie dlaczego akurat takie samochody znalazły się w zestawieniu lub czemu nie ma Golfa czy Passata ? Otóż albo były za drogie albo za stare albo nie spełniały pozostałych założeń. Wybrane tutaj auta mogę z całego serca polecić a wybór każdego z nich powinien zadowolić gusta nawet najbardziej wybrednego klienta. Pamiętajmy jednak, że przy wyborze starego auta z dużym przebiegiem najważniejszy jest jego stan techniczny i udokumentowany przebieg i naprawy. Wybór jest bardzo duży. Poszukajmy wymarzonego egzemplarza dłużej wtedy będziemy zadowoleni.